چگونه ریزش مو در نوجوانان را متوقف سازیم

چگونه ریزش مو در نوجوانان را متوقف سازیم

چگونه ریزش مو در نوجوانان را متوقف سازیم

روز به روز بر تعداد جوانان و نوجوانانی که از مشکل ریزش مو شکایت دارند، افزوده می‌شود. این مقاله علت و چگونگی متوقف ساختن ریزش مو در نوجوانان را مورد بررسی قرار خواهد داد…
علل بسیاری مانند شیوه‌ی زندگی ناسالم، تماشای بیش از حد تلوزیون (به دلیل پایین آمدن میزان سوخت و ساز و تأثیر بد آن بر پوست و مو)، استفاده از محصولات شیمیایی برای مو و غیره ممکن است موجب ریزش مو در نوجوانان شود. نوجوانی سنی است که نوجوانان تمایل شدیدی داشته به ظاهر خود رسیده و آن را زیبا سازند. آنها به منظور جذاب ساختن خود با لاغر به نظر رسیدن و یا در برخی موارد استخوانی شدن حتی سلامت خود را نادیده می‌گیرند. از سویی دیگر، بعضی از آنها در خوردن غذاهای ناسالم زیاده روی کرده و دچار اضافه وزن می‌شوند! در هر یک از این دو حالت، تأثیری که بر سلامت گذاشته می‌شود، زیان‌بخش می‌باشد.

علل و پیشگیری از ریزش مو در نوجوانان

محصولات مو تهیه شده از مواد شیمیایی

این مورد چیزی نیست که شخص خاصی را بتوان مقصر آن دانست، اما واقعیت این است که تبلیغات شیک و گران قیمت از محصولات مو وسوسه‌ی زیادی را در نوجونان و همینطور هم بزرگسالان ایجاد می‌کند. نکته‌ی مثبت این محصولات این است که به مو ظاهری عالی می‌بخشند، اما این محصولات موجب آسیب طولانی مدت مو شده بطوریکه اغلب جبران ناپذیر بوده مگر آنکه مدل موی خود را کوتاه کرده و تمام قسمتهای آسیب دیده‌ی دائمی را از بین ببرید. با این حال هنگامی که بیشترین آسیب به پوست سر و ریشه‌ی مو یا فولیکول‌ها وارد شود، این مشکلات سخت‌تر می‌شوند. در چنین مواقعی، مدت زمان بیشتری به طول انجامیده تا بهبودی حاصل شود. محصولات شیمیایی مانند رنگ مو، رنگ موی دائمی، ژل مو، نرم کننده‌های بدون نیاز به شستشو و سرم‌های مو به ایجاد مشکلات متعددی برای مو مانند ریزش مو، چند شاخه‌ شدن آن، شکستن مو، رشد کم آن، کم پشتی مو، شوره‌ی سر، عفونتهای پوست سر و غیره می‌افزایند.

پیشگیری:

در وحله‌ی نخست، بهترین راه کاهش ریزش مو، متوقف ساختن فوری و کامل محصولات موی شیمیایی مضر است. نوجوانان تنها بایستی از شامپوی قلیایی و نرم کننده‌هایی که دارای مواد اولیه‌ی گیاهی بوده و یا انواعی که برای مصرف روزانه منظور شده و یا طبیعت بسیار خفیفی دارند، استفاده کنند. دوم آنکه، آنها بایستی دو مرتبه در هفته به موهای خود روغن زده و اجازه دهند روغن به مدت یک ساعت و یا در صورت امکان بیشتر در موهایشان بماند. استفاده از روغن گرم بر روی پوست سر به تحریک فولیکول‌های مو کمک کرده و رشد مو را افزایش می‌دهد. و سوم کوتاه کردن مو ممکن است به بازگشت رشد سالم مو کمک کند.

مدل‌های مو

اغلب اوقات اتفاق می‌افتد که نوجوانان به طور مداوم تمایل به تغییر مدل موی خود داشته و مدل‌های پیچیده‌ای که نیاز به بافتهای پیچیده، اکتنشن مو، و پیچ و تاب دارند را امتحان می‌کنند. همچنین هنگامی که یک مدل مو برای مدت طولانی و بدون تغییر استفاده شود، ریزش مو اتفاق می‌افتد. این مدل‌ها گیس‌های آفریقایی و مدل‌های موی ژل زده شده مانند مدل سیخ یا نوک تیز، کوتاهی‌های ایمو و تیز و غیره را شامل می‌شوند. بعضی از مدل‌های مو نیاز به صاف بودن بیش از حد داشته و یا نیاز به فر شش ماهه و دیگر حالتهای مویی دارند که آسیب‌هایی را به مو وارد می‌سازند.

پیشگیری:

بهتر است از مدل‌های مد روزی که نیاز به محکم کشیدن مو دارند، خودداری کنید. در عوض مدل‌های موی ساده‌‌ای را برگزینید. سعی کنید هر یک مرتبه در هفته مدل موی خود را عوض کرده و خط تقسیم مو را تغییر دهید، این کار از کم پشت شدن و ایجاد تکه‌های کم پشت در نواحی خاصی از پوست سر جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی ناسالم

اغلب اوقات نوجوانان مواد غذایی مغذی را نادیده گرفته و به جای آن فست فودهایی که سرشار از چربی، نمک و مواد مغذی کمی می‌باشند را برمی‌گزینند. این امر موجب عدم تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری می‌گردد که جهت سلامت کلی بدن مورد نیاز می‌باشند. واضح‌تر آنکه، دلیل اصلی ریزش مو در نوجوانان، این است که آنها به رژیم‌های لاغری روی می‌آورند که اطلاعات درستی از آنها و عوارض جانبی که بر جای می‌گذارند، نداشته و به آن اهمیت هم نمی‌دهند.

پیشگیری:

به منظور جلوگیری از ریزش مو در نوجوانان، والدین باید اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان غذاهای سالمی خورده و سهم مناسبی از مواد مغذی میوه و سبزیجات سالم را دریافت می‌کنند. آنها همچنین بایستی به طور مداوم انواع رژیم‌هایی که فرزندان نوجوان‌شان دنبال می‌کنند را مورد بررسی قرار دهند. در صورت امکان، سعی کرده آنها را از گرفتن رژیم لاغری با آگاه ساختن آنها از عوارض جانبی چنین رژیم‌هایی منصرف کنند. بسیار اهمیت دارد که رژیم غذایی روزانه بایستی تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین، چربی و کربوهیدراتهای ضروری را در برداشته و تمام این مواد مغذی تنها از طریق وعده‌های غذایی برنامه‌ریزی شده و مغذی حاصل می‌شود. در حقیقت نوجوانان نیاز به غذای بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند، و به همین دلیل است که بایستی 7 تا 8 وعده‌ی غذایی کوچک را در هر روز مصرف کنند.

فشار روحی

همیشه اینطور نیست اما در برخی موارد نادر نوجوانان زمانی که تحت استرس قرار دارند، دچار ریزش مو می‌شوند. استرس ممکن است عارضه‌ای تحت عنوان آلوپسی را بوجود آورد که در آن موها به صورت تکه‌ای ریزش کرده و تکه‌هایی از پوست سر نمایان می‌شود. در موارد دیگر، ریزش مو ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمونی ناشی از عوارض جانبی مصرف دارو اتفاق افتد.

پیشگیری:

سعی کرده بعضی از فشارها و تنش‌ها را از طریق مدیتیشن و تمرینات ساده برطرف نمایید. اگر این کار را دوست ندارید، فعالیت‌های سرگرم کننده‌ی دیگری را پیدا کنید که خود و دوستانتان بتوانید با یکدیگر انجام دهید. به موسیقی خوش نوایی گوش کنید که دوست دارید آن را زمزمه کنید، و یا تنش وارده بر خود را با انجام فعالیتهای خلاقانه‌ای مانند طراحی، نقاشی، نجاری و یا حتی وبلاگ نویسی از بین ببرید.

نکاتی که در بالا عنوان شد، به برخی از علل اصلی ایجاد مشکلات مو در میان نوجوانان و همینطور بزرگسالان اشاره داشت. پیروی از برخی اقدامات پیشگیرانه‌ی اولیه که بر تأمین مواد مغذی کافی برای بدن و خودداری از مصرف مواد شیمیایی مضر برای مو تأکید داشته، به افزایش رشد مو و کاهش آسیب تا حد زیادی کمک خواهد کرد.

منبع:راسخون