درمان خارش پوست سر

درمان خارش پوست سر

درمان خارش پوست سر

خارش پوست سر می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. ممکن است هنگامی که در دفتر خود نشسته‌اید، در کلاس درس حضور دارید و یا در یک جلسه‌ی کاری می‌باشید، اتفاق افتاده و قادر نباشید انگشتان خود را به دلیل خارش شدید از سر خود در آورید. اغلب، این وضعیت به دلیل وجود مشکلات متعدد پوست سر ایجاد می‌شود. درمان‌های بسیاری مانند، شستن موی خود با محلول آب لیمو و آب گرم وجود دارد که می‌توانید آنها را امتحان کنید.

علل خارش پوست سر

• خشکی پوست سر
• پسوریازیس پوست سر
• درماتیت تماسی
• درماتیت سبورئیک
• شوره سر
• شپش سر
• عفونت قارچی پوست سر
• بیماری لیکن پلان (Lichen planus)
• التهاب فولیکول مو
• اگزما
• خراش نوروژنیک
• عفونت پیوژنیک پوست سر

درمان‌های خانگی خارش پوست سر

درمان خارش پوست سر

3 قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک فنجان آب گرم بریزید. موهای خود را شامپو کرده و این محلول را بر روی پوست سر و موهای خود بریزید. پوست سر خود را با نوک انگشتان ماساژ دهید. اکنون می‌توانید این محلول را به مدت 10 دقیقه به حال خود رها کرده و سپس آن را بشویید. اکثر افراد ترجیح می‌دهند این محلول را روی موهای خود گذاشته تا بماند. برای مدتی موهای شما کمی بوی سرکه خواهد گرفت، اما درمان خانگی خوبی جهت کنترل خارش پوست سر به حساب می‌آید.

درمان خارش پوست سر

روغن درخت چای و روغن نعناع می‌توانند جهت درمان خارش پوست سر مورد استفاده قرار گیرند. چند قطره از روغن درخت چای و یا روغن نعناع را درون یک لیوان آب گرم بچکانید. این مخلوط را پس از شامپو کردن موی خود بر روی پوست سر بریزید. برای مدتی آن را رها کرده و سپس بشویید. چنانچه موی شما خیلی چسبناک شده است، از یک شامپوی ملایم پس از بکار بردن این مخلوط استفاده کنید.

درمان خارش پوست سر

درمان و راه‌کار بعدی استفاده از بلغور جو دوسر برای تسکین پوست سرتان است. یک چهارم فنجان بلغور جو دو سر برداشته آن را به مدت 20 دقیقه در آب ریخته تا خیس بخورد. آن را به خوبی مخلوط کرده و سپس این مایع را درون یک فنجان از صافی بگذرانید. 5 قطره روغن اسطوخودوس و 5 قطره روغن رزماری را به آن افزوده و محلول را به خوبی با یکدیگر ترکیب نمایید. اکنون آن را بر روی پوست سر استفاده کرده و به مدت 20 دقیقه رها کنید. سپس با یک شامپوی ملایم آن را بشویید.

درمان خارش پوست سر

مخلوطی از 1 قاشق چای خوری روغن چریش (neem oil)، 1 قاشق چای خوری درخت چای یا مانوکا (manuka)، 1 قاشق چای خوری روغن رزماری، و 1 قاشق چای خوری روغن اسطوخودوس را در 3 قاشق غذاخوری روغن‌های حامل (carrier oils)، مانند روغن بادام و یا روغن زیتون تهیه کنید. این مخلوط دارای خواص ضد قارچی و ضد خارش می‌باشد. آن را هنگامی که قصد خواب دارید به پوست سر خود بمالید. صبح روز بعد، موهای خود را با یک شامپوی خوب بشویید.

درمان خارش پوست سر

دانه یا تخم شنبلیله به جهت تأثیر آن به جهت از بین بردن شوره سر و خارش ناشی از آن شناخته شده است. 2 قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را برداشته به مدت یک شب در آب گذاشته خیس بخورند، سپس در صبح آنها را آسیاب کرده و خمیر یا پوره‌ای نرم از آن تهیه کنید. این پوره را در تمام پوست سر مالیده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت در سر بماند. اکنون موهای خود را با soapnut یا ریتا (reetha) بشویید.
علاوه بر امتحان راه‌کارهای خانگی خارش پوست سر که در بالا اشاره شد، بایستی از یک برنامه‌ی روزمره‌ی مراقبت مو پیروی کرده تا از خارش پوست سر و ریزش مو جلوگیری شود. پاکیزه نگاه داشتن پوست سر خود، مهمترین کار است به گونه‌ای که با این کار می‌توانید از خارش پوست سر و دیگر مشکلات مو در امان باشید.

منبع:راسخون