شنا کردن و فواید آن

شنا کردن و فواید آن

اگرچه انسان ها مجوداتی برای زندگی در خشکی هستند اما لازم است که همه ی ما شنا کرده و حرکت در آب را یاد بگیریم. شنا یک ورزش و تفریح مناسب برای افراد در تمام سنین و با هر سطحی از آمادگی جسمانی است.
دلایل زیادی برای شنا کردن هست. در اینجا تعدادی از آنها را ذکر می کنیم تا انگیزه شما برای یادگیری و یا انجام لین ورزش شاد و مفرح بیشتر شود.

فشار کم بر بدن

هنگام شنا هیچ نوع فشاری از طرف زمین وجود ندارد که این امر مفاصل را از فشار و کشیدگی دور نگاه می دارد. در واقع ، بنیاد آرتروز ( آمریکا) شنا و فعالیت های آبی را به این دلیل توصیه می کند. ورزش های ایروبیک آبی هم به دلیل اینکه فشار کمتری در هنگام پریدن به مفاصل وارد می کنند مورد توصیه برای مبتلایان به بیماری آرتروز هستند. اگر در زمان کلاس آئروبیک آبی اگر وسیله ای برای شناور ماندن ( مثل جلیقه ) داشته باشید ، فشار وارده کمتر هم می شود.

می توان تمام عمر ادامه داد

چون با شنا کردن فشاری بر بدن وارد نمی شود ، تا آخر عمر می توان ادامه داد. اگر در وب سایت ها بگردید می توانید گروه های شنا 100 تا 104 ساله را هم پیدا کنید ! جک لا لان مربی تناسب اندام هنوز هم در سن 93 سالگی روزی یک ساعت شنا می کند!

سلامت قلب و عروق با شنا

شنا سبب افزایش استقامت شما می شود. در مطالعه ای بر روی مردان و زنان میان سال بدون فعالیت بدنی که به مدت 12 هفته تمرین شنا انجام دادند ، مصرف اکسیژن 10% و حجم ضربه ( مقدار خون پمپ شده با هر ضربان که نشان دهنده قدرت قلب است) تا 18% بهبود پیدا کرد.

افزایش حجم عضلات

در مطالعه ای بر روی مردانی که یک برنامه شنا هشت هفته ای را کامل کردند ، 8/23% افزایش در ماهیچه سه سر ( پشت بازو ) مشاهده شد. اگر شما هم اصلا تمرین مقاومتی انجام نمی دهید و شروع به شنا کنید ، مطمئنا قوی تر خواهید شد و حتی ممکن است بمانند مردان مورد اشاره در این مطالعه توده عضلانی تان بیشتر شود. اما حتی اگر افزایشی هم در توده عضلانی نداشته باشید ، اما ارزش آن را دارد که به خاطر قدرت و توانی که مطمئنا کسب می کنید شنا کنید. از مهمترین فواید افزایش توده عضلانی می توان به حفاظت از مفاصل و افزایش متابولیسم بدن اشاره کرد.

یک جایگزین به هنگام آسیب دیدگی

وقتی ورزشکاران آسیب می بینند ، بخصوص در قسمت های پایین تر بدن ، مکررا به آنها توصیه می شود که برای حفظ تناسب اندام شان شنا کنند. شنا به آنها کمک می کند که آمادگی بدنیشان را حفظ کنند، و حتی بخشی از برنامه بازتوانی هم می باشد. چون مقاومت آب باعث می شود ماهیچه ها بدون کشیدگی یا فشاری که بر روی زمین تجربه می شود ، سخت کار کنند.

گریزی از گرمای تابستان

هیچ ورزشی مثل شنا در طی ایام گرم تابستان ، چه در ساحل باشد یا چه در استخر ، وجود ندارد. شنا آرام بخش است ، حرکات نرم و موزون هستند ، و تمرینی عالی و شادی بخش است.

سوزاندن کالری

شنا کالری زیادی را ، حدود 500 تا 650 در ساعت می سوزاند که بستگی دارد به اینکه با چه سرعتی شنا می کنید و چقدر شناور هستید ( هر چه چربی تان بیشتر باشد ، بیشتر شناور می مانید و برای شنا کالری کمتری نیاز دارید) . تحقیق اولیه بر روی شنا و مصرف کالری نشان داده است که شنا، حدود 89 % کالری سوزانده شده در طی دویدن و 97% کالری سوزانده در طی دوچرخه سواری در یک دوره زمانی مشابه را می سوزاند. به بیان دیگر ، شنا حدود 11% کمتر از دویدن اما تنها 3% کمتر از دوچرخه سواری می سوزاند. یک نکته مهم در این اطلاعات این است که مصرف کالری به شدت ورزش بستگی دارد و امکان آن کاملا وجود دارد که در زمانی مشابه کالری های بیشتری را بسوزانید در صورتیکه با توان و شدت بیشتری شنا کنید.

منبع: behita.blogsky.com