درمان بوی پا

درمان بوی پا

درمان‌های طبیعی مختلفی برای بوی پا وجود دارند که می‌توانید به کار ببرید تا از شر بوی زننده و اهانت آوری که از پاهایتان می‌آید خلاص شوید. بسیار مهم است که اقدامات لازم را انجام دهید چون بوی پا می‌تواند تصویر فرد را در دورهمی‌های اجتماعی خراب کند و منجر به حالت شرمندگی بشود.

وقتی ما با هر کسی که پای عرق کرده همراه با بوی بد دارد، برخورد می‌کنیم، او را جزو کسانی تصور می‌کنیم که بهداشت ضعیفی دارند. اما بهداشت ضعیف تنها دلیل بوی پا نیست. در پزشکی با نام برام هیدروسیز شناخته می‌شود و ناشی از یک باکتری است که در پای مرطوب و گرم رشد می‌کند. کف پا دارای هزاران غدد عرقی است که هنگام عرق کردن، عرق متشکل از آب، کلر، سدیم، مواد معدنی، چربی‌ها و اسیدهای مختلف را ترشح می‌کند. وقتی باکتری این عرق را می‌شکند، بوی زننده‌ای که از آن متنفر هستیم، بیرون می‌آید. این شکل از بوی بدن واقعاً می‌تواند شرمنده کننده باشد اما به کمک برخی درمان‌های ساده‌ی بوی پا که می‌توانید در خانه انجام دهید، می‌توانید از شر این بوی زننده و نامطبوع و فراموش نشدنی در زندگی خود خلاص شوید.

درمان‌های خانگی برای بوی پا :

قبل از این که وارد بحث درمان‌های مختلف که در زیر آمده است بشویم، بسیار مهم است که به خاطر داشته باشیم که شستن روزانه‌ی پا با صابون ضد باکتری ضروری و الزامی است، صرف نظر از این که چه درمان‌هایی برای آن غدد عرقی فوق العاده فعال انتخاب شوند. علاوه بر این، بعد از شستن پا، خشک کردن پا و انگشتان پا به طور کامل نیز مهم است.

جوش شیرین :

کمی جوش شیرین را به آب اضافه کنید و پاهای خود را به مدت چند دقیقه در آن خیس کنید. جوش شیرین خاصیت اسیدی پا را افزایش می‌دهد و به کاهش مقدار بوی پای تولید شده کمک می‌کند.

چای سیاه :

4 تا 5 چای کیسه‌ای بردارید و به مدت 10 دقیقه (تا یک ربع) در آب بیندازید و بجوشانید. سپس آب سرد را به محلول چای جوشیده اضافه کنید تا آب به دمای مطلوبی برای انداختن پاهایتان برسد. پاهایتان را به مدت نیم ساعت در این محلول چای بیندازید و خیس کنید. سپس آنها را خشک کنید و پودر پا به آنها بزنید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا از شر مشکل بوی زننده، رها شوید. بعد از این که بو را تحت کنترل درآوردید، این کار را دو بار در هفته تکرار کنید تا از وقوع دوباره‌ی آن پیش گیری کنید. برای پاها و دستهای عرق کرده نیز این روش درمانی کاملاً موثر عمل می‌کند.

روغن درخت چای :

بعد از حمام کامل، پاهایتان را خشک کنید و کمی روغن درخت چای را به طور کامل بر روی کف پاها، انگشتان پا و ناخن‌هایتان بمالید. چندین محصول وجود دارند که شامل ترکیبی از روغن درخت چای با کمی کرم پا هستند. روغن درخت چای را به طور مستقیم اعمال نکنید چون می‌تواند موجب سوختن پوست شود. هم چنین می‌توانید سطلی از آب ولرم بردارید، کمی شامپو در آن حل کنید و کمی روغن درخت چای به آن اضافه کنید. پاهای خود را روزانه به مدت 3 تا 4 هفته در این آب بیندازید و خیس کنید. این روش درمانی برای مشکل عرق کردن، کاملاً موثر است.

آب برنج :

کمی برنج ساده را به مدت نیم ساعت در آب خیس کنید. آب برنج را بگیرید و برنج را جدا کنید و پاهای خود را در این محلول بیندازید و خیس کنید. این یک روش درمانی موثر دیگر برای بوی پا است.

سرکه سیب :

کمی سرکه سیب را در آب رقیق کنید و پاهای خود را در این محلول بیندازید و خیس کنید. این نسبت می‌تواند به این صورت باشد که به ازای نصف فنجان سرکه، 2 فنجان آب اضافه کنید. سرکه مانع رشد باکتری خواهد شد و تولید بو را کاهش خواهد داد.

مریم گلی :

مریم گلی عرق کردن اضافی را کاهش می‌دهد و می‌تواند به عنوان درمان بوی پا مورد استفاده قرار گیرد. یک قاشق چای خوری از پودر مریم گلی بردارید و درون آب داغ و در حال جوش بریزید. آب سرد را اضافه کنید تا دمای محلول تنظیم شود و سپس پاهای خود را در این محلول بیندازید و خیس کنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

زاج سفید :

انداختن پاهای خود در محلول زاج سفید و خیس کردن آنها، به حذف بوی پا کمک خواهد کرد. یک قاشق چای خوری از زاج سفید را بردارید و در 2 گالن (85ر7 لیتر) آب حل کنید. حال پاهای خود را به مدت نیم ساعت در این محلول بیندازید و خیس کنید. سپس با آب خنک بشویید و تمیز کنید. این روند را تا 4 – 5 روز بعد تکرار کنید. انداختن و خیس کردن پاهای خود در محلول زاج سفید به صورت یک بار در ماه، از تولید دوباره‌ی بو جلوگیری خواهد کرد.
علاوه بر این درمان‌ها، برخی اسپری‌های بوی پا، محلول‌های بوی پا و کرم‌های بوی پا نیز در داروخانه‌ها موجود هستند. علاوه بر این، شما می‌توانید قبل از پوشیدن کفش‌های خود، کمی جوش شیرین را درون آنها بریزید. جوش شیرین رطوبت را جذب خواهد کرد و پا را خشک نگه خواهد داشت. هم چنین به جای جوش شیرین می‌توانید کمی نشاسته‌ی ذرت و یا پودر بچه را نیز درون کفش‌های خود بریزید. با دنبال کردن جدی این روش‌های درمانی، شما می‌توانید از شر بوی زننده و نامطبوعی که زندگی‌تان را به ستوه آورده است، خلاص شوید.

منبع:راسخون