شلیل، دوای گرمای تابستان

شلیل، دوای گرمای تابستان

شلیل منبع غنی ویتامین‌های آنتی اکسیدان، فلاوونوئیدها و پتاسیم است؛ از این رو یک میوه‌ی بسیار مفید در تابستان برای مقابله با گرمازدگی است. به علاوه از پیری پوست و بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند.

آیا با خواص شلیل، این میوه لذیذ تابستانی آشنا هستید؟

شلیل میوه‌ای از خانواده هلو است ولی به دلیل پوست نرم، بدون پرز و خوردن آسان‌تر، طرفداران بسیاری دارد.
این میوه خوش رنگ که گاهی شبرنگ نیز خطاب می‌شود خواص تغذیه‌ای بسیاری دارد.
شلیل منبع غنی ویتامین‌های آ و ث و نیز منبع خوبی از پتاسیم است و می‌تواند آب مورد نیاز بدن را تأمین کند. از این رو بهترین میوه برای افراد گرمازده است. ویتامین ث موجود در شلیل اثرات مفید در سلامت پوست، دندان و استخوان دارد. این میوه دارای نیاسین یا ویتامین ب3 نیز هست.
در فصل تابستان که ما در تماس با اشعه خورشید هستیم، خوردن مرتب این میوه مفید و حتی استفاده از ماسک آن اثرات بسیار خوبی بروی پوست ما دارد و از پیری ناشی از آفتاب جلوگیری می‌کند.
پتاسیم آن نیز موجب افزایش شادابی و تحرک در فرد می‌شود، فشار خون بالا را کنترل می‌کند و خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی را کاهش می‌دهد.
شلیل‌ها سرشار از فلاوونوئیدها، کاروتن‌ها و قندهای طبیعی هستند. بتاکاروتن موجود در این میوه با خاصیت آنتی‌اکسیدانی بسیار نیرومندی که دارد موجب ارتقای سطح ایمنی بدن شده و از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند. بیماری‌های مزمنی چون عوارض قلبی ـ عروقی.

shalil2
آنتی اکسیدان‌های قوی آن بدن را در برابر اشعه ماوراء بنفش و سموم وارد شده به بدن محافظت می‌کند زیرا نه تنها دریافت آنتی اکسیدان‌های آن رادیکال‌های آزاد را از بدن حذف می‌کند بلکه کاروتن موجود در آن به مرور به ویتامین آ تبدیل شده و اثرات آنتی اکسیدانی آن‌را تقویت می‌کند.
خوردن شلیل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های حاد مانند بیماری‌های قلبی، بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و حتی سرطان را به طور چشمگیری کاهش دهد. این میوه دارای ترکیبات فیتوکمیکال مانند لیکوپن و لوتئین بوده و رنگ زرد و قرمز شلیل‌ها ناشی از وجود لوتئین در آن‌ها است.
شلیل بسیار کم کالری و کاهش دهنده‌ی چربی خون است و از آن‌جا که فیبر بسیار بالایی دارد موجب کاهش سرعت جذب برخی مواد مغذی به ویژه قندها می‌شود و در عین حال میزان حساسیت به انسولین را نیز افزایش می‌دهد در نتیجه میوه خوبی برای افراد دیابتی است و مصرف آن می‌تواند در کنترل قند خون مؤثر باشد.
فیبرهایی که در شلیل یافت می‌شود نقش مهمی را در پاک سازی کولون و سلامتی کولون ایفا می‌کنند.
هر دانه شلیل متوسط تقریباً 50 کالری انرژی دارد و چون فیبر بالا داشته و چربی ندارد میوه بسیار خوبی برای کاهش وزن و رژیم‌های لاغری است. البته کسانی که می‌خواهند وزن اضافه کنند بهتر است کمتر شلیل بخورند و میوه‌های پرکالری تر را میل کنند.
هسته شلیل را به هیچ وجه نباید خورد زیرا دارای آمیگدالین است که در بدن تبدیل به سیانین می‌شود و می‌تواند مسمومیت‌های سیانیدی ایجاد کند.

منیع: www.nargon.ir