دفع آب بدن و فشار خون

دفع آب بدن و فشار خون

دفع آب بدن و فشار خون

بدن انسان ارتباط‌های متقابلی دارد. این ارتباط متقابل تنها محدود به اعصاب نیست. دفع آب بدن و فشار خون نیز ارتباط متقابلی دارند.
آب عنصر مهمی است. قسمت عمده بدن ما را آب تشکیل می‌دهد. وقتی مقالات سلامت را می‌خوانیم اکثر آن‌ها به اصولی درباره رژیم غذایی و استرس ختم می‌شوند ولی، عنصر دیگری نیز وجود دارد که برای سلامتی و تناسب اندام بدن مهم است و آن آب است. آب به خاطر خواص پاکسازی خود از اهمیت زیادی برخوردار است. نمی‌توانیم انکار کنیم جدا از فوایدی که آب برای بدن دارد، برخی اوقات وجود برخی بیماری‌ها و اختلالات را نیز به آب نسبت می‌دهیم. دفع آب بدن و فشار خون یکی از این موارد است. دفع آب بدن می‌تواند منجر به بروز انواع مختلف مشکلات در بدن شود. ولی، آیا می‌دانستید که دفع آب بدن ارتباط قوی با فشار خون دارد؟
دفع آب بدن همانطور که می‌دانیم به معنای از دست دادن بیش از حد مایعات بدن است. این منجر به بروز مشکلات مختلف زیادی می‌شود. دفع آب بدن باعث از بین رفتن انرژی بدن و خستگی می‌شود. در میان اختلالات مختلف ناشی از دفع آب بدن، عدم تعادل در سطح فشار خون نیز مشاهده می‌شود که مورد بحث قرار خواهد گرفت. فشار خون را می‌توان به عنوان فشار گردش خون در رگ‌های خونی توصیف کرد. هر ضربان قلب تفسیری با واحد بالا و پایین فشار خون دارد. سرعت جریان خون چگونه توسط دفع آب بدن تحت تأثیر قرار می‌گیرد؟
طی دفع آب بدن سطح آب به شدت افت می‌کند ولی، بدن هنوز هم برای کارکردهای مختلف به آب نیاز دارد. در این مورد اندام‌های حیاتی بدن برای دریافت آب در اولویت قرار خواهند گرفت درحالیکه مویرگ‌هایی که مواد مغذی را برای پوست و ماهیچه‌ها فراهم می‌کنند بسته خواهند شد. به علاوه، طی دفع آب بدن آب از جریان خون برای برآورده کردن نیاز کارکردهای حیاتی بدن فراهم می‌شود. این حجم خون را در شریان‌ها و ورید‌ها کاهش می‌دهد که اساساً باید کامل باشد. با انتقال این خون به اندام‌ها، رگ‌های خونی منقبض می‌شوند تا با حجم خون در دسترس هماهنگ باشند. ماده هورمون مانندی به نام هیستامین تولید می‌شود که باعث تنگی رگ‌ها می‌شود. این انقباض می‌تواند باعث تنش در رگ‌های خونی شود که فشار خون را افزایش خواهد داد.
واقعیت جالب دیگر آن است که هنگامی که رگ‌های خونی با خون کمی پر می‌شوند،این منجر به کاهش حجم خون در شریان‌ها خواهد شد که نهایتاً منجر به کاهش فشار خون می‌شود. کاهش فشار خون به خاطر دفع آب بدن همچنین می‌تواند ناشی از فشار بالای خون برای مدت طولانی باشد. هنگامی که بدن از کمبود آب رنج می‌برد مویرگ‌ها و رگ‌های خونی منقبض می‌شوند، این منجر به خستگی و ضعف در رگ‌های خونی می‌شود. آن‌ها به قدر کافی با خون پر نخواهند شد و نهایتاً منجر به کاهش فشار خون خواهند شد. داروهایی فشار خون بالا نیز ممکن است باعث کاهش فشار خون شوند. اگرچه برخی داروهایی که برای فشار خون بالا تجویز می‌شوند مشکلی ندارند ولی، برخی دیگر ادرارآور هستند که منجر به دفع آب بدن و کاهش فشار خون می‌شوند. پس، می‌توان نتیجه گرفت که دفع آب بدن می‌تواند هم باعث کاهش فشار خون و هم باعث افزایش فشار خون شود.
دفع شدید آب از بدن می‌تواند باعث ایجاد شرایط خطرناکی تحت شوک هیپوولمیک عنوان شود که ناشی از افت ناگهانی حجم خون است که منجر به کاهش فشار خون می‌شود. این مانع رسیدن اکسیژن به بافت‌ها می‌شود که مشکلی جدی است. با توجه به مشکلات زیاد مرتبط با دفع آب بدن، بهتر است اقدامات پیشگیرانه لازم را انجام دهیم و آسان‌ترین و ساده‌ترین راه برای شروع مصرف آب زیاد است.

منبع:راسخون