راه حل های پیشگیری از سنگ کلیه

راه حل های پیشگیری از سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از پردرد ترین و سخت ترین عارضه هایی است که برای انسان پیش می آید . این عارضه معمولا با یکبار پیش نمیاید و چندین بار برای یک فرد بروز می کند . خوشبختانه طبق گزارشات و تحقیقات سنگ کلیه را می توان با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی تا حدودی کنترل کرد.

جلوگیری از سنک کلیه کار پیچیده ای نیست و تنها به یک عزم راسخ نیاز دارد. در اینجا 5 پیشنهاد ساده برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه معرفی شده است:

محدود کردن چربی حیوانی: خوردن بیش از حد پروتئین های حیوانی مانند گوشت قرمز، تخم مرغ، مرغ، غذاهای دریای، منجر به افزایش سطح اسید اوریک و تشکیل سنگ کلیه می شود. همچنین این رژیم غذایی منجر به کاهش سطح سیترات؛ ماده شیمیایی در ادرار می شود که به پیشگیری از سنگ کلیه کمک می کند. اگر شما در معرض سنگ کلیه یا مستعد آن هستید، مصرف این نوع گوشت ها را باید محدود کنید.

پرهیز از برخی اقلام غذایی: چغندر، شکلات، اسفناج، ریواس و چای سرشار از اگزالات هستند که می توانند به تشکیل سنگ کلیه کمک کنند. اگر شما از این عارضه رنج می برید، پشک شما ممکن است به شما توصیه کند از مصرف این مواد پرهیز کرده یا میزان آنها را به حداقل برسانید.

کاهش مصرف سدیم: یک رژیم غذایی پر از سدیم می تواند باعث افزایش میزان کلسیم در ادرار و تشکیل سنگ شود. دستورالعمل های جدید بر اساس مصرف روزانه 2300 میلی گرم سدیم است. اگر البته سابقه ابتلا به سنگ کلیه دارید بهتر است این عدد به کمتر از 1500 میلی گرم برسد.

دریافت به اندازه کلسیم: دریافت کلسیم بیش از حد در رژیم غذایی می تواند باعث افزایش میزان اگزالات و تشکیل سنگ کلیه شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید مطمئن شوید که میزان مناسب کلسیم را بر حسب سنتان دریافت می کنید. در حالت ایده آل مردان 50 سال به بالا باید روزانه هزار میلی گرم کلسیم و 800 تا 1000 واحد ویتامین دی برای کمک به جذب کلسیم مصرف کنند.

نوشیدن مقدار زیادی آب: آب قابل شرب منجر به رقیق کردن مواد موجود در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ می شود. برای کسانی که به نوشیدن آب علاقه چندانی ندارند، توصیه می شود نوشابه های خانواده مرکبات مانند لیموناد، و آب پرتقال را حتما در طی روز بنوشند.

منبع : آوای سلامت