راه های کنترل حشرات در منزل

راه های کنترل حشرات در منزل

هر چه هوا رو به گرمی می رود، دوباره سر و كله موجودات موذی همچون پشه، مگس، سوسك و مورچه پیدا شده و گاهی وجود آنها در داخل خانه به قدری آزاردهنده است كه نه تنها سبب سلب آسایش افراد ساكن در آن محیط می شود بلكه برخی از آنها مانند بید، سوسك و موریانه به لوازم و وسایل شخصی و خانه نیز آسیب می رسانند. البته برای مبارزه با همه آنها راهكارهایی وجود دارد كه اگر درست و بجا مورد استفاده قرار گیرند دیگر اثری از این مزاحمان ریزجثه خانگی در داخل خانه باقی نخواهد ماند كه در اینجا به برخی از آنها اشاره می كنیم.

پشه:

پس از تجهیز پنجره ها به توری به عنوان مهمترین اقدام برای ورود این حشره و همچنین دیگر موجودات موذی مانند آن از بیرون از خانه، همه انواع حشره كش ها برای از بین بردن پشه ها مناسب هستند ولی اگر در شرایطی قرار گرفتید كه هیچ یك از امكانات فوق وجود نداشت، نگران نباشید روش های خانگی متعددی برای رهایی هر چند موقتی از این حشره وجود دارد:

۱ _ می گویند پشه از بوی پیاز و پرتقال متنفر است. بنابراین چند عدد پیاز را پوست كنده و به صورت قاچ شده در گوشه ای از اتاق قرار دهید یا اینكه به جای آن مقداری پوست و یا خود پرتقال را جایگزین كنید.در ضمن مالیدن پوست پرتقال و یا آب آن و یا پیاز بر روی پوست نقاطی از بدن كه بدون پوشش لباس بوده و احتمال گزیدگی پشه وجود دارد، به خصوص به هنگام خواب، از جمله راهكارهای جلوگیری از پشه گزیدگی است.

۲ _ پشه ها به نور علاقه مندند. بنابراین اگر وزوز پشه ای در اتاق خوابتان مانع به خواب رفتن شما شده و تمام سعی شما برای كشتن آن نیز بی نتیجه مانده است، چراغ اتاق خواب را خاموش كرده و به جای آن چراغ فضای خارج از اتاق را روشن كنید. به این ترتیب پشه به دنبال روشنایی از محل خواب شما خارج می شود. حال در را بسته و كشتن پشه را به فردا صبح موكول كنید.

۳ _ استفاده از جاروبرقی برای پشه های در حال پرواز نیز روش دیگری برای رهایی از این حشره موذی است.

نكته: اگر با توجه به تمام تمهیدات فوق دچار پشه گزیدگی شدید، چند عدد برگ ریحان تازه را له كرده و آن را بر روی محل نیش زدگی قرار دهید. به این ترتیب سوزش و خارش آن التیام می یابد.

– سوسك های خانگی:

این سوسك ها در دو نوع ریز و درشت در خانه ها یافت می شوند. آنها گذشته از ظاهر نازیبایشان به جهت آنكه در فاضلاب و چاه ها زاد و ولد می كنند، از جمله آلوده ترین حشرات خانگی نیز به شمار می آیند. بنابراین مبارزه با سوسك های خانگی به خصوص در فصل بهار كه زمان تخم ریزی همه حشرات است، از جمله اقدامات بسیار ضروری در خانه محسوب می شود. البته در همین راستا كارخانجات تولید مواد شیمیایی انواع حشره كش ها و ضدسوسك های مختلفی را تولید كرده اند كه در قالب مایع، اسپری و گچ در دسترس مصرف كنندگان قرار گرفته و بسیار مفید و موثر هستند ولی علاوه بر آنها مواد دیگری وجود دارند كه تاثیر آنها را نمی توان نادیده گرفت. از این جمله به پودر اسیدبوریك و همچنین نفت می توان اشاره كرد. كاربرد نفت یكی از قدیمی ترین و موثرترین راه های نابود كردن انواع سوسك های خانگی است. برای این منظور می بایست در تمام چاهك ها، فاضلاب ها و به طور كلی هرگونه راه خروجی از این قبیل مقداری نفت ریخته و بر روی دریچه آن درپوش بگذارید. این كار را در پایان شب انجام دهید تا نفت مدت زمان بیشتری در مسیر و آب داخل آن باقی بماند.

نكته:

در صورتی كه از میان روش های مبارزه با حشرات خانگی، كاربرد پودرهای سمی را انتخاب كرده اید، مراقب بچه های كوچك نیز باشید. به این معنا كه مكان هایی را به این روش سم پاشی اختصاص دهید كه دور از دسترس بچه ها باشند. در ضمن از آنجا كه برخی از سم ها امكان تركیب با آب دارند، شما می توانید با خیالی راحت تر از محلول همان سم برای سم پاشی استفاده كنید. به این ترتیب كاربرد آنها مشكلات كمتری را نسبت به پودرها خواهد داشت.

مورچه:

مورچه ها اگر چه حشرات به ظاهر بی آزاری به نظر می آیند ولی هنگامی كه در گوشه ای از خانه لانه كنند، با دردسرهای بسیاری مواجه می شوید. به همین جهت لاجرم مجبور خواهید بود یكی از روش های زیر را به كار ببرید:

۱ _ كمی فلفل سفید را در نقاطی از خانه كه محل عبور و مرور مورچه ها هستند، بپاشید.
۲ _ اگرچه این ادعا عجیب به نظر می آید ولی بعضی ها عقیده دارند برای آنكه در جهت عبور و مرور مورچه ها محدودیتی ایجاد كنید، دور فضای مورد نظر بر روی زمین یا دیوار را با گچ خط بكشید می گویند مورچه ها از روی خط گچی عبور نمی كنند برخی دیگر به جای گچ پودر تالك را پیشنهاد می كنند.
۳ _ گفته می شود سیب دارای اسیدی است كه ملكه و سربازان آن را از بین می برد. بنابراین مقداری پوست سیب یا تكه هایی از خود آن و یا حتی هسته های داخل آن را در ورودی لانه مورچه قرار دهید.
۴ _ مخلوطی از عسل و پودر اسید بوریك را بر روی تكه كاغذی ریخته و در مكانی نزدیك لانه مورچه ها قرار دهید. با حمل این تركیب به ظاهر خوشمزه توسط مورچه های رهگذر، مورچه های داخل لانه نیز از بین می روند. البته بعضی از مورچه ها به مواد چربی بیشتر از مواد شیرینی تمایل دارند لذا شما می توانید به جای عسل كره را جایگزین كنید.

منبع: bookha.rzb.ir