راهنمای خرید کاغذ دیواری

راهنمای خرید کاغذ دیواری

تاریخچه کاغذ دیواری از چین باستان آغاز می‌شود. گفته می‌شود که در قرن ۸ میلادی یک زندانی چینی راز کاغذ را برای عرب‌ها فاش کرد و به این ترتیب، دانش کاغذسازی به اروپا هم رسید.
بعد از آن هم بسياري از اروپاييان متمول به هنرمندان سفارش كاغذهاي نقاشي شده در ابعاد وسيع مي‌دادند تا روي ديوارهاي خانه‌هايشان نصب كنند. اما كاغذ ديواري واقعي با پيدايش صنعت چاپ متولد شد. قديمي‌ترين نمونه به جا مانده از كاغذ ديواري در انگلستان كه در لندن به چاپ رسيده، به سال 1509 برمي‌گردد. اين كشور در اواسط قرن هجدهم به نخستين توليد‌كننده و صادر‌كننده كاغذ ديواري در اروپا تبديل شد. در اوايل قرن نوزدهم با توسعه چاپ، توليدكنندگان كاغذ ديواري در انگلستان موفق به توليد انبوه و كاهش قيمت شدند. آن زمان كاغذ ديواري به‌عنوان وسيله‌اي ارزان و مؤثر جهت روح‌بخشيدن به اتاق‌هاي تاريك و تنگ طبقه كارگر از محبوبيت ويژه‌اي برخوردار شد. ورود اين محصول به ايران به دوران حكومت ناصرالدين‌ شاه قاجار بازمي‌گردد آن هم به بهانه نوسازي كاخ گلستان. حالا در قرن بيست و يكم، خريد و نصب كاغذ ديواري كماكان مسئله‌اي بديهي نيست! چون لازم است اطلاعاتي در مورد جنس‌هاي مختلف بازار و قيمت‌هايش بدانيد؛ كاري كه ما سعي كرده‌ايم براي‌تان انجام بدهيم.

براي انتخاب طرح مناسب

اولين قدم در خريد كاغذ ديواري اين است كه شما با توجه به چيدمان و فضاي خانه‌تان اقدام به خريداري اين محصول كنيد. مثلا اگر فضاي خانه شما كوچك و كفپوش‌هاي خانه طرح‌دار هستند كاغذ ديواري با طرح ساده و رنگ‌هاي گرم و ملايم مي‌تواند اثر بهتري در دلباز ديده‌شدن فضاي خانه داشته باشد اما اگر چيدمان و كفپوش‌هاي خانه ساده است، شما مي‌توانيد از كاغذ ديواري‌هاي طرح‌دار استفاده كنيد. حتي كاغذ ديواري‌ها با توجه به طيف گسترده رنگي كه دارند مي‌توانند به جذابيت فضاي خانه يا محيط كار بيفزايند طوري كه با انتخاب رنگ‌هاي روشن مي‌توانيد فضاي اتاق را بزرگ و با رنگ‌هاي تيره اتاق‌هاي بزرگ را كوچك‌تر نشان بدهيد.

البته تنها رنگ كاغذديواري‌ها به اتاق شما هويت نمي‌دهد بلكه طرح‌هاي كاغذ ديواري هم به اندازه رنگ آن مهم هستند. پس اگر براي انتخاب كاغذ ديواري اقدام مي‌كنيد حتما طرح آن را هم درنظر بگيريد. مثلا كاغذ ديواري‌هايي كه داراي طرح‌هاي كوچك هستند به فضا حس بزرگي مي‌بخشند و اين‌نوع كاغذ ديواري در اتاق‌هاي كوچك پر كاربرد هستند. كاغذ ديواري‌هايي كه طرح روي آن را خطوط عمودي يا افقي تشكيل داده است بسيار مورد استفاده هستند چراكه كاغذ ديواري با داشتن خطوط عمودي، ديوارها و سقف خانه را بلند نشان مي‌دهند و براي اتاق‌هايي كه كوچك هستند خطوط افقي با پهن نشان دادن ديوارهاي خانه باعث بزرگ ديده‌شدن آن مي‌شود. اما اگر فضاي خانه‌تان بزرگ است و ديوارهاي بزرگي دارد براي كوچك و صميمي‌كردن فضا مي‌توانيد از طرح‌هاي گلدار و شلوغ استفاده كنيد.

اتاق بچه‌ها با ديگر اتاق‌هاي خانه تا حدودي تفاوت دارد. اگر شما به‌دنبال كاغذ ديواري براي اتاق فرزندتان هستيد بهتر است از كاغذ ديواري‌هاي درخشان با طرح‌هاي عروسكي استفاده كنيد. البته كاغذ ديواري‌هاي درخشان با طرح‌هاي هندسي و هنري هم براي گروهي خوب است كه به‌دنبال فضايي پر انرژي و شاد هستند.

در انتخاب هر نوع كاغذ ديواري بايد هارموني و هماهنگي رنگ‌ها در چيدمان خانه را درنظر بگيريد و سعي كنيد با فضايي كه داريد، كاغذ ديواري مورد نظرتان را خريداري كنيد. در غيراين صورت ممكن است پس از مدتي كاغذديواري دلتان را بزند. پس شما در خريد كاغذ ديواري راه سختي در پيش داريد به‌خصوص اگر در اين زمينه تجربه‌اي نداشته باشيد. اگر كمي دقت كنيد و از قبل اطلاعاتي را در اختيار داشته باشيد مي‌توانيد در انتخاب خود سريع‌تر به نتيجه برسيد.

براي انتخاب جنس مناسب

توجه داشته باشيد كه جنس كاغذ ديواري‌ها به اندازه طرح و رنگشان مهم است. 2 نوع كاغذ ديواري در بازار موجود است؛ كاغذ ديواري «پي پر» و «پي وي سي».

در واقع پي پر همان كاغذ ديواري معمولي است كه قابل شست‌وشو نيست اما كاغذ ديواري با جنس پي‌وي‌سي قابليت شست و شو دارد و مقاوم‌تر است. كاغذهاي پي پر از يك لايه كه همان كاغذ است و ديوار خانه شما را مي‌پوشاند تشكيل شده اما كاغذ‌هاي پي‌وي‌سي 2 لايه دارند؛ لايه رويي و زيرين. مقاوم‌سازي‌ اين نوع كاغذها از 2 لايه باعث مي‌شود كه وقتي شما با دستمال خيس روي اين كاغذها بكشيد، كاغذ پي وي سي آب را به‌خود جذب نكند. ضمن اينكه اين كاغذها در مقابل كشش و گسيختگي مقاوم‌تر هستند و تميز كردن آنها راحت‌تر است. اين نوع كاغذ ديواري شايد كمي گران‌تر از نوع پي پر باشد اما مقاومت آن باعث مي‌شود كه شما بتوانيد ‌مدت بيشتري از آن استفاده كرده و در هزينه‌هايتان صرفه‌جويي كنيد.

بد نيست بدانيد كاغذهاي پي وي سي در بازار هم چيني‌اش موجود است و هم نوع ايتاليايي آن. از آنجا كه كاغذ ديواري‌ها به‌صورت رولي عرضه مي‌شوند، بايد بدانيد كه وزن رول كاغذ ديواري‌هاي ايتاليايي به نسبت ديگر مارك‌ها بيشتر است كه همين موضوع نشان‌دهنده پي‌وي‌سي (پلاستيك) بيشتر در اين كاغذ ديواري است.

البته نوع ديگري هم كاغذ ديواري در بازار وجود دارد كه بيشتر مورد استفاده در ساختمان‌هاي تجاري، بيمارستان‌ها و محل كار است. دليلش هم اين است كه كاغذهاي ديواري اليافي باكتري را به‌خود نمي‌گيرند؛ قابليتي كه كاغذهاي پي وي سي ندارند. در واقع زماني كه شما كاغذهاي اليافي را به ديوار نصب مي‌كنيد، به‌دليل جنسي كه اين نوع كاغذها دارند فضايي بين ديوار و كاغذ وجود دارد كه محل گردش و ورود و خروج هوا است و در نتيجه باكتري در اين نوع كاغذ تجمع نمي‌كند. توجه داشته باشيد كه كاغذ ديواري اليافي بيشتر براي محل‌هاي پر رفت‌وآمد است. خصوصيت بارز ديگري كه اين كاغذ ديواري دارد ديرسوزبودن آن است و سخت مشتعل مي‌شود. شما حتي از اين نوع كاغذ ديواري مي‌توانيد در پذيرايي يا نشيمن خانه خود هم استفاده كنيد.

نكته‌های تجربی به وقت خريد

1- اگر تصور مي‌كنيد كه قادر به انتخاب كاغذ ديواري مطابق با چيدمان خانه خود نيستيد مي‌توانيد از خود فروشندگان كمك بگيريد و روي تجربه‌شان حساب كنيد. يكي از راه‌هاي ساده براي رسيدن به نتيجه مناسب اين است كه شما قبل از خريد كاغذ ديواري از فضاي خانه خود در زواياي مختلف عكس بگيريد و حين خريد با نشان دادن آن به فروشنده از او در انتخاب طرح و رنگ كمك بگيريد. به‌طور مثال يك كار ساده و رايج اين است كه ديوار پشت تلويزيون كاغذ ديواري ساده نصب مي‌شود و روي ديوارهاي بزرگ خانه كاغذهاي گلدار بهتر خودشان را نشان مي‌دهد اما باز اين بسته به سليقه خريداران است. شما مي‌توانيد براساس علاقه‌تان كاغذهاي مورد علاقه خود را هر كجا كه مي‌خواهيد نصب كنيد.

2- در محل‌هاي اداري خيلي از خريداران بيشتر دنبال كاغذهايي با طرح‌هاي ساده هستند اما بد نيست بدانيد كه براي اين نوع فضاهاي پرتردد، شما در نخستين قدم بايد روي كيفيت و جنس كاغذ تكيه كنيد و مقاوم‌ بودن‌ آن برايتان در درجه اول قرار بگيرد.

3- گروهي خودشان به واسطه تجربه‌اي كه دارند اقدام به نصب كاغذ ديواري مي‌كنند اما براي خيلي از خريداران كه تجربه‌اي در اين زمينه ندارند بهتر است از نصاب كمك بگيريد. نصاب‌ها هم دستمزدشان با هم تفاوت بسياري دارد. آنها نسبت به نوع كاغذ ديواري و فضايي كه بايد پوشش بدهند دستمزدشان از رولي 8هزار تومان شروع مي‌شود تا به بالا.

4- از آنجا كه كاغذ ديواري به‌صورت رولي عرضه مي‌شود بهتر است شما يك رول اضافه‌تر بگيريد تا اگر در گذر زمان كاغذ ديواري بخشي از خانه‌تان دچار مشكل شد با رول جايگزين بتوانيد آن قسمت را از همان نوع كاغذ ديواري پوشش بدهيد. اين را درنظر داشته باشيد كه شايد ديگر از آن كاغذ ديواري در بازار موجود نباشد و براي اينكه دوباره مجبور نشويد به‌خاطر نقص يك قسمت، كاغذ ديواري كل اتاق را عوض كنيد بهتر است يك رول اضافه خريداري كنيد.

قيمت،رولي چند است؟

كاغذها در رول‌هاي مختلف عرضه مي‌شوند و نسبت به جنس، طرح و ايراني و خارجي بودن آن قيمت هايشان متفاوت است. شما بايد نسبت به متراژ خانه خود اقدام به خريد كاغذ ديواري بكنيد و اگر متراژ دقيق آن در دست‌تان نيست و يا نمي‌توانيد پرتي‌ها و قسمت‌هاي اضافه را اندازه‌گيري كنيد بهتر است از خود نصاب براي اين كار كمك بگيريد. رول‌ها با عرض 50سانتي‌متر، 70سانت، يك متر و 1/6متر در بازار وجود دارد. درنظر داشته باشيد كه رول‌هاي بيشتر از 16مترمربع ساخت كشور كره است كه فضاهاي بزرگ مثل ساختمان اجتماعات، كتابخانه‌ها، سالن‌هاي پذيرايي و… را با آنها پوشش مي‌دهند. اين رول از لحاظ قيمت به صرفه‌تر است و فضاي پرت كمتري را مي‌دهد. قيمت‌ها در بازار متفاوت است و ممكن است اگر در راسته كاغذديواري فروشان چرخي بزنيد قيمت‌ها تفاوت زيادي با هم داشته باشند اما به طور حتم با اين اطلاعات شايد حالا بتوانيد كاغذ مورد علاقه تان را با قيمتي مناسب خريداري كنيد.

منبع: hamshahrionline.ir