راهنمای خرید فلش مموری

راهنمای خرید فلش مموری

این روزها افزایش استفاده از شبکه های کامپیوتری و روند رو به رشد سرعت دسترسی، سبب تولید بی وقفه اطلاعات شده است. فایل های حجیم موزیک و فیلم، نرم افزارها و اطلاعاتی که ممکن است هر روز و هر ساعت به آن احتایج داشته باشید و سرعت نسبتا کند دسترسی به اینترنت یا منابع دانلود این اطلاعات سبب می شود که به عنوان یک کاربر شبکه های کامپیوتری، نیاز به یک حافظه سریع و کوچک قابل حمل داشته باشید.

این روزها حافظه های کوچک قابل حمل یا فلش مموری ها ( USB Flash Memory/Flash Drive ) در ظرفیت های مختلف با کارایی ها و اشکال متفاوتی همانند هاردهای اینترنال و اکسترنال تولید می شوند، لذا در نظر داشته باشید که برای تهیه حافظه قابل حمل کوچک می بایست که به یک سری از نکات توجه کنید. در ادامه در این خصوص بحث خواهیم کرد.

1. ملاحظاتی که به هنگام خرید فلش مموری باید به آن توجه داشته باشید:

هنگامی که قصد خرید یک فلش مموری USB را دارید، باید توجه داشته باشید این حافظه را برای چه کاری نیاز دارید؛ آیا قصد دارید فایل های فیلم و تصویر ذخیره نمایید یا برای جا به جایی فایل های متنی از آن استفاده کنید؟ فایل هایی که ذخیره می کنید دارای حجم بالایی هستند؟ در کجا و هرچند وقت یکبار از آن استفاده خواهید کرد؟ آیا همیشه در سفر هستید؟ آیا فلش مموریی نیاز دارید که مقاوم در برابر ضربه و نفوذ آب باشد؟ و بسیاری از موارد دیگر که در ذیل به شرح و توضیح آن خواهیم پرداخت.

1.1 ظرفیت

flash1

ظرفیت فلش مموری یکی از ویژگی های اصلی است که به طور مستقیم بر قیمت آن تاثیرگذار است و به هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. پس مهم است که مشخص شود بیشتر چه نوع داده ای را در فلش قصد دارید ذخیره نمایید و این اطلاعات چه حجمی را به هنگام ذخیره سازی اشغال می کنند.
این روزها به طور معمول پر فروش ترین ظرفیت های فلش مموری ها 4، 8، 16 و 32 گیگا بایت می باشند. با توجه به فروش بیشتر این ظرفیت ها قیمت بهینه تری نیز دارند. در صورتیکه نیاز دارید که یک فلش مموری برای عموم کارها تهیه کنید و محدودیت هزینه نیز ندارید، توصیه ما این است که بالاترین ظرفیت ممکن را انتخاب کنید در این صورت مطمئن هستید که هرگز به هنگام کپی کردن فایل ها و اطلاعات پیغام خطای کمبود ظرفیت را دریافت نخواهید کرد.

2.1 دوام و استحکام

flash2

فلش مموری های USB با توجه به فن آوری تولید، بیشتر از دیگر حافظه های ذخیره سازی اطلاعات نظیر هارد دیسک ها در مقابل ضربه مقاوم هستند. اما با توجه به اندازه کوچک این حافظه ها و نحوه حمل آنها ( به عنوان مثال در جیب شلوار )‌ ممکن است دچار آسیب دیدگی شوند. فلش مموری های زیادی تولید می شوند که از نظر دوام، مقاومت و استحکام به نسبت فلش های معمولی کیفیت بالا تری دارند. البته مقاومت اجزاء داخلی دستگاه ( که عموما یک برد الکترونیکی کوچک است )‌ نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده و کانکتور و رابط USB نیز باید به قدری مقاوم و مستحکم باشد تا به مدارات داخلی آسیب نرساند و باعث شل شدن آن ها نشود. همیشه به هنگام خرید دقت نمایید تا فلش درایوی را انتخاب نمایید که از چیپست حافظه NAND ساخته شده باشد که به نسبت چیپ های دیگر از مقاومت بالاتری برخوردار است.

گروهی از فلش ها دارای روکش هایی از جنس فلز مانند آلمینیوم آنودایز و یا مواد پلاستیکی مقاومی بوده تا از فلش در برابر ضربه و افتادن محافظت کند. مقاوم بودن در برابر ضربه، نفوذ آب و خش خوردگی از انواع محافظت های فیزیکی هستند که در ساخت بعضی از فلش مموری ها به کار برده شده است و استحکام فلش در برابر خرابی را تا حد زیادی بالا برده است. این نوع فلش مموری های با دوام تر معمولا قیمت بالاتری نسبت به فلش های معمولی دارند.

3.1 سرعت انتقال اطلاعات

flash3

اگر شما می خواهید از فلش مموری به طور مستمر و روزانه برای انتقال فایل هایی با حجم بیش از چندین کیلو بایت استفاده نمایید، پس مهم است که سرعت انتقال داده آن را به هنگام خرید در نظر بگیرید.
فلش مموری های با قیمت کم تر، سرعت انتقال داده ی پایین تری حدود 1MB در ثانیه دارند. فلش های با استاندارد USB 3.0 داده را با سرعت حداکثر 640Mbps و استاندارد USB 2.0 داده را با سرعت حداکثر 480Mps انتقال می دهد. پس برای این که بهترین سرعت انتقال اطلاعات را داشته باشید فلش مموریی خریداری نمایید که استاندارد USB 3.0 داشته باشد و بتواند هر داده ای را با سرعت مناسب مدیریت کرده و انتقال دهد. بهتر است بدانید که فلش مموری های سازگار با استاندارد USB 3.0، با استاندارد USB 2.0 نیز تطابق دارند. در صورتی که قصد خرید فلش مموری های پر سرعت USB 3.0 را دارید، دقت داشته باشید که کامپیوتر و لپ تاپ شما از استاندارد USB 3.0 پشتیبانی نماید.

همچنین در نظر داشته باشید که در صورتیکه از فلش جهت ضبط و ذخیره سازی فیلم و موزیک از منابعی مانند گیرنده های تلویزیون دیجیتال استفاده می کنید، بسیار اهمیت دارد که فلش مموری دارای بالاترین سرعت ذخیره سازی ممکن باشد. در غیر این صورت ممکن است بعد از ضبط فیلم یا موزیک متوجه شوید که فیلم یا موزیک ضبط شده هر چند ثانیه یکبار دچار سکته شده است.

4.1 فرم ظاهری فلش مموری

flash4

متخصصان فنی، به هنگام طراحی یک فلش مموری فرم ظاهری آن را در وحله اول مورد توجه قرار نمی دهند، در واقع ظاهر فلش به نسبت کیفت، در اولویت بالاتری از دید فنی قرار ندارد. اما تولید کنندگان سعی می کنند در انتهای مراحل تولید و طراحی، فلش مموری ظاهری جذاب و قابل قبولی داشته باشد.

فلش ها از نظر فرم ظاهری در رنگ ها و شکل های مختلفی تولید می شوند که هر کدام مناسب یک رده سنی یا نوع و محل استفاده هستند.
در صورتیکه یک فلش مموری با ظاهر فانتزی انتخاب می کنید نباید انتظار داشته باشید که این فلش ضد ضربه یا ضد آب و ضد خش باشد. ممکن است فلش مموری ای هم وجود داشته باشد که همه این خصوصیات را در کنار هم داشته باشد اما توجه کنید که عموما این طور نیست.
از طرفی برخی از فلش مموری ها با اندازه بسیار کوچک ( به اندازه بند انگشت )‌ تولید می شوند. حسن این نوع طراحی در این است که از این نوع فلش ها را می توانید در مواردی استفاده کنید که فضا محدود است. مانند زمانی که از فلش مموری روی پنل پخش موزیک اتومبیل استفاده می کنید. در این حالت در صورتیکه فلش اندازه بزرگی داشته باشد ممکن است در زمان استفاده آسیب ببیند.

5.1 برند های برتر فلش مموری

توصیه ما این است که هنگام تهیه فلش مموری به برند یا تولید کننده اهمیت بدهید. برندهای مطرح همواره سعی می کنند تا با تولیدات با کیفیت نام نیک خود را حفظ کنند.
کیفیت یک فلش مموری از جوانب مختلفی بررسی می شود. تولیدکنندگان بزرگ فلش مموری در مرحله اول ساخت، نکات تخصصی فنی را در نظر می گیرند و این باعث شده که محصولی مناسب با کیفیت ساخت بالا تولید شود. از این تولیدکنندگان مطرح می توان به برند های PNY، Patriot Memory ،ADATA ،Kingston ،Centon ،Corsair ،Transcend ،Hewlett-Packard ،SanDisk ،OCZ Technology و … را نام برد.
با پیشرفت تکنولوژی، انواع فلش مموری با برندهای متعدد وارد بازار می شوند. پس بهتر است برای اینکه سردرگم نشویم تنها برندهای محدودی را در نظر گرفته و از میان آن ها فلش مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

6.1 تکنولوژی جدید، فلش های با دو رابط USB و MicroUSB

flash5

اخیرا با افزایش انواع تجهیزات الکترونیکی و دیجیتال، استفاده از فلش ها هم در انواع تجهیزات باب شده است. ممکن است گاهی احتیاج داشته باشید که فلش مموریتان را به لپ تاپ یا موبایلتان متصل کنید. در این صورت می بایست فلش مموری ای تهیه کنید که دارای پورت MicroUSB نیز باشد. این نوع فلش ها دارای دو رابط USB و MicroUSB هستند. برای اتصال به PC یا لپ تاپ از رابط USB و برای اتصال به موبایل های هوشمند و تبلت ها از رابط MicroUSB استفاده می شود. این فلش مموری ها معمولا از سیستم عامل های اندروید پشتیبانی می کنند و گوشی هوشمند و یا تبلت شما به آسانی این حافظه ها را شناسایی کرده و می توانید به نقل و انتقال داده های خود بپردازید.

2. ملاحظاتی که به هنگام استفاده از فلش مموری باید در نظر داشته باشید

1.2 تهیه بکآپ از اطلاعات روی فلش مموری

بسیاری از اشخاص از فلش مموری جهت انتقال و استفاده از اطلاعات مهم حرفه ای استفاده می کنند. حسابدارها، مهندسین شبکه و … . با توجه به اینکه فلش مموری یک حافظه بسیار کوچک است و احتمال اینکه گم شود بسیار زیاد است ( یک بررسی آماری نشان می دهد که ۵۰ درصد افرادی که از فلش مموری استفاده می کنند حداقل یکبار در طول مدت استفاده آن را گم کرده اند )، توصیه می شود که در بازه های زمانی کوتاه از اطلاعات روی فلش مموری نسخه پشتیبان تهیه کنید.

2.2 امنیت و رمز نگاری

flash6

فلش مموری ها مانند چاقوی دو لبه هستند. گاهی ممکن است اگر بی احتیاطی کنید دست خودتان را ببرد. اگر اطلاعات روی فلش مموریتان برایتان مهم و محرمانه است باید به این نکته توجه کنید که اگر فلش مموریتان گم شود یا به نحوی توسط افرادی که اطلاعات شما برایشان مهم است سرقت شود چه اتفاقی می افتد ؟ جهت پیشگیری از این مشکل توصیه می کنیم که فلش مموریتان را با استفاده از نرم افزارهایی نظیر Truecrypt رمز نگاری کنید. با اینکار فقط شما با داشتن کلمه عبور الگورتیم رمز نگاری مجاز به استفاده از اطلاعات آن خواهید بود.

3.2 ویروس ها، تروجان ها و بد افزارها

فلش مموری ها معمولا با توجه به فلسفه وجودیشان روی سیستم ها و لپ تاپ های مختلفی استفاده می شوند. با این اوصاف این حافظه ها در صورتیکه از این نقطه نظر مورد توجه قرار نگیرند، منبع انواع و اقسام ویروس ها و تروجان هستند. اگر به طور مرتب و هر بار که فلش مموریتان را به کامپیوترتان متصل می کنید قبل از استفاده، آنرا توسط نرم افزارهای آنتی ویروس چک نکنید باید منتظر باشید که یکی از دفعاتی که در حال استفاده از آن هستید کامپیوترتان اخطارهای عجیب و غریب بدهد و یک دفعه ریستارت شود.

4.2 اتصال یا جدا کردن فلش مموری از تجهیزات مختلف

درگاه USB علاوه بر اینکه امکان استفاده از اطلاعات روی فلش مموری را به شما می دهد، در عین حال تا ۵ ولت برق DC را نیز به فلش مموری یا دیگر تجهیزاتی که از طریق درگاه USB متصل می شوند انتقال می دهد.
هنگام اتصال یا جدا کردن فلش مموری از درگاه USB یک جرقه ممکن است که درگاه USB یا فلش مموری را دچار مشکل کند. لذا توصیه می شود حتی الامکان فلش مموری را زمانی به درگاه USB متصل کنید که دستگاه خاموش باشد و برای جدا کردن آن از تجهیزات، در صورتیکه امکان Safe Remove یا Eject وجود دارد به این صورت آن را جدا کنید و در غیر این صورت اول دستگاه را خاموش کنید و سپس فلش مموری را جدا کنید.

3. جمع بندی

باتوجه به محدوده گسترده ای از فلش مموری ها در برندها، مدل ها، رنگ ها، ظرفیت ها و ساختارهای گوناگون، بهتر است قبل از خرید، اطلاعاتی را پیرامون این دستگاه ذخیره سازی کوچک داشته باشیم تا به هنگام خرید بدانیم چه نوع فلش مموری با چه ظرفیتی، جهت ذخیره سازی چه نوع داده ای خریداری نماییم. آرمانیکا تعداد قابل توجهی از بهترین فلش مموری های برتر دنیا با گارانتی های معتبر را به شما پیشنهاد می دهد و با ارایه مشخصات کامل آن ها، شما را در خریدی مطمئن یاری خواهد نمود.

منبع: www.armanica.ir