دلایل آب آوردن مغز در سالمندان

دلایل آب آوردن مغز در سالمندان

مغز سالمندان کوچک می شود

در سالمندان به دلایل متفاوت آب موجود در حوضچه های مغزی نمی تواند مسیر طبیعی طی کند و در آنها تجمع می یابد و بسته به فشار داخل مغز علائمی را ایجاد می کند ، این بیماری هیدروسفالی و در معنی عامیانه آب آوردن مغز نامیده می شود .

این بیماری در سنین بالا بوجود می آید . باید علامت های این بیماری توسط پزشک شناسایی شود تا درمان مناسب اقدام شود .

– از علائم مهم این بیماری اختلال در راه رفتن است ، این بیمار تعادل خودش را از دست می دهد و مهارت راه رفتن را از دست می دهد و سالمند زمین گیر می شود طوری که باید روی صندلی چرخدار بشیند و حرکت کند .

– علامت دوم کاهش حافظه و آلزایمر و فراموشی سالمند است . در این حالت با تشخیص آلزایمر شخص تحت درمان قرار می گیرد ولی درمان مناسبی وجود ندارد .

– علامت سوم بی اختیاری کنترل ادرار و مدفوع است . این بیماری گاهی به کهولت سن بیمار یا مشکلات پروستات ارتباط داده می شود و درمان را دشوار می کند .

درمان هایی برای آب آوردن مغز سالمند وجود دارد که شخص سالمند باید معاینه بالینی شود . در این معاینه که مانند سیتی اسکن است ، بیماری سالمند تشخیص صحیح داده می شود .

عوامل غیراکتسابی

اختلالات رشد

برخی بیماری ها با ایجاد اختلال در رشد و نمو ، ابتلای فرد به بیماری هیدروسفالی را افزایش می دهد . بیماری هایی مانند اسپینابیفیدا، آنسفالوسل و یا دیگر بیماری ها بر رشد مغز و نخاع اثر می گذارند و سبب اختلال در عملکرد طبیعی آنها می شوند.

اختلالات ژنتیکی

وجود یک مایع اضافی مانند آب در مغز و نخاع می تواند در اثر اختلال ژنتیکی که از عوامل غیر اکتسابی است باشد . مانند مجرایی که دو بطن مغز را به یکدیگر متصل می کند و مایع مغزی نخاعی در آن است ،در اثر اختلال ژنتیکی این مجرا تنگ می شود و جریان این مایع را مسدود می کند که به این علت مایع اطراف مغز عبور نمی یابد و جمع می شود و به این دلیل مغز دچار افزایش حجم می شود .

عوامل اکتسابی

بیماری اکتسابی

به دلیل عوارض بعضی از بیماری ، شخص در سالمندی دچار تجمع مایع مغزی نخاعی می شود . یکی از این بیماری ها مننژیت است . بعضی تومورها و کیست ها در مغز می تواند سبب آب آوردن مغز شود . خونریزی مغزی نیز می تواند سبب این بیماری باشد .

ضربه به سر

ممکن است شخص بر اثر تصادف ، دعوا و یا حوادثی که به مغز او شدیدا ضربه می خورد و مغز تکان می خورد ، ناحیه زیرین مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث آب آوردن مغز می شود .

این تکان مغز مجراهای عبور مایع مغزی نخاعی را مسدود می کند و باعث می شود مایع در قسمتی از مغز جمع شود .

درمان

درمان این بیماری ، شنت گذاری است . شنت لوله ای استریل است که متخصص مغز و اعصاب با عمل جراحی ، این لوله را وارد قسمتی از مغز که مایع در آن جا جمع شده است می کند و مایع اضافی مغز را خارج می کند . البته قبل از این جراحی باید آزمایشات سی تی اسکن و ام ار آی گرفته شود تا محل آب گرفتگی مغز مشخص شود و شنت در محل مناسب گذاشته شود.

منبع: bistsotoon