ده قانون برای شادتر بودن

ده قانون برای شادتر بودن

ده قانون برای شادتر بودن

1. روابطتان را استحکام ببخشید.

گرچن روبین، نویسنده کتاب پروژه شادی می‌گوید: رابطه می‌تواند رابطه عاشقانه، دوستانه، محترمانه و خانوادگی باشد. این که شما از امروز سعی کنید رابطه خودتان را با همسرتان، دوستتان، همکارتان، خواهر و برادر و خانوادهتان استحکام ببخشید و ارتقا دهید، می‌تواند اعتماد به نفس شما را بالا ببرد و به شما این احساس را بدهد که شما به جایی تعلق دارید، به افرادی نیاز دارید و آن افراد نیز به شما نیاز دارند و در مواقع نیاز می‌توانند به کمک شما بشتابند. تجربه هرچه بیشتر این احساسات پشت شما را گرم کرده و شما را شادتر خواهد کرد. پس از همین امروز دست به کار شوید و فرصت ایجاد روابط جدید را نیز از دست ندهید.

2. با افراد شاد در دنیای واقعی معاشرت کنید.

کاترین ساندرسون، استاد روانشناسی دانشگاه آمهرست می‌گوید: داشتن روابطی با انسان‌های شاد، می‌تواند شما را نیز شاد کند چون شادی امری مسری است و می‌تواند از فردی دیگر به شما سرایت کند. منظور از روابط، روابط مجازی در اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و پیامک نیست. بلکه شما باید سعی کنید در دنیای واقعی در کنار افراد شاد باشید و به شادی آنان عکس العمل نشان دهید و تمام حواستان را متوجه آنان و شاد بودن با آنان کنید. این گونه است که خوشحالی واقعی را تجربه خواهید کرد. پس بهتر است با فرو کردن سرتان در گوشی تلفن همراه و لپ تاپ، خودتان را گول نزنید.

3. به جای شاد بودن، روی شادتر بودن تمرکز کنید.

تعریف شادی آسان نیست. شادی برای هر فردی معنی خاص خود را دارد. ممکن است یک نفر شادی را همواره قهقهه زدن تصور کند اما دیگری با نگاه کردن به بازی کودکش شاد شود. تعریف شخصی شما از شادی هر چه که باشد، سعی کنید این چیز شادی آور را بیشتر در زندگی خود بگنجانید و میزان آن را افزایش دهید. گرچن روبین پیشنهاد می‌کند از خودتان بپرسید: “چه چیزی من را شاد می‌کند؟ این چیز شادی‌آور چطور باید باشد؟ چطور به آن برسم؟” سپس در جهت افزایش آن تلاش کنید.

4. به یاد داشته باشید بدون پول هم می‌شود شاد بود.

طبق یک تحقیق علمی، وقتی که شما میزان درآمد ماهیانه‌ای داشته باشید و فقط کمی از خط فقر بالاتر باشید، میزان شادی شما به طور متوسط برابر افراد طبقه بالای جامعه خواهد بود. نتایج تحقیق نشان می‌دهد درست است که پول می‌تواند کمکی برای افزایش شادی باشد، اما لزوما شادی به ارمغان نمی‌آورد. به یاد داشته باشید که با پول می‌توان یک خانه مجلل خرید و یا ماشینی آخرین مدل تهیه کرد، اما همه‌ی این‌ها لزوما شما را شاد نخواهند کرد. شادی یک فرایند درونی است. شما باید از خود و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، رضایت داشته باشید.
همچنین باید به یاد داشت که داشتن درآمد حتی اندک، می‌تواند حس استقلال و مفید بودن را به فرد بدهد و این تاثیر مثبتی بر روح و روان او خواهد داشت. در آخر، فراموش نکنید کسب درآمد مهم نیست. مهم این است که شما درآمد خود را صرف چه کاری می‌کنید.

5. پول خود را برای کسب تجربه‌های جدید خرج کنید.

پول خرج کردن برای تجارب جدید مثل یک مسافرت، یک ورزش جدید، یک بازی جدید، خوردن غذا و رفتن به رستوران جدید بسیار بیشتر از پول خرج کردن برای اشیا مادی می‌تواند بر روی سلامت روان تاثیر بگذارد. طبق یک تحقیق در دانشگاه سن فرانسیسکو، خرج کردن پول برای کسب تجربه‌های جدید، به افراد حس “زنده بودن” القا می‌کند. طبق نتایج یک تحقیق دیگر، پول خرج کردن فقط مواردی که فرد ماشین یا امکاناتی خریداری کند که مرتب استفاده می‌کند، نیست. روبین می‌گوید: “همیشه مرز شی و تجربه مشخص نیست. مثلا دوچرخه یک شی است ولی تجربه دوچرخه سواری را با خود دارد، میز ناهارخوری یک شی است که جمع شدن افراد خانواده به دور هم را به ارمغان می آورد.” برای همین از خود بپرسید این چیزی که می‌خرم چه تجربه جدیدی به من می‌دهد؟

6. به چیزهای کوچکی که شما را شاد می‌کنند توجه کنید.

ساندرسون می‌گوید: برای اینکه خیلی سریع حال‌تان خوب شود، این موارد کوچک را انجام دهید:
• در فضای بیرون قدم بزنید.
• کتابی که دوست دارید را باز کنید و بخوانید.
• ورزش کنید تا هورمون شادی در مغزتان فعال شود.
• به قدر کافی بخوابید.
• گستره دید خود را افزایش دهید.
مثلا والدین وظیفه خود در قبال کودکانشان را کاری کسل کننده و خسته کننده ارزیابی می‌کنند. اما وقتی بزرگ شدن و نقش فرزندان در زندگیشان به آنها یادآور می‌شود، حس میکنند کار ارزشمندی انجام میدهند.

7. ژن‌های شما می‌توانند در میزان شادی‌تان تاثیرگذار باشند.

طبق تحقیقات، حدود 50 درصد از رفتارهای شاد و احساسات شادی که افراد حس می‌کنند، نتیجه ژن هایشان است و حدود 10 تا 20 درصد باقی را محیط و نحوه زندگی تعیین می‌کنند. عوامل تاثیرگذار خارجی بر روی شادی مثل، سن، سلامتی، درآمد و مواردی از این قبیل هستند. روبین می‌گوید: بقیه میزان شادی افراد مربوط به طرز تفکر و طرز نگاه‌شان به دنیاست. طبق نظر سندرسون، افرادی که در محیط های شاد، حس لذت کمتری نسبت به سایرین احساس می‌کنند، بایستی کمی بیشتر برای شادیشان تلاش کنند.

8. برای شاد بودن شرط تعیین نکنید.

هی نگویید اگر ازدواج کنم شاد می‌شوم یا اگر فارغ التحصیل شوم شاد می‌شوم. معمولا مردم فکر می‌کنند با رسیدن به یک نقطه و یا مکان خاص در زندگی شاد می‌شوند. ولی ناین طور نیست. این شادی کوتاه مدت است و خیلی زود رنگ می‌بازد. دلیلش هم این است که ما خیلی زود به وضعیت جدیدمان، چه روحی و چه مکانی، عادت می‌کنیم. مردم فکر می‌کنند که زندگی در ساحل یا پایتخت چقدر می‌تواند عالی باشد. ولی بعد از رفتن به این مکان‌ها به شرایط جوی و زندگی جدید عادت می‌کنند و به دنبال چیزهای دیگری برای شادی خود می‌گردنند.

9. بدانید سن کم همیشه مساوی با شاد بودن نیست.

طبق تحقیقات، میزان شادی با ابالا رفتن سن، افزایش می‌یابد. با بالا رفتن سن، مردم دیگر علاقه ای ندارند که برای چیزهای بی اهمیت وقت بگذارند و به جای این، کارهایی می‌کنند که برایشان رضایت به ارمغان می آورد “وقتی سنتان بالاتر می‌رود، زندگی‌تان روی غلطک افتاده و نگرانی های کمتری دارید. شما خودتان را می‌شناسید و می‌دانید چه می‌خواهید.”

10. خودتان را بشناسید.

خودشناسی اصلی ترین عامل برای حس شادی کامل است. وقتی شما آدم سحرخیزی نیستید، زود بیدار شدن برای ورزش همراه با دوستانتان، هر چقدر هم که افراد شادی باشند، برای شما تجربه مشکل و سختی خواهد بود. وقتی زندگی‌ افراد با طبیعت بدنشان سازگار است، حس راحتی و شادی بیشتری می‌کنند. شما با شناخت خودتان و عادت های زندگی‌تان، بهتر می‌توانید برای شاد بودن برنامه ریزی کنید.”

منبع:راسخون