راهنمای انتخاب کف‌پوش

راهنمای انتخاب کف‌پوش

کف‌پوش‌ها به منظور زیبایی کف ساختمان و افزایش بهداشت مورد استفاده قرار می‌گیرند که بصورت یک لایه‌ بر روی کف ساختمان نصب می شوند. در بسیاری از زمین‌های ورزشی و همچنین برخی استخرها به منظور جلوگیری از سر خوردن و در زمین‌های فوتبال از کف‌پوش‌هایی استفاده می‌شود که شباهت زیادی به چمن طبیعی دارند.

کف‌پوش پارکت

پارکت‎ها معمول‌ترین نوع کف‌پوش‌هایی بوده که از جنس چوب هستند و به واسطه چسب به سطح مورد نظر چسبانده ‌می‌شوند و سچس سطح روی آن‌ها‌ را ساب و سپس لاک می‌زنند تا صاف و صیقلی گردد. یکی از معایب پارکت مقاومت کم آنها در مقابل آب می باشد بطوری که با برخورد آب متورم می‌شوند. همچنین در هنگام برخورد اشیاء نوک تیز با آن‌ها، صدمه می بینند که باید ترمیم شوند. همچنین لاک و ساب زدن بصورت هر چند سال یکبار یکی دیگر از معایب پارکتها می باشد.

کف‌پوش لمینیت

لمینیت ها با نام دیگر کفپوش حرکتی نیز نامیده می شود زیرا قابلیت جمع آوری و نصب در مکانهای دیگر را نیز دارد. این نوع کف‌پوش ها در اشکال مستطیل و مربعی در بازار عرضه می‌شوند که قطعات آنها با سیستم فاق و زبانه به یکدیگر متصل می‌شود. بر عکس نوع قبلی، برای نصب لمینیت ها از چسب استفاده نمی‌شود و نصب آنها به سهولت انجام می شود. نکته اصلی در نصب آنها، استفاده از یک لایه نازک فوم در زیر کف پوش می باشد.

کف‌پوش PVC

کف‌پوش‌های یو وی سی نسبت به سایر کف پوش ها، از استحکام بالاتری برخوردار هستند که بر روی آن‌ها‌ یک لایه محافظ قرار می‌گیرد. نوع آجدار این کف‌پوش‌ها در سطح دکوراتیو، دارای برجستگی‌های ریز می باشد که مانع از سرخوردن و جابجایی اجسام می شود. کف‌پوش PVC در انواع طرح برجسته، طرح گرانیت، موکت نما، تایل، رول، عروسکی و … طراحی و ساخته می شوند که ضخامت آن‌ها‌ بین 2 یا 3 میلیمتر است. این نوع کف‌پوش ها قابلیت شستشو دارند و از این رو برای مکانهایی که با آب سروکار دارند، گزینه مناسبی به شمار می روند.

استانداردهای کف‌پوش‌ها

استاندارد کف‌پوش‌ها بر اساس کاربرد آن‌ها‌ تعیین می‌شود که در زیر به آن می‌پردازیم:

کف‌پوش‌های مکان‌ها‌ی کم تردد از قبیل پذیرایی و اتاق خواب باید با استاندارد 1/21 AC تهیه شوند.

مکان‌ها‌ی تجاری و با تردد متوسط همچون سالن‌های انتظار، ادارات، بوتیک‌ها و یا کودکستان‌ها‌ به کف‌پوش‌هایی با استاندارد 4/32 AC نیاز دارند.

استاندارد کف پوش برای اماکن پرتردد از قبیل سالن غذاخوری، راهروهای داخلی و اتاق نشیمن در 2/22 AC ‌می‌باشد.

کف‌پوش‌های مکان‌ها‌ی پر تردد و حساس از قبیل راهروهای ورودی و آشپزخانه با استاندارد 3/23 AC تهیه می‎شوند.

کف پوش برای مکان‌ها‌ی غیرمسکونی و پرتردد از قبیل اتاق‌های کنفرانس یا دفاتر کار کوچک و یا هتل‌ها نیاز به استاندارد 3/31 AC دارند.

استاندارد کف پوش برای مکان‌ها‌ی تجاری و پرتردد از جمله مجتمع‌های بزرگ تجاری، راهروها و آموزشگاه‌ها، 5/33 AC می باشد.

نکاتی که در خرید کف‌پوش باید مورد توجه قرار بگیرد

اولین نکته در خرید کف‌پوش توجه به نوع، مزایا و معایب آن می‌باشد. همان طور که در بالا شرح دادیم، کف‌پوش‌های چوبی مقاومت زیادی در مقابل آب ندارند از این رو برای مکان‌ها‌یی که با آب سر و کار دارند و خردسالان بازیگوش زندگی می‎کند، بهترین نوع کف‌پوش، پی وی سی می‌باشد.

در هنگام نصب کف‌پوش باید به درزها و نوع اتصالاتی که بین آن‌ها‌ به کار رفته دقت نمود تا در برابر رطوبت مقاومت داشته باشند.

کف‌پوش ها باید در مقابل سائیدگی از استحکام بالایی برخوردار باشند.

کف‌پوش های استاندارد در مقابل ترک خوردگی و فشار از مقاومت بالایی برخودار هستند.

کف‌پوش ها باید بتوانند در مقابل آتش سیگار و خاکستر مقاومت نماید.

مهمترین نکته برای یک کف‌پوش مناسب، نظافت آن بوده بطوری که بدون هیچ گونه مشکلی بتوان آلودگی‌ها را از سطح آن برطرف نمود.

کف‌پوش باید در فصل زمستان، در مقابل سیستم گرمایش از کف، مقاومت بالایی داشته باشد.

از جمله مزایای اصلی کفپوش های می توان به عدم حساسیت و نگه نداشتن ذرات خاک و یا بوها اشاره نمود.

در هنگام راه رفتن بر روی کف‌پوش‌ها نباید صدای بلند تولید شود. این امر به نوع و نحوه نصب آن‌ها‌ نیز بستگی دارد. لذا در مکانها حساس به صدا بهتر است هنگام خرید و نصب به این نکته توجه شود.

لایه‌هایی که برای ساخت کف‌پوش به کار برده می شود، در میزان مقاومت و استحکام آن موثر خواهد بود.

آشپزخانه و مکان‌ها‌ی پرتردد نیازمند کف‌پوش‌های قابل شستشو ‌می‌باشند. کف‌پوش‌های چوبی برای این مکان‌ها‌ مناسب نیستند. در عین حال برای اتاق خواب و پذیرایی استفاده از کف‌پوش‌های چوبی زیبایی بیشتری را به ارمغان ‌می‌آورد.

رنگ کف‌پوش‌های نیز اهمیت زیادی برای انتخاب آنهادارد. برای خانه‌های کوچک استفاده از کف‌پوش‌های رنگ روشن فضای خانه را بزرگتر جلوه ‌می‌دهد. در حالی که کف‌پوش‌های تیره، برای خانه‌های بزرگ مناسب‌اند.

اگر فرصت کمی ‌برای براق کردن پارکت کف منزل دارید، کف‌پوش‌های چوبی خریداری ننمایید. پارکت‌ها برای کسانی که وقت محدودی برای تمیز کردن منزل دارند، گزینه مناسبی نیست.

منبع: www.azaran.com