راهنمای خرید سنگ نما

راهنمای خرید سنگ نما

چه سنگ نمایی برای ساختمان ما مناسب است؟
سنگ نما خوب دارای چه مشخصاتی است؟
در انتخاب سنگ نما باید به چه مواردی توجه کنم؟

و هزارن سوال دیگر در خصوص سنگ نما که از معماران با سابقه تا افرادی که برای بار اول اقدام به ساخت یک بنا برای خود نموده اند ذهنشان به آن درگیر می باشد و همه این حساسیت ها در انتخاب سنگ نما به علت اهمیت نمای ساختمان در شکل گیری ذهنیت اولیه یک باز دید کننده از ساختمان می باشد.

حتماً تا کنون بارها برای شما اتفاق افتاده که در کوچه يا خيابان حین قدم زدن، مجذوب سنگ‌هايي مي‌شويد كه شکوه و عظمت خاصی به نماي بيروني يك بنا بخشيده و همانند لباسي فاخر بر تن يك ساختمان خودنمايي مي‌کنند‌. اين زيبايي چشم نواز باعث مي‌شود كه آن ساختمان با همان نما شناخته و به شهرت برسد، انگار كه هويت يا نام مستعاري براي آن از طريق انتخاب سنگ نما اختصاص یافته است؛ در این مطلب با آگاهي از تنوع سنگ‌هاي ساختمانی موجود در ايران كه موجب شده به ايران لقب “بهشت سنگ” داده‌ شود، به بررسی سنگ های مناسب برای استفاده در نمای ساختمان می پردازیم‌.

از مزایای انتخاب سنگ

به عنوان متریال مورد استفاده در ساخت نمای یک ساختمان می توان به موارد زیر اشاره کرد: تولید آسان و در دسترس بودن، رنگ های طبیعی، مقاومت در برابر اشعه UV، مقاومت در برابر آتش سوزی و ضربه، تنوع مناسب و دوام زیاد، که همه این محاسن مشروط به انتخاب صحیح و متناسب نوع سنگ با کاربرد آن می باشد که درصورت انتخاب اشتباه نوع سنگ نما امکان ایجاد مشکلاتی همچون موارد زیر وجود دارد: سنگهای گرانیتی و صیقلی چسبندگی کمی به نمای ساختمان دارند و باید با تمهیدات خاصی کار شوند .برخی از انواع سنگ دارای وزن سنگینی می باشند که موجب افزایش وزن نمای ساختمان می‌شوند.

نکته مهم در ابعاد سنگ نما

عدم پیروی آنها از یک استاندارد مشخصي می باشد و تنها با ابعاد عرضشان قابل تفکیک می باشند‌، که امروزه اکثر سنگ های نما دارای عرض 40 سانتي متر می باشند که به اشتباه با اصطلاح؛ 40 طولي شناخته مي‌شوند و مقصود همان سنگ نما با عرض 40 سانتي متر و طول آزاد می باشد که به طور مثال طول آن می تواند 2 متر باشد. البته در گذشته از سنگ‌ نما با عرض های كمتر نیز استفاده مي‌شد و مي‌توانيد در نمای خانه‌هاي قديمي آنها را مشاهده کنید ولي هم اکنون از سنگ‌هاي با عرض كمتر يا بيشتر براي دکوراسیون داخلي مثل قرنیز، كف‌، پله‌ها و… استفاده مي‌شود و باید توجه داشت كه هر چه سنگ نما ابعاد كوچك تری داشته باشد‌، هزينه برش و پوليش آن افزایش می یابد و سنگ های نما با برش کوچکتر دارای قیمت بالاتری نسبت به سنگ های با عرض 40 سانتی متر هستند و همچنین سنگ های با سایز های بزرگتر که به آنها سنگ اسلب گفته می شود به دلیل تکنولوژی مورد نیاز برای تولید و حساسیت های لازم در فرآیند، دارای قیمتی بالا می باشند که در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرند.

هر سنگی مناسب برای استفاده در شرایط و مکان خاصی است و برای کاربردهای مختلف باید از نوع متناسب با آن استفاده کرد. سنگ‌ نما باید مقاومت بالایی در برابر گرما، رطوبت، سرما و اشعه UV خورشید داشته باشد و برای این منظور سنگ های تراورتن، گرانیت، چینی و سنداستون از لحاظ فنی به ترتیب بهترین نوع سنگ های نما می باشند و با لحاظ نمودن آیتم های هزینه و در دسترس بودن و سلیقه، می توانید از بین این موارد انتخاب خود را انجام دهید.

مواردی که در حین نصب سنگ نما باید به آن توجه داشت:

سنگ مناسب با شرایط جوی و آب و هوای منطقه انتخاب شود.

جهت اتصال سنگ نما به سطح پشت کار از روشهای مناسب نظیر اسکوپ کردن یا رول پلاک کردن باید استفاده نمود.

از انطباق نمای کار شده با نقشه های اجرایی اطمینان حاصل کنید.

سفت کاری انجام شده که به عنوان زیر کار سنگ نما می باشد می بایست کاملاً شاقول باشد.

پنجره‌های هم اندازه در طبقات روی هم کاملاً در یک امتداد باشند و در هر طبقه تراز بالا و پایین پنجره‌ها با هم یکی باشند.

در کنج ها و نبش‌ها می بایست سنگ نما به صورت کاملاً گونیا کار شود.

در لبه بالای تراس‌ها و پنجره‌ها، سنگ‌ نما کار شده باید دارای لبه‌ای به عنوان آبچکان باشد.

در صورتی که نما به روش تر اجرا شود از سیمان تازه و ماسه شسته شده جهت ملات استفاده شود و عیار ملات استفاده شده 400 کیلوگرم به ازاء هر متر مکعب باشد.

همچنین در سنگ نما های آهکی باید به تمیز نگهداشتن و عدم ریختن ملات بر روی آن توجه داشت زیرا تمیز کردن آن مشکل است.

نکته بسیار حائز اهمیت در خرید سنگ نما توجه به هم خوانی سبک و نوع طراحی نمای ساختمان با طرح و رنگ سنگ است.

منبع:digisang