رسیدن به آرامش با چند روش ساده

رسیدن به آرامش با چند روش ساده

 

چیزی که بسیاری از روشهای آرام سازی در آن مشترک هستند این است که آنها به شما یاد می دهند که بدانید چه مواقعی شما در حالت سفتی و انقباض هستند و چگونه شما باید این وضعیت را تسکین داده و از بین ببرید
روش های فوق العاده برای رسیدن به آرامش

شما می توانید با شرکت کردن در کلاسهای آرامش سازی (ریلکسیشن)، با خریدن نوارهای آنها و یا با مطالعه کتابهای مربوط به چگونگی آرام سازی، این روشها را یاد بگیرید.

همچنین روشهای پیچیده تر و بهتری برای رسیدن به آرامش وجود دارد (مثل روش مدیتیشن)، و نیز روشهایی که به شما یاد می دهند که بدانید چه موقعی بدن شما در حالت انقباض و سفتی قرار دارد (مثل روش بیوفیدبک).
آرامش بیو فیدیک
آرامش بیوفیدبک (Biofeedback Relaxation):این روش با استفاده از یک دستگاه مخصوص انجام میشود که وضعیت پاسخ عضلات بدن و یا فعالیت الکتریکی پوست را ارزیابی می کند. وقتی که شما احساس می کنید که بدنتان دچار انقباض و سفتی است، فعالیتهای الکتریکی در پوست و عضلات افزایش می یابد و باعث میشود که دستگاه بوق بزند و یا اینکه چراغهایش روشن شود. وقتی شما احساس آرامش می کنید، صدای بوق دستگاه قطع شده و چراغهای آن خاموش می شوند و در نتیجه شما می فهمید که عضلاتتان در حال آرامش هستند.

ماساژ

ماساژ را می توانید خودتان به تنهایی انجام دهید و یا اینکه کس دیگری شما را ماساژ دهد. وسایل مختلفی توسط داروخانه ها فروخته میشوند که شما می توانید با خرید آنها، خودتان به تنهایی ماساژ را انجام دهید اما بهترین کار این است که شخص دیگری شما را ماساژ دهد. در چنین مواردی شما می توانید در مورد مشکلاتتان در هنگام ماساژ دادن با شخص ماساژ دهنده صحبت نمایید که این کار، کمک بسیاری به رسیدن به آرامش شما خواهد کرد.

ماساژ ژاپنی یا شیاتسو(Shiatsu)
شیاتسو (Shiatsu):یک روش ماساژ دادن ژاپنی می باشد که بر اساس فرضیه پزشکی چین باستان ابداع شده است. به عقیده آنها، نیروی زندگی حیاتی ما (کی Qi) در سرتاسر بدن در بعضی از مسیرها در جریان است. اگر جلوی این جریان، بسته و یا نامتعادل شود، بیماری رخ می دهد. در ماساژ شیاتسو، نقاط فشار بر روی بدن، دستکاری و ماساژ داده میشود تا مسیر جریان انرژی کی Qi باز شود.

(ماساژ کف پا)رفلکسولوژی (Reflexology)
رفلکسولوژی (Reflexology):این روش نیز یکی از روشهای ماساژ باستانی می باشد. قسمتهای مختلفی بر روی کف پا وجود دارد که به عقیده آنها به بعضی از سیستمها و دستگاههای بدن مرتبط است. انجام دستکاری و ماساژ این قسمتها، باعث رفع مشکلاتی که در بدن وجود دارد میشود.

شیاتسو

ماساژ با استفاده ازعطر روغن های گیاهی آروماتراپی (Aromatherapy)
آروماتراپی (Aromatherapy)

این ماساژ با استفاده از بوی عطر روغنهای گیاهی انجام می گردد.

آرامش با استفاده از(ریلکسیشن)
این روش ساده آرام سازی حداکثر 20 دقیقه وقت شما را می گیرد. شما می توانید این تمرین را در رختخواب، بر روی زمین و یا بطور نشسته بر روی یک صندلی راحت انجام دهید. شما در ابتدا ممکن است بخواهید این تمرین را در شب انجام دهید زیرا بعضی از افراد احساس می کنند که بقدری با این روش آرام می شوند که بخواب می روند. وقتی که شما به این تمرین عادت کردید، قادر خواهید بود که این تمرین را در هر جایی انجام دهید بدون اینکه بخواب روید (مگر اینکه خودتان بخواهید).
1- تمام بدن خود را شل کنید. سعی نمایید تا آنجایی که ممکن است سنگینی خود را بر روی رختخواب یا صندلی احساس نمایید. اجازه دهید که وزن شما به رختخواب یا صندلی منتقل شود. مثل یک کیسه سیب زمینی، احساس سنگینی کنید.
2- دستهایتان را در طرفین به حالت شل و آویزان قرار دهید. به پاهایتان هم اجازه دهید که شل و آویزان باشند. شانه هایتان را رها کرده و بیندازید. تمام قسمتهای بدن را از بالا تا پایین شل کنید.
3- اگر شما قبلاً تمرینات آرامش (ریلکسیشن) انجام نداده اید، نیاز خواهید داشت که یاد بگیرید که چگونه عضلات خود را شل نمایید. عضلات قسمت بالایی پاهایتان را سفت سفت کنید بطوریکه دیگر نتوانید بیش از آن، آنها را سفت و سخت نمایید. حالا آنها را شل کنید. شما تفاوت بین سفت بودن و شل شدن عضله را احساس خواهید کرد. همین کار از بالای سر تا نوک انگشتان پاهایتان انجام دهید.
4- اکنون شما احساس می کنید که عضلات شما کمتر از موقعی که شروع به تمرین کرده اید سفت هستند. وقتی شما به این تمرین عادت کردید، دیگر نیازی نخواهید داشت که قبل از شل کردن عضلاتتان آنها را سفت نمایید.
5- وقتی که احساس آرامش و شل بودن کردید، کم کم تنفس خود را آرام و کند نمایید. فقط بر روی تنفس خود تمرکز کنید. زمان دم شما باید برابر با زمان بازدم شما باشد یعنی طولانی و آهسته.
اگر شما احساس سبکی در سر کردید، این کار را متوقف نمایید. بعد از 20 دقیقه شما احساس بهتری از وقتی که تمرین را شروع کردید خواهید داشت. شما احساس آرامش و استراحت بیشتری می کنید.

انواع دیگر درمان ها
بسیاری از مبتلایان به افسردگی از انواع دیگری از درمان ها استفاده می کنند که بعضی از این درمان ها، گاهی اوقات موثر می باشد، اما بهتر است قبل از انجام این درمان ها با پزشکتان مشورت نمایید. این درمان ها شالم هومیوپاتی، طب سوزنی و هیپنوتیزم می باشد.

منبع: namnak.com