دکوراسیون داخلی و چیدمان

دکوراسیون داخلی و چیدمان

در چیدمان یک مکان ابتدا باید اصول اولیه یعنی توجه به کاربرد فضا و روانشناسی موقعیت، شناخت سبک متداول در چیدمان، روانشناسی رنگ، محل قرارگیری، شناخت کادر (دیوار)، شناخت ارگونومی و تأثیر نور را مدنظرقرارداد.

سبک های متداول در چیدمان یک فضای کلاسیک که دارای تزئینات زیاد و سقف های بلند می باشد به دو دسته کلی انگلیسی که خطوط مستقیم در این سبک حرف اول را می زنند و شامل سبک های ویلیام اندمری (ویلایی رسمی) کوئین آن (کوچک رسمی) جورجین (کاملاً رسمی) برادران آدامز (حالت رومی) و چپن دیل (فضای اصیل) هپل رایت (حس خنثی) شرایتون (کارهای لولا دار) و سبک ریجبنی (مشکی و طلائی) می باشد؛ و فرانسوی با خطوط منحنی که شامل سبک های باروک (تزئینات در بیشترین حد خود) روکوکو (تزئینات کمتر از باروک) امپایر (امپراطوری) ویکتورین (راحتترین سبک) تقسیم بندی می شود. سبک مدرن که کاربردی خلاقانه دارد و سبک روستیک (روستایی و ویلایی) هم از دیگر سبک های متداول در چیدمان می باشد.

قاعده کلی در یک چیدمان صحیح بکارگیری تمام حواس انسان است. حس بویایی: بو از فضا می گیریم بو به فضا می دهیم (رنگ خوش بو: مثل صورتی)، (رنگ آرام: مثل کرم) حس شنوایی: عایق صدا (شیشه دوجداره و…) حس لامسه: ایجاد تعادل بافتی (فضا استیل، فرش بذر دار باشد). حس بینایی: تعادل (متقارن: فضای کلاسیک، نا متقارن: فضای مدرن، شعاعی: صمیمیت) هماهنگی در رنگ، بافت، اندازه، فرم، جهت، جزئیات، ریتم تکراری، متناوب، رشد (مهمترین).

تأکید: تغییر در هندسه، بافت، اندازه، رنگ، جهت قرارگیری در نقطه تقاطع.

وحدت: خطی، محصور، نوری (مهم)، سقفی (مهم). از اثرات وحدت می توان جلب نظرکردن، قابل درک کردن، ساده کردن و بخاطر سپردن را ذکر کرد.

انواع نور (طبیعی، وظیفه ای، تزئینی) در چیدمان و نحوه تابش آنها (شاندلیا و اسکونس) از اهمیت خاصی برخوردار است.

اولین دیوار که در چیدمان در دید انسان ظاهر می شود دیوار کانونی است. دیوار دارای پنجره کانونی است.

ورودی منزل:

 

توصیه می شودرنگ قسمت ورودی اگر با پله شروع می شود از رنگ های کرم و اگر با حیاط شروع می شود از رنگ های سرد (سبز) استفاده شودوفضای استقبال حتماً درقسمت ورودی (کاربرد متریال گرم )مشخص شود. (شیشه متریال سرد)درچیدمان فضابایددرنظربگیریم که فضای مستطیل حس سرماوبافت زبرحس گرمارامنتقل می کنند.

آشپزخانه

decorasion28

انواع آشپزخانه ها اصولاً با توجه به تعداد خواب مشخص می شود. آشپزخانه ال برای ۱ تا ۳ خوابه (دو ضلع با عناصر اصلی)، یو وی برای ۳ تا ۵ خوابه است. آشپزخانه جزیره بیشتر در طراحی منازل ۵ خواب به بالا (گاز و جزیره) استفاده می شود. آشپزخانه موازی دو ضلع در دارد یا یک ضلع پنجره قدی دارد. باید درنظر داشت در فضای بزرگ الویت با جزیره بعد یو وی است. کف آشپزخانه می تواند سنگ سرامیک کفپوش یا پلاستیک باشد. رنگ آشپزخانه هم بهتر است گرم تا میانه باشد. دیوار آشپزخانه عایق رطوبت تا ۸۰ سانت، فضای دو کابینت تزئینی و سقف قابل شستشو باشد. ورودی آشپزخانه ۱ متر تا ۱۰/۱ طول پنجره بلندتر از ۲ متر.

انواع میز: صبحانه: گرد (کمتر از ۶ نفر) مربع. صندلی ها: راحتی (رستوران)، نیمه راحت (آموزشگاه)، ناراحت (کافی شاپ)، بسیار ناراحت (فست فود) عناصر اصلی آشپزخانه: سینک، گاز، یخچال.

سرویس بهداشتی

بهترین مکان برای سرویس بهداتی نزدیک در ورودی است ضد آب، عایق صدا بودن ازنکات مهم معماری سرویسها میباشد.

عناصر اصلی: روشویی، وان، توالت. نور حمام: زرد بالای آینه، وان، دوش. سقف حتماً کوتاه باشد. بهترین کفپوش حمام سرامیک است. در فضای بزرگ از کاشی استخری هم می توان استفاده کرد.

نشیمن:

decorasion27

اولین اصلی که در چیدمان نشیمن رعایت می شود، lifestyle (استفاده روزانه یا شبانه) است. طراحی فضا مدور، مبل حجیم با کوسن های زیاد، مبل پذیرایی: دسته چوبی، نرمی کمتر. برای جداسازی نشیمن از پذیرایی می توانیم مبل ها را پشت به پشت بگذاریم. برای کوچک کردن فضای بسیار بزرگ از رنگ و متریال بافت دار و سقف کاذب استفاده می کنیم. بایدتوجه داشت که راحت ترین سبک برای نشیمن «مدرن» است.

عناصر: کاربردی، دکوراتیو+ کاربردی، دکوراتیو

در فضای کلاسیک از مبلمان مدور و در فضای مدرن از مبلمان گوشه دار و همچنین در فضای مردانه از مبلمان صیقلی و زنانه از پرزدار استفاده می کنیم. استفاده ازچرم گوسفندی و پوست کروکودیل روشن تداعی گرفضای زنانه است.وچرم گاوی و پوست کروکودیل تیره تداعی گر فضای مردانه است.

نورپردازی در نشیمن به سه حالت عمومی یا محیطی یا دکوراتیو است که البته با توجه به اینکه نشیمن نور کمتری از پذیرایی دارد می توان نور دکوراتیو را حذف کرد.

بافت شومینه باید تأکید داشته باشد و نور بالای شومینه دیواری است.

فضای مطالعه با roking chair، foot rest و مبل حجیم و پارچه ای تعریف می شود.

اتاق خواب

decorasion17

بایددرنظرداشت که دورترین مکان نسبت به ورودی انتخاب شود.

عناصر اصلی در چیدمان مستر: خواب، کمد، میز توالت.

عناصر اصلی در چیدمان نوجوان: خواب، کمد، مطالعه، آینه

عناصر اصلی در چیدمان کودک و نوزاد: خواب، کمد، بازی، میز، مطالعه.

فضا اکوستیک باشد (موکت). پای تخت حتماً فرش باشد. پرده دولایه باشد. محل قرارگیری پنجره: سمت راست اگر نشد سمت چپ تخت.در چیدمان کلاسیک سر تخت بلند است. (باروک) پرده روی آن کار شده، رو تختی چهل تکه، رنگ تیره و روتختی براق و پرده دور تا دور (باروک) در چیدمان ویکتورین تخت سه گوش قرار می گیرد و پرده تخت نیمه باز است. آرت نوو: عدم تقارن و فلزی

تخت مدرن: سر تخت حذف شده ولی رو تختی و کوسن کار می شود.

رنگ اتاق خواب بهتر است روشن باشد و در حالت شمالی نور سرد است رنگ گرم و در حالت جنوبی نور گرم است رنگ سرد. منبت ریز روکوکو. بافت کف بلند دخترانه می شود. ریتم رنگی در اتاق خواب هم باید حفظ شود. کاغذ دیواری بالای سر تخت طرحدار و رنگ بقیه ساده باشد. نور ۷۰% زرد و ۳۰% سفید. تخت های شرقی پایین تر از سطح معمول دیگر تخت هاست.

اگر پاتوره پایین تخت پایه دار باشد، مدرن است و اگر قفسه دار باشد کلاسیک است. می توان از گیاه در اتقا خواب استفاده کرد و باید کم و روبروی تخت باشد.رنگ سیاه و سفید مناسب است ولی به مرور زمان خسته کننده می باشد. فضای در نظر گرفته شده برای هر نفر در اتاق m6 باید باشد.

به طور کلی

چیدمانی با سبک کلاسیک راحتی و آسایش را با خود به همراه دارد. قراردادن تخت خواب به سمت قبله آرامش و اثرات روحی مثبت دارد. یکی از نکات مهم در نورپردازی این است که حتماً باید نور منعطف و قابل تغییر باشد. تابلوها را طوری نصب کنید که هم در حالت نشسته و هم ایستاده بخوبی قابل مشاهده باشد. در طراحی رنگ برای اتاق کودکان بهتر است جنسیت و آرامش بخشی رعایت شود.

منبع: www.parde.ir