در سرما خوش‌تیپ باشید

در سرما خوش‌تیپ باشید

هوا که آهسته رو به سردی می‌گذارد و پاییز که آرام آرام جایش را با سرمای زمستان عوض می‌کند، زمان بیرون آمدن لباس‌های پشمی از گنجه‌هاست. زمانی که کاپشن‌های چروک و مچاله، از ته کمد لباس‌ها بیرون آورده می‌شوند و شال و کلاه‌های بافتنی ویترین مغازه‌ها را رنگی می‌کنند.

حتما برای شما هم هر سال این اتفاق تکرار شده که تا اولین سرمای سر صبح زمستانی روی شهر پهن می‌شود، با علاقه پلیور نارنجی‌تان را که روی یقه و آستین‌هایش ۲ نوار بافتنی طوسی دارد تنتان می‌کنید و سر کار یا مدرسه و دانشگاه می‌روید. البته بیشتر مواقع در ذوق‌زدگی اول زمستانمان با شکست مواجه می‌شویم و آن سرمای مطبوع که صبح در جانمان ریخته بود، کم‌کم جایش را به یک گرمای آزاردهنده می‌دهد و پلیور ضخیم زمستانی‌مان هم به آزاردهندگی بیشترش کمک می‌کند.

البته خیلی‌ها حال و هوای لباس زمستانی پوشیدن را آن طور که شایسته است درک نمی‌کنند. زمستان برایشان مظهر سرمای طاقت‌فرسا و آرزویشان گرم شدن دوباره هواست. هستند کسانی که از پوشیدن لباس‌های زمستانی دچار هیچ هیجانی نمی‌شوند و زندگی بدون زمستان و سرما برایشان یک رویاست.

انواع لباس‌های زمستانی

لباس‌های گرم انواع و اقسام مختلفی دارند و هر کدام برای گرم نگه داشتن بخشی از بدن مناسب هستند. البته شما می‌توانید در خانه با یک پتو خودتان را کاملا بپوشانید و نیازی به پوشیدن یک عالمه لباس نداشته باشید، اما اگر حوصله‌تان سر رفت و خواستید قدمی هم در پارک بزنید، باید بلند شوید و سراغ کمدتان بروید تا برای یک روز سرد خودتان را آماده کنید.

مهم‌ترین چیزها، شلوار و ژاکتی هستند که تنتان می‌کنید. جین‌ها شلوارهای مناسب فصل سرما هستند. آنها شما را گرم نگه می‌دارند، در عین حال خلاف خیلی از لباس‌های مخصوص زمستان، مانع حرکت راحت بدنتان نمی‌شوند و برای هر سن و سالی مناسبند. البته شلوارهای ضخیم کتان یا شلوارهایی که یک لایه داخلی پشمی دارند هم خوب گرم می‌کنند.

پالتوها خودشان دنیایی از طرح و مد هستند و انواع و اقسام پالتو با جنس‌ها و مدل‌های بسیار متنوع، خوراک اصلی بوتیک‌های لباس‌فروشی در زمستان است. البته هرچه دنبال جنس‌های بهتر، مدل‌های جدیدتر و برندهای مشهورتر باشید، باید هزینه بیشتری برایش در نظر بگیرید. پالتوهای زنانه گاهی قیمت‌شان از قیمت خون پدرمان هم بیشتر است.

تفاوتی که میان لباس‌های زمستانی مردانه و زنانه وجود دارد، خیلی کمتر از لباس‌های عادی است. به عنوان یک زن، می‌توانید همه مدل‌های مردانه لباس را انتخاب کنید و کسی هم مسخره‌تان نکند. مردها هم می‌توانند با رعایت اصولی مثل رنگ، اندازه و طرح خوب، از کاپشن‌ها و شال و کلاه‌های زنانه استفاده کنند و از گرمای مطبوع لباس‌هایشان لذت ببرند.

شال و کلاه علاوه بر آن که نماد برحق زمستان و سرما هستند، با نوستالژی کودکی و کیف مدرسه گره خورده‌اند؛ شال و کلاه‌های رنگ و وارنگ که با اضافات کاموا بافته می‌شدند و دستکش‌هایی که معمولا هنر دست مادرها بود. ماهایی که مادرهای باحوصله‌تری داشتیم، می‌توانستیم دستکش‌های پنج‌انگشتی بپوشیم که برای گلوله کردن برف مناسب‌تر بودند.

کاپشن اما معمول‌ترین لباسی است که زمستان و پاییز را با ما سر می‌کند. هر کدام‌مان حتما در این سال‌ها ده‌ها کاپشن مختلف در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف تنمان کرده‌ایم و معمولا هم یکی دو خاطره از کاپشنی در کودکی، دوران دانشگاه یا سربازی داریم.

کاپشن‌ها می‌توانند در مدل‌های مختلفی دوخته شوند. می‌توانند بزرگ و گل و گشاد، تنگ و کوتاه یا مدل گلدانی باشند. در این مدل، پایین کاپشن با چند ساسون تنگ می‌شود و بالای کاپشن گشاد است؛ چیزی شبیه کاپشن چرم‌هایی که جاهل‌های فیلم‌ها تنشان می‌کنند.

بادگیر هم لباس پاییزه‌ای است که اگرچه نمی‌تواند شما را از برف و تگرگ حفظ کند، اما محافظ خوبی برای یک غروب پاییزی ابری است که باد لای شاخه‌ها می‌پیچد و برگ‌ها را دور سرتان می‌چرخاند.

بافتنی‌ها، بخش اعظمی از بار زمستان را بر دوش می‌کشند. اگر روزگاری مادرانی که میل بافتنی به دست، تند و تند کامواها را به هم گره می‌زدند و طرح و نقش‌هایی رویایی روی ژاکت‌های زمستانی مدرسه‌مان حک می‌کردند که فقط مال ما بود، حالا ژاکت‌ها با ماشین بافندگی بافته می‌شوند و از هر طرحی هزاران نمونه وجود دارد. با این حال، لباس‌های بافتنی، به خاطر صمیمیتی که در شل و ول بودنشان هست، لباس محبوب زمستان خیلی‌ها هستند.

لباس‌های چرمی هم در گرم نگه داشتن بدن ویژگی منحصر به فردی دارند. البته صحبت از چرم اصل است که علاوه بر ظرافت، می‌تواند پرستیژ بالایی برای صاحبش داشته باشد.

لباس‌های زمستانی، لباس‌های گنجه‌ای هستند. آنها بیشتر عمرشان را در پستوها یا لابه‌لای لباس‌هایی که هیچ وقت استفاده نمی‌شوند می‌گذرانند، تا زمستانی از راه برسد و یکی با بی‌حوصلگی و با زور آستین کاپشنی را از لابه‌لای رختخواب‌ها بیرون بکشد.

در خیلی از شهرها فقط در یکی دو ماه از سال این لباس‌ها را لازم داریم و باقی سال را با لباس‌های معمولی‌مان سر می‌کنیم، سال‌ها طول می‌کشد تا کهنه یا به تنمان کوچک شوند، برای همین هم دور انداختن یک کاپشن ۷ ساله که ۷ زمستان سیاه و سفید از زندگی‌مان را دیده است، کار آسانی نیست. ما به لباس‌های زمستانی‌مان خو می‌کنیم. شاید برای این‌که آنها واقعا گرم نگه‌مان می‌دارند.

چه‌لباسی بپوشیم؟

گرمایی که لباس‌های زمستانی، کاپشن‌ها و جوراب‌های پشمی و ژاکت‌های بافتنی به ما می‌دهند، نتیجه یک سری فعل و انفعالات کاملا علمی است که جنس، میزان ضخامت و نازکی و… لباس‌ها در آن دخیل است.

بهترین لباس‌های زمستانی آنهایی هستند که با کمترین وزن، بیشترین گرمای ممکن را داشته باشند. البته پشم و پوست و موی حیوانات به عنوان مرغوب‌ترین ماده برای این کار استفاده می‌شوند، اما مگر دنیا چقدر حیوان دارد که هر بار بخواهیم یکی‌شان را پوست بکنیم و برای خودمان لباس گرم درست کنیم؟

امروز الیاف مصنوعی که گاهی کارشان را بهتر از پشم‌ها و الیاف طبیعی انجام می‌دهند صنعت پوشاک و بخصوص پوشاک زمستانی را در دست گرفته‌اند. البته هنوز هم قیمت پالتویی که از پوست اسب آبی آب‌های «نیلاکیدو» دوخته می‌شود، چندین برابر بیشتر از پالتوهایی است که از الیاف نرم و سبکی که حاصل ترکیبات شیمیایی هستند، دوخته شده‌اند.

شما حتما خودتان صاحب سلیقه هستید و در انتخاب لباس نکاتی مثل ترکیب رنگ و تناسب جنس را در نظر دارید. البته ممکن است مثل هر کس دیگری فکر کنید که با آن همه لباس هرگز نمی‌توانید خوش‌تیپ باشید، اما سخت در اشتباهید. لباس‌های زمستانی خلاف تصور شما می‌توانند شیک‌ترین و دلرباترین گونه‌های لباس باشند.

لباس‌های زمستانی با حجم زیاد و بافت‌های عجیب و غریبی که به خاطر جنس‌شان دارند، می‌توانند در یک ترکیب درست با کفش و جوراب و رنگ پلیور و پالتویی که تنتان می‌کنید، بسیار زیبا و هماهنگ باشند. اگر سلیقه‌ای که در تناسب رنگی لباس‌های غیرزمستانی‌تان رعایت می‌کنید، سلیقه خوبی است، همان را در لباس‌های گرمتان هم اعمال کنید.

فقط سراغ رنگ‌های طوسی، قهوه‌ای و سبز لجنی نروید. دنیای پارچه و لباس این روزها التماستان می‌کند که خوش‌تیپ باشید و برای این کار گروه‌های بزرگی از متخصصان و روان‌شناسان را هم در دفترشان دور هم جمع کرده‌اند تا کارتان را ساده‌تر کنند. آنها ترکیب رنگ‌های مناسب را انتخاب می‌کنند و درباره این که هر مدل لباسی با چه رنگ‌هایی هماهنگ‌تر است یا درباره تناسب میان جنس لباس‌ها با مدل و رنگشان تصمیم می‌گیرند. در خیلی از موارد، شما می‌توانید با درصد بالایی خوش‌سلیقگی‌شان را تایید کنید.

منبع:lifemag.ir