روانشناسی رنگ در محل کار

روانشناسی رنگ در محل کار

روانشناسی رنگ در محل کار چه فوایدی دارد؟

فضا و محیط کاری در روال عادی امور سازمان، نقشی بسزایی را ایفا می‎کند. رنگ‎ها‎یی که برای طراحی داخلی محیط کار استفاده می‎شوند می‎توانند بر روحیات پرسنل تاثیرگذار باشند. طی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، رنگ‎ها‎ تاثیرات روانشناسی بر افراد دارند. خصوصیات و تاثیرات رنگ‎ها‎یی که در محیط کار استفاده می‎شود، به شکل زیر بیان شده است:
1- رنگ‌های سرد شامل آبی و سبز
رنگ‎ها‎ی سرد برای محیط‎ها‎یی که نیاز به فعالیت بدنی زیادی دارند، مناسب هستند. این نوع رنگ‎ها‎ ملایم و آرامبخش هستند و از خستگی افراد در محیط می‎کاهند. رنگ آبی موجب ایجاد محیطی آرام و صلح آمیز می‎شود و هیجانات را از کارکنان دور می‎کند. اگر دقت کرده باشید در بیمارستانها، جراحان با رنگ سبز وارد اتاق عمل می‎شوند زیرا این رنگ می‎تواند به بیماران آرامش دهد. همچنین تسکین دهنده بوده و می‎تواند از تنش‎ها‎ و فشار روانی ناشی از کار بکاهد.
رنگ سبز یادآور طبیعت و رنگ آبی تداعی کننده دریا و آسمان است. بنابراین می‎توانند آرامش و صلح را در محیط کار برقرار نمایند. در صورتی که محیط کار شلوغ باشد، کارکنان بیشتر نیازمند آرامش هستند. بنابراین رنگ‎ها‎ی سبز و آبی متناسب با محیط‎ها‎ی پر رفت و آمد است.

2- رنگ‌های گرم از قبیل زرد، قرمز و نارنجی

محیط‎ها‎یی که آرام و بدون ورود و خروج ارباب رجوع هستند، نیاز به هیجان دارند. در این محیطها آرامش حکم فرماست و به همین دلیل ممکن است پرسنل دچار خواب آلودگی شوند. استفاده از رنگ‎ها‎ی تند و آتشین می‎تواند آنها را به وجد آورد. از جمله رنگ‎ها‎ی زرد و قرمز و نارنجی در ردیف رنگ های گرم هستند که هیجانات را تحریک می‎کند و مانع از کسلی و تنبلی کارکنان می‎شود. این رنگ‎ها‎ بیشتر در اتاقهای کنفرانس استفاده می‎شود که افراد را برای مشارکت در بحث‎ها‎ تهییج می‎کند و موجب دستیابی به نتایج مطلوب می‎شود. در برخی موارد استفاده از سایر رنگ‎ها‎ی خنثی، همچون خاکستری و کرم در کنار رنگ‎ها‎ی گرم تاثیرگذاری بیشتری دارد و نوعی تعادل را پدید می‎آورد.
رنگ زرد پرانرژی و گرم است و بیشتر برای راهروهای باریک استفاده می‎شود. رنگ نارنجی، چالشی است و یک رنگ انرژی‎زا به شمار می رود و بیشتر برای سالن‎ها‎ی غذاخوری و سلف سرویس در محیط کار کاربرد دارد. ترکیب رنگ قرمز با خاکستری نوعی متانت و وقار را به محیط می‎بخشد.

3- رنگ‎ها‎یی با تاثیر دوگانه از قبیل بنفش

رنگ بنفش ترکیبی از دو رنگ آبی و قرمز و مقدار کمی سفید است. این رنگ بیشتر در نزد جوانان محبوبیت است و به آنها انرژی می‎دهد. محیط‎ها‎یی که کارکنان میانسال دارند می‎توانند از این رنگ استفاده کنند تا بازدهی آنان را افزایش دهد. توصیه می‎شود این رنگ به تنهایی استفاده نشود و در کنار آن رنگ‎ها‎ی خنثی نیز به کار برده شود.

4- رنگ‎ها‎ی خنثی از قبیل سفید، خاکستری، قهوه‌ای و سیاه

رنگ‎ها‎ی خنثی تاثیراتی کمتری در محیط ایجاد می‎کنند. این رنگ‎ها‎ باید در کنار سایرین استفاده شوند. رنگ سیاه غمگین است و موجب افسردگی کارکنان می‎شود. تا جایی که ممکن است، باید کمتر از این رنگ استفاده شود و بیشتر در کنار سایر رنگ‎ها‎ مقدار کمی از آن، مورد استفاده قرار بگیرد.

• انتخاب رنگ براساس طراحی داخلی

افرادی که در حوزه طراحی داخلی فعالیت دارند بر این نظرند که انتخاب رنگ باید با توجه به نورپردازی و مساحت و محیط شهر انتخاب شود. در زیر به نکاتی برای انتخاب رنگ می‎پردازیم:
– مکانهای کوچک نیازمند رنگ‎ها‎ی روشن هستند زیرا رنگ تیره محیط را کوچکتر نشان می‎دهد.
– در مکانهایی که در معرض نور طبیعی نیستند، باید کمتر از رنگ‎ها‎ی تیره استفاده شود.
– رنگ دکوراسیون و سایر وسایلی که در محیط کار چیده می شوند، باید متناسب با رنگ دیوارها باشد.
– موضوع فعالیت کاری نقش زیادی در تعیین رنگ دارد. برای مثال زمانی که محیط کار با کودکان سرو کار داشته باشد از جمله مهدکودک یا آموزشگاه‎ها‎، باید از رنگ‎ها‎ی شاد از قبیل صورتی یا یاسی استفاده کرد.
– استفاده از تضاد رنگ‎ها‎ در محیط‎ها‎ی کوچک مناسب نیست زیرا اجسام و وسایل را بزرگتر نشان می‎دهد و در نتیجه محیط را کوچکتر نشان می‎دهد. البته تضاد رنگ قابلیت تحریک و تهییج کارکنان را دارد.
– ایجاد ‎ها‎رمونی و هماهنگی میان رنگ، آزار دهنده نیست و بدین وسیله می‎توان طراحی زیبایی را خلق نمود.

منبع: www.azaran.com