شیشه لمینت یا شیشه سکوریت

شیشه لمینت یا شیشه سکوریت

شیشه و انواع آن و نحوه‌ی به‌کارگیری آن به‌مرور دچار تحول شد. هنگامی‌که از آن در معماری بکار گرفته شد، پروژه‌های بسیار خلاقانه‌ای در معماری رقم خورد؛ چه ازنظر زیبایی و چه ازنظر ایمنی.
باوجود تلاش‌های بسیار در حفظ ایمنی درگذشته، شیشه‌ها و درها مهم‌ترین عامل نفوذ سارقین به منازل و محل کسب‌وکار بودند. استفاده از محصولات ایمنی برای کاربرد در انواع پروژه‌ها، از قبیل پاسیو و قطعات کنار استخر و حمام شما ضروری است.

اما چه تفاوتی بین انواع شیشه های ایمنی وجود دارد؟!

شما درواقع می‌توانید هر دو این‌ها را انتخاب نمایید. در این مقاله ما به بررسی دو محصول مقاوم و ایمن سکوریت و لمینت می‌پردازیم.

تفاوت شیشه لمینت و شیشه سکوریت:

تفاوت این دو محصول ایمنی بیشتر در نحوه‌ی تشکیل و شکستگی آن‌ها هست. هنگامی‌که طی مراحل حرارت ذوب‌شده و پس از قالب‌گیری از طریق فرآیند خنک‌کننده، سرد می‌شود، سرعت سرد شدن در میزان مقاومت آن تأثیر مستقیم دارد.
هردو جزء شیشه‌های مقاوم هستند، اما به طریق مختلف تولید می‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند. این دو محصول برای برنامه‌های کاربردی مختلف مناسب هستند.
ما به‌صورت کلی تفاوت‌های این دو را برای کاربرد در مقاصد مختلف موردبررسی قرار می‌دهیم.
نوع لمینت بکار گرفته در شیشه جلوی ماشین که به‌عنوان ضدگلوله از آن یاد می‌شود، محصولی مقاوم در برابر ضربه و شکستگی می‌باشد و به نظر میرسد برای کاربرد در درب‌ها و پنجره‌ها مناسب باشد.
امروزه از نوع لمینت در درب‌ها، کف آکواریوم و به‌عنوان صفحه مانیتور و گوشی استفاده می‌شود. برای تشکیل این محصول، دولایه شیشه حرارت دیده‌شده با استفاده از لایه میانی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد.
به همین دلیل وقتی‌که می‌شکند، همچنان در جای خود باقی می‌ماند. در این صورت میزان آسیب به حداقل میرسد چراکه آن در جای خود باقی می‌ماند. درب و پنجره‌های ساخته‌شده با این محصول بسیار ایمن هستند و به‌راحتی شکسته نمی‌شوند؛ بنابراین در این روش شکستن و ورود به خانه بسیار راحت نخواهد بود، چراکه سروصدای زیادی را به همراه خواهد داشت.
تنوع موجود در آن در ترافیک بالا، درجه صدای متفاوتی در زمان شکستگی خواهد داشت. بسته به کیفیت ورقه‌های شیشه‌ای میزان صدا و مقاومت متفاوت خواهد بود. نوع سکوریت نسبت به انواع عادی 5 تا 10 برابر قوی‌تر است.
این محصول به دلیل کیفیت بالایی که دارد وقتی‌که دچار شکستگی می‌شود، به‌جای خرده‌ریزه‌های تیز به قطعات کوچک گرانول تبدیل می‌شود و این به دلیل نحوه‌ی تشکیل آن می‌باشد. در این حالت پس از حرارت، به‌سرعت سطح آن خنک می‌شود که این امر باعث ایجاد تنش‌هایی در درون آن می‌شود که مقاومت محصول را در پی خواهد داشت.

انتخاب بر اساس کاربرد محصولات:

بنابراین، با توجه به کاربردی که دارید سعی نمایید محصولی مناسب را انتخاب کنید که باهدف شما همخوانی داشته باشد. درب‌های خروجی و پنجره‌های نزدیک به سطح زمین را بهتر است با نوع لمینت طراحی نمایید که فرآیند شکستگی سخت‌تری دارد و ایمنی محیط را فراهم می‌کند.
چراکه حساس‌ترین منطقه در منزل است که با شکستن آن، ورود به ساختمان ممکن می‌شود.

نوع مواد استفاده‌شده در شیشه لمینت:

نوع لمینت، محصولی ایمن می‌باشد که به‌طور پیوسته بااتصال دو قطعه شیشه سکوریت پدید می‌آید. این دولایه با لایه‌ای از بوتیرال پی‌وی‌سی و یا PVB (یک رزین تهیه‌شده از پلی وینیل الکل و بوتیرآلدهید، تولیدشده در رنگ‌های مختلف) تحت حرارت و فشار زیاد به یکدیگر متصل می‌شوند.
هنگامی‌که شکسته می‌شود، به دلیل پایبندی به لایه PVB، قطعات شکسته شده در کنار هم باقی می‌مانند و بر روی زمین و اطرافیان نمی‌ریزد و لبه تیزی هم ایجاد نمی‌کند.
این محصول مقاومت کمتری نسبت به سایر انواع ایمنی در برابر خراش و ضربه دارد. بااین‌حال به دلیل استفاده از لایه میانی در جای خود باقی می‌ماند.

مقایسه هزینه تولید شیشه سکوریت و شیشه لمینت:

هزینه‌ی تولید محصولات ایمنی به عوامل بسیاری بستگی دارد. ازجمله مقاومت در برابر نور خورشید، رنگ‌های متفاوت، ضخامت، اشکال غیراستاندارد و هر گزینه اضافی که برای سفارش داده می‌شود. تمامی این عوامل بر روی هزینه‌ها تأثیرگذار خواهد بود؛ ولی به‌طورکلی نوع لمینت نسبت به نوع سکوریت گران‌تر می‌باشد.

شیشه لمینت چییست؟

شاید این سوال که شیشه لمینت چیست برای همه بی پاسخ باشد. در این بخش به این سوال که شیشه لمینت چیست پاسخ خواهیم داد. سوال: شیشه لمینت چیست؟ شیشه لمینت به چند لایه شیشه نشکن گفته می شود که با چسپی مخصوص به یکدیگر چسپیده هستند. تفاوت شیشه لمینت با سایر شیشه ها در مقاوت در برابر ضربه می باشد.

مقایسه ضربه‌پذیری:

به‌طورکلی، ضخامت مواد بر مقاومت آن تأثیر چشمگیری دارد. امروزه فیلم‌های مختلف امنیتی زیادی برای بهبود مقاومت محصولات در برابر ضربه وجود دارد. مقاومت نوع سکوریت در برابر ضربه، در مقایسه با نوع لمینت بیشتر است و در مناطقی با آب‌وهوای خشن و طوفان بهتر است از نوع سکوریت استفاده شود.
چه تفاوتی برای گزینش بین شیشه لمینت و نشکن و یا سکوریت وجود دارد؟ نوع نشکن تا پنج بار قوی‌تر از انواع معمولی است که همین امر آن‌ها را در برابر ضربه مقاوم می‌نماید و در صورت شکستگی قطعاتی بی‌ضرر را تولید می‌کند.
نوع لمینت، مقاومتی همچون انواع معمولی دارد که می‌توان دو نوع معمولی را با لایه‌ای میانی به یکدیگر چسباند که در اثر شکستن، خرده‌ها به‌واسطه لایه میانی در جای خود باقی می‌مانند. البته می‌توان با استفاده از شیشه ایمنی بجای معمولی، محصول لمینت قوی و محکم تولید نمود.
با این اوصاف دو نوع محصولی که می‌توان با اطمینان در اماکن مسکونی واداری مصرف نمود، به نظر میرسد نوع لمینت و انواع سکوریت از قبیل نشکن باشد. چراکه هر دو این‌ها امنیت بیشتری را در زمان شکستگی فراهم می‌کنند و خطرات کمتری دارند.
علاوه بر این نوع لمینت تا 99 درصد در برابر اشعه UV مقاوم است و در انواع ضخامت و رنگ ارائه می‌گردد.

مزایای استفاده از شیشه لمینت:

با توجه به لایه‌های منحصربه‌فرد شیشه لمینت، این نوع شیشه حدود 95٪ از نور ماوراءبنفش مضر را کاهش می‌دهد و در بسیاری از موارد کاربردی، مورداستفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از فروشگاه‌ها نیز از شیشه لمینت برای جلوگیری از نفوذ نور و امنیت استفاده می‌کنند.
شیشه لمینت یک مانع فیزیکی و مقاوم در برابر حمله و هرگونه نفوذی می‌باشد. این نوع شیشه در مناطقی که حفظ سلامت جسمی مهم است، در بانک‌ها، ساختمان‌های اداری وادارات پست و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرد. استفاده از شیشه لمینت از نفوذ مجرمان و افراد به داخل محیط جلوگیری می‌کند و امنیت فضای شمارا حفظ می‌کند.
شیشه لمینت در طیف وسیعی از رنگ‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.
لایه میانی شیشه لمینت آن را در برابر شکستگی مقاوم نگه می‌دارد.
شیشه لمینت در برابر انفجار و گلوله مقاوم است.
حفظ حریم خصوصی
ایجاد اشکال منحنی محکم توسط شیشه لمینت
افزایش قدرت شیشه لمینت با ترکیب قطعات متعدد
در صورت استفاده از شیشه نشکن در لایه‌های شیشه لمینت، مقاومت حرارتی آن بالا می‌رود.

منبع:رامادر