طب سوزنی برای کاهش وزن

طب سوزنی برای کاهش وزن
اگر در هفته گذشته به خرید رفته باشید و شلوار جذابی که مدنظر داشتید را به خاطر اضافه وزنتان نتوانستید بخرید، ممکن است به دنبال گزینه‌های مختلفی برای کاهش وزن باشید. طب سوزنی به عنوان یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌ها برای از دست دادن وزن است.
برخی از نقاط رایج که توسط متخصصان طب‌ سوزنی با تجربه برای کاهش وزن به صورت موثر و ایمن در زمانی کوتاه انتخاب می‌شوند شامل تیروئید (متابولیسم)، دهان، معده، طحال (برای بررسی عدم تعادل قند و هورمون) و غدد درون ریز (تنظیم وزن و سطح احتباس آب) می‌باشد.
چاقی یکی از مشکلات رایجی است که کودکان و بزرگسالان در این روزها با آن مواجه می‌شوند. علل اصلی چاقی مصرف بیش از حد مواد غذایی کم ارزش, عدم تحرک و سبک زندگی بی حرکت است. چاقی نه تنها بر روی ظاهر تاثیرگذار است بلکه منجر به مشکلات بسیاری که مربوط به سلامتی هستند می‌شود. به همین دلیل، پزشکان توصیه می‌کنند که وزن بدن تحت کنترل باشد. این‌روزها، بسیاری از مردم در مورد سلامتی خود محتاط شده‌اند و در حال اتخاذ شیوه‌های مختلف برای از دست دادن وزن اضافی خود هستند. به‌تازگی، طب سوزنی از محبوبیت زیادی به عنوان یک ابزار کاهش وزن برخوردار است. طب سوزنی به عنوان یک درمان طبیعی است و اگر توسط یک متخصص انجام شود عوارض جانبی که بر سلامتی تاثیر می‌گذرد نخواهد داشت.

چگونه طب سوزنی به کاهش وزن کمک می‌کند؟

منطق استفاده از طب سوزنی در پشت برای کمک به کاهش وزن به دلیل رفع انسداد جریان چی (فلسفه برگسن) در بدن است. سوزن‌ها در طول مسیرهای انرژی خاصی قرار داده می‌شوند تا از این طریق تولید برخی هورمون‌هایی که نقش اصلی در سوخت و ساز بدن، تنظیم اشتها، و جذب مواد غذایی دارند را تنظیم کنند. با این حال، شخص باید بداند که طب سوزنی به تنهایی نمی‌تواند همه وزن اضافی را از بین ببرد. این یک مکمل درمانی است که باید با رژیم غذایی مناسب و انجام ورزش منظم همراه باشد. طب سوزنی بر اساس سحر و جادو کار نمی‌کند. این عمل صرفا تلاش‌ها جهت کاهش وزن را از طریق دستکاری برخی هورمون‌ها و فرایندهای فیزیولوژیکی برای رسیدن به تعادل داخلی مورد نظر برای بهینه سازی کاهش وزن را بهبود می‌بخشد.

مکانیسم عمل

مدیریت استرس: در این درمان، سوزن‌های استریل، بلند، نازک به درون بدن فرو برده می‌شوند که موجب تحریک انتشار اندورفین که سبب آرامش و اثر آرام‌بخشی است می‌شود. این درمان فعالیت بیش از حد را که ناشی از استرس است را کنترل می‌کند. غذا خوردن بیش از حد از نتایج استرس شدید است، اضطراب و ناامیدی ممکن است یکی از دلایل عمده چاقی باشد. طب سوزنی می‌تواند استرس و اضطراب را کنترل کند و شما را آرام کند به طوری که گرایش به پرخوری را کاهش می‌دهد.
مدیریت هورمون گرسنگی: هورمون گرلین مسئول القای حس گرسنگی و لپتین مسئول مهار اشتها و ایجاد حس سیری در فرد است. طب سوزنی سطح این هرمون‌ها را دستکاری می‌کند و از این طریق حس سیری القا کرده و حس گرسنگی غیرضروری را کاهش می‌دهد.
اصلاح هیپوفیز خروجی: ترشحات غده هیپوفیز بر میزان سوخت و ساز بدن تاثیر گذاشته و غده تیروئید را تحریک می‌کند. طب سوزنی به هیپوتالاموس انرژی می‌دهد و غده هیپوفیز را تحریک می‌کند که منجر به فعال شدن غده تیروئید کند شده و سرعت سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. این عمل به طور خودکار باعث می‌شود که بدن آماده به کار شده و از چربی اضافی استفاده کند و در نتیجه وزن اضافی بدن کاهش می‌یابد.

طب سوزنی چکار می‌کند؟

متخصص طب سوزنی با توجه به تشخیصش از نوع بیماری، نقاط درمان را انتخاب می‌کند. سوزن‌های طب سوزنی در این نقاط به مدت 30-45 دقیقه در هر جلسه قرار داده می‌شوند. درمان روی اصلاح سبک زندگی برای توسعه برنامه کاهش وزن تمرکز می‌کند. این امر به مدیریت شرایط متابولیکی که ممکن است مسئول افزایش بی‌‌دلیل وزن باشد، کمک می‌کند. تحریک نقاط طب سوزنی در کاهش میل شدید به غذا، بالا بردن سرعت سوخت و ساز و بهبود گردش کلی کمک می‌کند. این روش درمانی سطح کلسترول را نیز کاهش می‌دهد. نقاط انتخاب می‌شوند تا گردش خون بهبود یابد و سیستم عصبی آرام شود تا سلامت کلی بهبود یابد. نقاط مختلف طب سوزنی برای دوره‌های درمانی مختلف انتخاب می‌شوند. به‌طور‌کلی، درمان یک یا دو بار در هفته برنامه‌ریزی می‌شود و به مدت 8 تا 12 هفته ادامه می‌یابد تا فرد به وزن مورد نظر برسد. برنامه درمانی نیز شامل ترکیبی از طب سوزنی بدن و گوش، گیاهان و مکمل، تمرینات تنفسی، ماساژ شکمی و همچنین توصیه‌های مواد غذایی و سبک زندگی است.

طب سوزنی بر روی گوش به‌‌خصوص برای کاهش وزن به صورت موثر تشخیص داده شده است. نقاط طب سوزنی گوش با استفاده از پونزهای کوچک و سپس منجوق‌های بسیار کوچک یا مغناطیسی به منظور افزایش اثربخشی تحریک می‌شوند. برخی از نقاط رایج گوش شامل شن، روده کوچک، نقطه گرسنگی، دهان و نقطه غدد درون‌ریز می‌باشد. هنگامی که بیمار بین وعده‌های غذایی هوس غذا می‌کند، فشار خفیف به این نقاط یا نقاط گوش وارد می‌شود. این امر آزاد شدن اندورفین که موجب احساس آرامش و رضایت به عنوان راهی برای منحرف کردن بیمار از هوس غذا خوردن می‌شود را تحریک می‌کند.
طب سوزنی قطعا یک ابزار قدرتمند و موثر برای مدیریت وزن است. با‌این‌حال، شخص باید مطمئن شود که متخصص طب سوزنی ماهر و باتجربه است و از سوزن استریل شده استفاده می‌کند. همچنین شما باید با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید در شرایطی نیستید که طب سوزنی موجب بدتر شدن آن شود.
منبع:راسخون