درمان آسم کودکان

درمان آسم کودکان

درمان آسم کودکان

آسم یکی از علل اصلی غیبت از مدرسه در میان کودکان است. در این مقاله، اطلاعاتی را در خصوص گزینه‌های درمانی آسم در کودکان فراهم ساخته‌ایم.
آسم یک عارضه‌ی تنفسی است که با مشکلات تنفسی ناشی از التهاب و تنگی راه‌های هوایی مشخص می‌شود. این بیماری می‌تواند افراد را در تمامی گروه‌های سنی تحت تأثیر قرار دهد. به هنگام حمله، عضلات اطراف راه‌های هوایی سفت شده، موجب می‌گردند این راه‌ها تنگ شوند. این وضعیت ممکن است با تولید بیش از حد مخاط همراه باشد. مخاط مایعی چسبناک و غلیظ است که همچنین می‌تواند موجب تنگی راه‌های هوایی شود. بروز این وضعیت همچنین می‌تواند به دلیل سرماخوردگی معمولی و آنفولانزا در کودکان رخ دهد. اگرچه علت دقیق این بیماری شناخته شده نیست، اما اعتقاد بر این است که عوامل محیطی و ژنتیکی ممکن است در این امر نقش داشته باشند. کودکانی که دارای سابقه خانوادگی آسم می‌باشند، احتمال بیشتری دارد که تحت تأثیر این بیماری قرار گیرند. اغلب اوقات، این اختلال تنفسی ممکن است با بزرگ شدن کودک، برطرف شود، اما در بعضی از کودکان این بیماری ممکن است به دوران بزرگسالی کشیده شود.

علائم

در این بخش، برخی از علائم متداول این بیماری آورده شده است:
• تنگی نفس
• خس خس سینه (صدایی سوت مانند به هنگام تنفس)
• سرفه که به هنگام قرار گرفتن کودک در معرض هوای سرد بدتر می‌شود
• سرفه در شب
• تنگی در قفسه سینه
• درد قفسه سینه
• خستگی حتی پس از فعالیت بدنی سبک

درمان

اجتناب از عوامل محرک

حملات آسم اغلب به دلیل قرار گرفتن در معرض محرک‌ها رخ می‌دهند. به عنوان مثال، قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا (گرده، کپک قارچی، پرز بدن حیوانات، گرد و غبار، و غیره)، محرکهای محیطی، تغییرات در آب و هوا، و غیره، می‌توانند موجب بروز حمله شوند. به هنگام درمان و برخورد با کودکان مبتلا به آسم، اولین هدف شناسایی و جلوگیری از محرک‌ها است. نشان داده شده است که چنانچه حمله، ناشی از قرار گرفتن در معرض یک آلرژن (مواد حساسیت‌زا) باشد، استفاده از آنتی هیستامین‌ها می‌تواند مفید باشد.

مصرف دارو به منظور تسکین فوری

از آنجا که علائم به دلیل التهاب و تنگ شدن راه‌های هوایی ایجاد می‌شوند، داروهایی جهت کاهش التهاب تجویز می‌شوند. آگونیست‌های بتا و کورتیکواستروئیدها معمولاً تحت این شرایط تجویز می‌شوند. داروهای با اثر تسکین (نجات) فوری، معمولاً جهت تسکین و آرام سازی فوری تجویز می‌شوند. برونکودیلاتورهای کوتاه اثر (داروهایی که به سرعت راه‌های هوایی را گشاد کرده، در نتیجه اجازه می‌دهند هوا به راحتی از طریق راه‌های هوایی عبور نمایند) می‌توانند با کمک اسپری‌ها (اسپری‌های استنشاقی مدرج شده بر اساس مقدار (metered dose inhalers) و یا اسپری‌های پودر خشک استنشاقی (dry powder inhalers)) و یا نبولایزرها داده شوند. اسپری‌های استنشاقی قابل حمل بوده که داروی از پیش اندازه گیری شده را به شکل اسپری خارج می‌سازد. نبولایزرها از هوای فشرده استفاده کرده تا داروی مایع را به یک افشانه و ذرات بسیار ریز تبدیل کرده که می‌توانند از طریق یک قطعه‌ی دهانی استنشاق ‌شوند.

مصرف دارو به منظور کنترل طولانی مدت آسم

کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، بتا آگونیست طولانی اثر، اسپری‌های استنشاقی ترکیبی، و غیره، ممکن است به عنوان گزینه‌های درمانی طولانی مدت تجویز شوند. این کورتیکواستروئیدها به مبارزه با التهاب کمک کرده و به منظور تسهیل تنفس راه‌های هوایی را باز نگاه می‌دارند. این داروها یکی از بهترین اشکال داروهای ضد التهابی بوده و همچنین به مقابله با هرگونه واکنشی از جانب یک آلرژن کمک می‌کنند. در افرادی که مستعد بروز حملات ناشی از ورزش می‌باشند، نشان داده شده است که مصرف یک برونکودیلاتور قبل از انجام ورزش مفید خواهد بود.
شناسایی و اجتناب از محرکها به منظور کاهش کثرت حملات بسیار ضروری است. همواره توصیه می‌شود که چنانچه کودک شما دچار مشکلات تنفسی شده است، با پزشک خود مشورت نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع:راسخون