راهنمای خرید و نصب لوستر

راهنمای خرید و نصب لوستر

در انتخاب هر وسيله رعايت نكاتي مورد نياز است. بهتر است در مورد نوع لوستری که می‌خواهید بخرید، جایی که می‌خواهید آن را نصب کنید و میزان نور مورد نیاز اطلاعاتی جمع آوری کنید. در همين راستا اگر شما نيز قصد داريد لوستري مناسب براي فضاي مورد نظرتان در خانه تهيه كنيد ابتدا پيش از هر كار موارد زير را مورد توجه قرار دهيد:

کدام اتاق نیاز به لوستر دارد؟

از آنجایی که هر فضایی میزان مشخصی از نور را نیاز دارد، آویختن لوسترهایی با شاخه‌های متعدد و در نتیجه لامپ‌های زیادتر از آن مقدار مورد نیاز نه تنها غیرضروری بلکه مازاد است بنابراین مجبور خواهید بود لامپ برخی از شاخه‌ها را خاموش کنید که این موضوع از زیبایی لوستر شما می‌کاهد.
بهتر است برای اتا‌ق‌های کوچک‌تر لوستر‌هایی با شاخه‌های کمتر را انتخاب کنید. تعیین محل نصب لوستر نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا انتخاب محل نامناسب می‌تواند نه تنها ترکیب اتاق را به هم بزند بلکه باعث شود زیبایی و ارزش لوستر نیز به چشم نیاید.

اگر لوستر را در اتاق پذیرایی و برای روشن کردن مبلمان استیل به کار می‌برید، اطمینان حاصل کنید که شعاع‌های نور حاصل از آن تمام قطعات مبلمان را در برگرفته و به یک میزان روشن کند.

خانه شما سنتی است یا مدرن؟

همان طور که به هنگام انتخاب لوازم دکوراسیون هماهنگی آنها به لحاظ مدل و سبک را در نظر می‌گیرید در هنگام خرید لوستر نیز این موضوع را باید مورد توجه قرار دهید. به عنوان مثال در یک فضای کاملا مدرن، آویختن لوستری با آویزهای کریستالی کاری نامناسب بوده و به لحاظ دکوراسیونی محیطی ناهماهنگ را سبب می‌شود.

* وسعت فضا: از آنجايي كه هر فضايي ميزان مشخصي از نور را نياز دارد، آويختن لوسترهاي با شاخه‌هاي متعدد و در نتيجه لامپ‌هاي زيادتر از آن مقدار مورد نياز نه تنها غيرضروري بلكه مازاد است بنابراين مجبور خواهيد بود لامپ برخي از شاخه‌ها را خاموش كنيد.

آیا می‌خواهید روی میز ناهارخوری لوستر آویزان کنید؟

زمانی که قصد دارید لوستری را بالای یک میز ناهارخوری نصب کنید، سعی کنید ارتفاع آن را آنقدر پایین بیاورید که تمام ظروف روی میز و نیز غذاهای چیده شده روی آن را به طور کامل روشن کند.

برای اتاق خواب لوستر می‌خواهید؟

استفاده از نور مستقیم و آویزان از سقف مانند لوستر چون باعث خیرگی چشم و آزار آن هنگام دراز کشیدن روی تخت می‌شود برای اتاق خواب مناسب نیست. توصیه می‌کنیم برای این اتاق‌ها صرفا از نورهای گرم و چراغ‌‌هایی با امکان تغییر شدت نور استفاده کنید. دیوارکوب‌ها و لامپ‌های‌ هالوژن برای این محیط ها مناسب‌اند.

* مساحت سقف: در يك معماري معمولي وسعت سقف و كف يك فضا يكسان است ولي از آنجايي كه اين روزها كاربرد سقف‌هاي كاذب در حاشيه سقف اصلي بسيار رايج شده است، در واقع مقداري از مساحت اصلي كاسته شده و در نتيجه هنگام خريد لوستر مي‌بايست همان ميزان باقي مانده را به عنوان اندازه موجود ملاك قرار دهيد.

سقف شما کوتاه است یا بلند؟

برای اتاق‌هایی که د‌ارای سقف کوتاه هستند‌ سعی کنید از نصب لوستر و چراغ‌های آویزی خود‌د‌اری کنید‌ چون این گونه چراغ‌ها سقف را کوتاه‌تر نشان می‌د‌هند‌ اما اگر تمایل به نصب لوستر دارید بهتر است از لوستر‌های سقفی استفاده کنید.

* نورپردازي ثانويه: اغلب فضاها علاوه بر لوستر داراي منابع نورزاي ديگري همچون آباژور، چراغ هاي ديواركوب و در معماري امروزي هالوژن هاي واقع در سقف‌هاي كاذب يا اصلي هستند كه آنها نيز نقش نورپردازي محيط را برعهده دارند لذا در چنين شرايطي پيش از هرگونه اقدام جهت انتخاب لوستر و احياناً ديواركوب هاي آن بقيه منابع نورزاي موجود و يا حتي الامكان كاربرد منابع نورزاي ديگر را در نظر بگيريد.

لازم به ذكر است هرچه در فضا از منابع نورزاي متعددي استفاده شود، هم زيباتر خواهد بود و هم كاربردهاي گوناگوني را مي‌توان از آن فضا دريافت كرد به شرط آنكه انتخابي مناسب و صحيح انجام پذيرد.
نكته : در خانه هايي كه بر روي سقف‌هاي كاذب حاشيه و حتي بر روي سقف كاذب ميان سقف اصلي، چراغ‌هاي هالوژن و يا مانند آن تعبيه شده است، لوستر تنها جنبه زيبايي داشته و بيش از ميزان نوردهي به موارد ظاهري آن از جمله ابعاد، مدل، فرم و غيره نيز توجه كنيد.

نكته : امروزه ساخت فرم‌ها و شكل هاي هندسي در قالب سقف كاذب در ميان سقف اصلي به همراه تعداد زيادي چراغ هاي هالوژن بر روي آنها بسيار رايج شده است. غافل از آنكه اين قبيل سقف ها هم باعث شلوغ شدن فضا شده و هم ارتفاع ظاهري سقف اصلي را كاهش مي دهد. حال در نظر بگيريد اگر در ميان اين سفينه هاي گچي لوستري با ابعاد بزرگ و چندشاخه نيز آويخته شود، چه نتيجه اي حاصل خواهد شد. براي چنين موقعيتي لوسترهاي ظريف سقفي بهترين انتخاب محسوب مي شوند.

* ارتفاع سقف: ارتفاع سقف يكي از تعيين كننده ترين عوامل در انتخاب لوستر است. هنگامي كه سقف محيط مورد نظر شما از حد معمول خيلي كوتاه تر باشد شما نمي توانيد از لوسترهاي آويز به خصوص از نوع آويز كريستال دار استفاده كنيد زيرا امكان برخورد سر افراد با آن به هنگام رفت و آمد وجود مگر آنكه محل آويختن لوستر به گونه اي باشد كه يا در بالاي ميز پذيرايي و يا ناهارخوري قرار گيرد ولي به طور كلي در شرايط عادي براي سقف هاي كوتاه بهترين انتخاب لوسترهاي به اصطلاح سقفي است.
* ابعاد لوستر: علاوه بر موضوع نورپردازي، تعداد شاخه ها و ميزان وات لامپ هاي مورد استفاده در لوستر، حفظ تناسب ابعاد آن با فضا نيز از جمله ضروريات است بنابراين براي فضاي كم وسعت، لوستري انتخاب نكنيد كه اگر چه كم شاخه است ولي از ابعاد بزرگي برخوردار باشد زيرا فضايي نازيبا را ايجاد مي كند.

* نحوه نورپردازي: نورپردازي توسط لوستر به طور كلي چه آويز و چه سقفي با توجه به طرز قرارگرفتن شاخه ها و در نتيجه لامپ، به سه فرم اصلي سر بالا، سر پايين و خوابيده تقسيم مي شوند. در مدل سر بالا نور به طرف بالا انتشار يافته و در نتيجه سقف هم روشن مي شود ولي در مدل سر پايين از آنجا كه شاخه ها و در نتيجه لامپ ها، به سمت پايين قرار دارند نور حاصل در بخش پاياني اتاق بيشتر بوده و سقف تاريك تر خواهد بود و در مدل سوم شاخه ها به موازات سقف و به صورت خوابيده بوده و معمولاً اين فرم در قالب لوسترهاي غيرآويز و به اصطلاح سقفي وجود دارند. نورپردازي در اين نوع لوستر ابتدا به طرفين يعني ديوارها صورت مي گيرد.

نكته: علاوه بر مدل هاي ياد شده در فوق، حباب دار بودن و يا نبودن نيز در نور حاصل از هريك از مدل ها تاثيرگذار است.

* سبك و مدل لوستر: همچنان كه به هنگام انتخاب لوازم دكوراسيوني هماهنگي آنها به لحاظ مدل و سبك را در نظر مي گيريد در تهيه لوستر نيز اين مهم را مورد توجه قرار دهيد به عنوان مثال در يك فضاي كاملاً مدرن، آويختن لوستري با آويزهاي كريستالي كاري ناصحيح بوده و به لحاظ دكوراسيوني محيطي ناهماهنگ را سبب مي شود.

چگونه یک لوستر را نصب کنیم؟

پیش از هر چیز لازم است یادآوری کنیم که نصب لوستر کار آسانی نبوده و باید در این زمینه از یک کارشناس کمک بگیرید و به یاد داشته باشید که صرف نظر از شکل و نوع و اندازه لوستر قبل از هر اقدامی ‌باید نسبت به قدرت اتصالات برق اتاق در رابطه با تأمین روشنایی چراغ‌های متعدد لوستر اطمینان به عمل آید.

دانستن این نکته نیز بسیار مهم است که کابل آویزان از سقف باید آن اندازه استحکام داشته باشد که بدون اینکه بریده شود و یا از سقف جدا شود تاب تحمل وزن لوستر را داشته باشد.

مراحل نصب کردن لوستر

کارشناسان برای نصب لوستر این مراحل را اجرا می‌کنند: دکوراسیون منزل؛ معیارهای انتخاب لوستر

قطع جریان برق
برداشتن پوشش دو شاخه
بازکردن مهره‌های سیمی
اندازه‌گیری ولتاژ سیم‌ها
حذف تجهیزات قدیمی
جایگزینی دو شاخه‌ قدیمی در صورت لزوم
اتصال سیم‌های باقی
ایمن‌سازی تجهیزات جدید در محل

منبع: tebyan.net