رابطه برق لب و سرطان پوست

رابطه برق لب و سرطان پوست

به تازگي متخصصان پوست در زمینه سلامت لوازم آرایشی شماره يك خانم‌ها یعنی برق‌لب حساس شده‌اند.

اين روزها بعضی خانم‌ها ادعا می‌کنند که بدون برق‌لب هرگز از خانه خارج نخواهند شد. برق لب يك ماده آرایشی است اما همزمان لب‌های شما را مرطوب و چرب می‌کندو حس درخشندگی و کمی رنگ حریری می‌دهد. كمتر لوازم آرایشی مثل برق لب هست كه چند کارایی را در یک محصول ارائه کند.

برق لب مثل روغن بچه

نگرانی در مورد ارتباط سرطان پوست با برق‌لب ناشي از ترکیبات تشکیل‌دهنده مختلف درهزاران برند برق لب در دسترس است (با همه اینها، یک مصرف‌کننده هوشیار همیشه به نوع ترکیبات محصولی که خریداری می‌کند توجه کرده و از محصولاتی که دارای سرب و تركيبات پارابن است دوری می‌کند). مشکل اصلی بسیاری از برق لب‌ها این است که تعداد بسیاری از آنها فاقد ضدآفتاب هستند.

برخی متخصصان پوست باور دارند که استفاده از برق لب به عنوان ضدآفتاب مثل حمام آفتاب گرفتن پس از مالیدن روغن بچه به پوست است. همه می‌دانند که باید خود را در برابر اشعه‌های UV نور خورشید محافظت کنند. اما مصرف روغن بچه تنها جذب اشعه‌های نور خورشید را بیشتر می‌کند و شما را در معرض آسیب‌های جدی آفتاب سوختگی قرار می‌دهد. برق لب‌ها هم دقیقا مشکلاتی مشابه این مورد را ایجاد می‌کنند.

برق لب تنها نزنيد

وقتی لب‌ها خشک، ترک خورده یا قاچ خورده می‌شوند چه باید کنیم؟ ما از برق لب استفاده می‌کنیم كه این مشکل را حادتر می‌کند. برخی متخصصان پوست باور دارندکه برق‌لب‌ها اشعه‌های نور خورشید را جذب و آنها را مانند یک ذره‌بین روی لب‌ها منعکس کرده و در نتيجه خطر را بيشتر مي‌كنند.

اما چطور می‌توانیم از لب‌های‌مان محافظت کنیم؟ آیا باید تمام برق لب‌های خود را دور بریزیم؟ خیر. باید زیر برق لب خود از رژلبی استفاده کنیم که دارای یک ضدآفتاب بسیار قوی باشد یا می‌توانیم زیر برق لب خود از پماد یا کرم‌های لب با حداقل۳۰ SPF استفاده کنیم حتی بعضی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم آرایشی برای محافظت بیشتر پمادهای لب با۵۰ SPF هم تولید کرده‌اند.

یادتان باشد هر زمانی که بیرون از خانه می‌روید حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. به لوازم آرایشی و ضدآفتاب خود آیتم پماد لب با ۵۰-SPF30 را هم اضافه کنید. اصلا چند تا از آنها را در محل‌های قابل دسترس خود مانند کیف دستی، ساک ورزشی، کشوی میز، داشبورد ماشین یا هر جایی که می‌دانید به آن احتیاج پیدا خواهید کرد قرار دهید تا همیشه لب‌های خود را با آن مرطوب و زیبا نگه دارید.

علامت هشدار

مي‌دانيد كه لب‌های ما هم مثل پوست‌مان باید مورد محافظت قرار گیرند. بدون محافظت کافی در برابر اشعه‌های خطرناک ماوراي‌بنفش نور خورشید، لب‌های شما درمعرض خطر جدی ابتلا به سرطان پوست قرار می‌گیرد.

افرادی که بیشتر وقت خود را زیر نور خورشید می‌گذرانند، مانند کشاورزان و ماهیگیران يا خانم‌هايي كه خيلي حمام آفتاب مي‌گيرند، اغلب روی لب‌های‌شان جراحت‌های خاصی به وجود می‌آید که به آن التهاب لب مربوط به تاثیر شیمیایی (actinic cheilitis ) می‌گویند.

این التهاب‌ها یا جراحت‌ها بسیار شبیه شاخی‌شدن مربوط به تاثیر شیمیایی(actinic keratosis ) است که روی پوست شما نمایان می‌شود. التهاب لب شیمیایی نتیجه تابش مدام نور خورشید به لب‌هاي بدون محافظت کافی است. علائم مزمن این بیماری عبارتند از: خشکی، ترک و شکاف لب‌ها.