روشهای پیشگیری و درمان سریع جوش صورت

روشهای پیشگیری و درمان سریع جوش صورت

جوش صورت (آکنه) یکی از آزار دهنده ترین و شایعترین مشکلات پوستی است. همه ما در شرایطی بوده ایم که روز قبل از یک رویداد مهم یک جوش زشت و قرمز روی صورتمان نمایان شده است. پرسش اینجا است که آیا می توانیم از جوش زدن جلوگیری کنیم و یا بدون اینکه در مصرف دارو های مضر و گران قیمت افراط کنیم راهکاری برای رهایی از این مشکل بیابیم؟ پاسخ مثبت است!

اگرچه غالبا جوش‌ها در اشخاصی که هورمون‌هایشان نامتعادل است یا اینکه در سنین نوجوانی و بلوغ به سر می‌برند ظاهر می‌شود، ولی باز هم دامن گیر خیلی‌ها می‌شود.

متاسفانه خیلی اوقات، جوش‌ها اجتناب ناپذیرند، اما با رعایت برخی کارهای ساده، می‌توانید تا حد زیادی از جوش در آوردن جلوگیری کنید. سبز شدن یکی دو تا جوش ممکن است برای خیلی از ما کابوس بزرگی باشد، چرا که امروزه، جوش نه تنها یک مشکل فیزیکی، بلکه مشکلی روحی نیز به حساب خواهد آمد.

احتمالا بارها شنیده‌اید که برای جلوگیری از بوجود آمدن جوش‌ها، باید تمیز باشید و بهداشت را رعایت کنید. اما کارهای دیگری هم وجود دارد که برای اطمینان از اینکه هیچ جوشی بر پوست شما شکل نخواهد گرفت، آنها را انجام دهید.

روشهای پیشگیری از جوش صورت:

این موارد به شما کمک می‌کنند تا آنجایی که ممکن است از شر جوش‌ها در امان بمانید:

۱. بهداشت را رعایت کنید

تمیز بودن، بعنوان یک نیاز اولیه باید بصورت همیشگی ادامه پیدا کند. خیلی مهم است که هر روز استحمام کنید و صورتتان را با آب خالی و تمیز بشویید. استفاده‌ی بیش از اندازه از صابون‌ها چربی طبیعی پوست شما را از بین می‌برند و باعث خواهند شد پوستتان خشک و زبر جلوه کند.

یکی از روش هایی که می توانید پوست خود را روشن نگه دارید، نوشیدن آب به اندازه کافی است. همچنین علم ثابت کرده است که نوشیدن آب باعث دفع سموم بدن می شود. استاندارد نوشیدن آب در طول روز ۸ لیوان است که شما اگر نمیتوانید این مقدار را بنوشید، سعی کنید، حداقل ۵ لیوان را مصرف کنید.

۲. زیاد صورتتان را لمس نکنید

دست شما، یا لوازمی که به صورتتان می‌مالید لزوما تمیز نیستند، پس با اینکار مستقیما میکرب‌ها را پوست صورتتان که خیلی هم حساس است، منتقل خواهید کرد. جالب است بدانید که انواع آلودگی‌های پوستی می‌توانند فقط از همین راه ایجاد شوند.

۳. فکری به حال استرس‌تان کنید

یکی از آخرین عوامل شناخته شده‌ی بوجود آورنده‌ی جوش، استرس است. استرس می‌تواند ناشی از مشکلات کار یا زندگی یا حتی یک برایند کاملا داخلی باشد. استرس، از هر نوعی که باشد، باعث آشفتگی‌های زیادی در بدن انسان شده و تاثیر منفی زیادی بر پوست می‌گذارد. این تغییر و تحولات باعث خواهد شد پوست شما مستعد بیماری‌های پوستی همچون جوش یا کورک شود.

۴. متعادل و عاقلانه غذا بخورید

درست است که امروزه، دنیا بر مدار فست فودها و غذاهای چرب می‌چرخد، اما مطمئن باشید اگر خودتان را از رفتارهای غذایی این چنینی دور نگاه دارید، از بوجود آمدن جوش‌ها در امان خواهید بود. در غیر این صورت با مصرف غذاهای چرب خود را آماده‌ی پذیرایی از جوش‌ها کرده‌اید.

۵.آب کافی بنوشید

سعی کنید به اندازه‌ی کافی آب بنوشید. آب نه تنها پوستتان را هیدراته می‌کند، بلکه آنرا از سمومی که نادانسته به بدنتان وارد کرده‌اید، پاکسازی می‌کند.

۶.از تنقلات دوری کنید

یکی از عامل های تشدید جوش، خوردن پفک، چیبس، شکلات و فست فود ها می باشد.

۷. پیش از خواب آرایشتان را پاک کنید

یکی دیگر از عوامل مشهوری که باعث بوجود آمدن جوش می‌شود محصولات آرایشی است. هنگامی که محصولات آرایشی که استفاده می‌کنید استاندارد نبوده یا از کیفیت قابل قبولی برخوردار نباشند، به سادگی و به سرعت، پوستتان جوش می‌زند!

به همین ترتیب، پاک نکردن آرایش از روی پوست در پایان روز هم، پتانسیل بوجود آمدن جوش را افزایش می‌دهد. همیشه این را بخاطر داشته باشید که خیلی مهم است پوستتان نفس بکشد، آرایش باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شود و اجازه‌ی تنفس آزادانه را از آن می‌گیرد.

۸.سیگار نکشید

اگر فردی هستید که سیگار می کشید، بهتر است آن را ترک کنید.

۹.انتخاب کرم مرطوب کننده فاقد چربی

همیشه به این دقت کنید که مرطوب کننده ای که استفاده می کنید، فاقد چربی باشد.

در کنار موارد بالا خوراکی هایی نیز هستند که مانع جوش زدن پوست می شوند:

خوراکی های پیشگیری کننده جوش صورت:

منابع روی

شواهد نشان داده که کمبود روی نیز از عوامل زدن جوش می باشد. منابع عمده روی، صدف، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، غلات آسیاب نشده، حبوبات، شیر و فرآورده‌های آن است.

منابع امگا ۳

یکی دیگر از موادی که شما نیاز دارید امگا ۳ هست. مواد غذایی که بیشترین میزان امگا ۳ را در خود دارند و از این لحاظ غنی اند، عبارتند از: روغن گردو، مغز گردو، روغن کلزا و ماهی های چرب (ماهی آزاد، ساردین، ماهی کولی، شاه ماهی، ماهی مارکو).

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی های معمولی پای ثابت سفره ی همه هستند اما سیب زمینی های شیرین را کمتر کسی مورد توجه قرار می دهد ، اما بدانید این سیب زمینی های نارنجی یا زرد رنگ منبع عالی ویتامین آ هستن که نقش مهمی در تنظیم عملکرد غدد سباسه پوست دارد ، در ضمن ویتامین آ مانع شکل گیری کراتین در پوست می شود.کراتین پروتئینی است که به التهاب و آسیب پذیری پوست و شکل گیری محیطی مناسب برای آکنه کمک می کند .

تخمه کدو تنبل

تخمه کدو تنبل یک منبع عالی از زینک است ، زینک در بدن عملکرد هورمون تستسترون را تنظیم می کند ، باید این را بدانید افزایش هورمون تستسترون در بدن یکی از علت های اصلی بر هم خوردن عملکرد غدد سباسه پوست است .

اسفناج

این سبزی سبز رنگ برگ دار خصوصیات مثبت زیادی دارد از جمله آنکه غنی از بتاکاروتن است ، مواد موجود در اسفناج ضد التهاب است و باعث می شود پوست حالت مناسب تری پیدا کند ، در ضمن این مواد لایه ی دوم پوست را که محل اصلی شکل گیری جوش ها می باشد از آسیب دیدن حفظ می کند.

روشهای درمان سریع جوش صورت

۱- آسپرین

آسپرین ضد التهاب است پس می تواند راهکار سریع و ساده ای برای کاهش جوش های صورت باشد. به علاوه اینکه اکثر ما همیشه مقداری آسپرین در خانه در دسترس داریم. ساده ترین راه این است که حالت خمیر مانندی را با ۳ بخش آب و ۱ بخش آسپرین درست کنید. وقتیکه مخلوط غلیظ تر شد مقداری از آن را به منطقه جوش های صورتتان بمالید. این خمیر حدود نیم ساعت طول می کشد تا سفت شود و شروع به پوسته پوسته شدن می کند, این نشانه آن است که دیگر وقتش رسیده است که این خمیر را با دستمال مرطوب پاک کنید.

۲- شنا

اگر دسترسی راحت به استخر دارید, شنا کردن را هم امتحان کنید. کلر به این خاطر معروف است که پوست صورت را خشک می کند, که خبر خوشی برای از بین بردن جوش های صورت است. فقط بدرستی مطمئن شوید که پوست تان در آب خوب خیس بخورد و موهای سرتان را برای جلوگیری از آسیب محافظت کنید.

۳- آلوئه ورا

این میوه سه تا مزیت دارد. نه تنها پوست صورت تان را خنک می کند, که احساس عالی است, التهاب را کاهش می دهد و قرمزی پوست تان را از بین می برد و چربی های اضافی پوست تان را حذف می کند.

۴- خمیر دندان

خمیر دندان گزینه خوبی است برای اینکه بخواهید از شر جوش های بزرگ سریع خلاص شوید. به این خاطر موثر است چونکه حاوی ماده ای بنام silica است. خمیر دندان برای خشک کردن و کاهش حجم جوش در مدت یک شب شناخته شده است. فقط بسادگی منطقه آسیب دیده را قبل از خواب با خمیر دندان آغشته کنید و سپس صبح ها وقتیکه بیدار می شوید آنرا بشورید.

۵-عسل

عسل آنتی بیوتیک طبیعی است که برای کاهش و بهبود جوش صورت مناسب است. بعنوان پاداش هم چسبندگی آن به پاک کردن گرد و خاک و ناخالصی های پوست تان کمک می کند. می توانید عسل را با ساختن یک ماسک ساده پوست استفاده کنید. برای اینکار, دو قاشق غذا خوری از این اکسیر طلایی را با یک قاشق چای خوری دارچین مخلوط کنید و بروی صورت تان قرار دهید. ممکن هم است که کمی چسبنده و ناخوشایند باشد. قبل از آنکه آنرا با آب گرم بشورید اجازه بدهید.

منبع: 7ganj.ir