درمان خارش پوست

درمان خارش پوست

درمان خارش پوست

خارش پوست را می‌توان با برخی داروهای خانگی ساده کاهش داد. در این مقاله چند نکته و اقدامات پیشگیرانه‌ای که می‌توانند به منظور از بین بردن ناراحتی شما کمک نمایند، معرفی می‌شود.
خشکی پوست مهم‌ترین علت خارش به حساب می‌آید. خشکی می‌تواند عموماً به دلیل کم شدن آب بدن ایجاد شود که بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود. خارش پوست می‌تواند به دلایل مختلفی، مانند نیش حشرات، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا مواد محرک، پوشیدن لباس‌های ناراحت کننده، واکنش آلرژیک به مواد غذایی و یا داروها، و غیره ایجاد شود. از سوی دیگر، خارش همچنین می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های پوستی خاصی مانند عفونت قارچی، پای ورزشکار (athlete’s foot)، پسوریازیس، گال، و غیره باشد.

راه‌کارهای خانگی برای درمان خارش

توجه داشته باشید که این درمان‌ها را نبایستی جایگزین درمان پزشکی مناسب سازید. چنانچه در خصوص علت و شدت این عارضه تردید دارید، با پزشک مشورت نمایید.
ï لوسیون و پماد‌های ضد خارش مؤثرترین درمان محسوب می‌شوند. گاهی برخی آنتی هیستامین‌های بدون نسخه نیز در درمان آلرژی‌ها و خارش پوست مفید می‌باشند.
ï همانطور که می‌دانیم خشکی شایع‌ترین علت خارش می‌باشد، اولین کاری که فرد بایستی انجام دهد، غلبه بر خشکی است. شما می‌توانید به منظور حفظ رطوبت و نرمی پوست از مرطوب کننده استفاده نمایید. دوم آنکه، می‌توانید به منظور مرطوب ساختن اتاق و جلوگیری از خشکی بیش از حد، از دستگاه‌های رطوبت ساز در زمستان استفاده کنید.
ï کمپرس سرد روش موثر دیگری است. قرار دادن کمپرس سرد و مرطوب در ناحیه‌ای از پوست که دچار خارش شده است، می‌تواند موجب تسکین ناراحتی ناشی از خارش مداوم شود.
ï عسل و روغن زیتون به روش فشرده‌ی سرد، نیز داروهای خانگی مفیدی می‌باشند. عسل یک محصول مؤثر ضد باکتری است. روغن زیتون نیز می‌تواند در صورت داشتن خارش در پوست سر، در این ناحیه مورد استفاده قرار گیرد.
ï همچنین می‌توانید با صابون طبیعی و یا مرطوب کننده حمام کنید، به این دلیل که از خشکی پوست و در نتیجه خارش آن جلوگیری می‌کند. استفاده از بلغور جو دوسر و یا شیر سرد بر روی پوست در حین حمام کردن، همچنین می‌تواند مؤثر واقع شود.
ï خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی آلوئه ورا به درمان انواع زخم‌ها، آلرژی‌ها، و خارش پوست کمک می‌کنند. شما می‌توانید ژلهای آماده‌ی موجود در بازار را برای این منظور تهیه نمایید، اما بهترین راه، برش قسمتی از برگ آلوئه ورا و استفاده از عصاره‌ی تازه‌ی آن به طور مستقیم است.
ï گیاهان خاصی مانند عنبر سائل (witch hazel)، چای کوهی (St. John’s wort)، گل اسطوخودوس، ریشه ختمی، و غیره، نیز اعتقاد بر این است که به درمان خشکی پوست کمک می‌کنند.

اقدامات پیشگیرانه

• از کم شدن آب بدن و خشکی پوست می‌توان با نوشیدن آب کافی و استفاده از مرطوب کننده جلوگیری کرد.
• نبایستی فراموش کنید که از لوسیون‌های ضد آفتاب به جهت جلوگیری از خشکی ناشی از نور خورشید استفاده نمایید.
• بایستی از پوشیدن لباس‌های بسیار تنگ، به خصوص شلوار و شلوار جین خودداری کنید. همچنین توصیه نمی‌شود، لباس‌های تهیه شده از الیاف مصنوعی را برای مدتی طولانی بپوشید.
• بایستی بررسی کنید که آیا نسبت به برخی مواد مانند مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی، جواهرات، کرم‌ها، و عطر حساسیت دارید یا خیر. اگر بله، به منظور پیشگیری از بروز واکنش‌های آلرژیک از این محصولات دوری گزینید.
یکی از کارهای اساسی که در صورت داشتن خارش پوست بایستی به خاطر بسپارید این است که پوست را خراش ندهید به این دلیل که می‌تواند وضعیت را بدتر سازد. در آخر توصیه می‌شود که از این دارو و درمان‌ها تنها پس از مشورت با پزشک استفاده نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و به هیچ وجه قصد جایگزینی توصیه‌های کارشناس و متخصص در این امر را ندارد.

منبع:راسخون