طرز تهیه شله زرد مخصوص

طرز تهیه شله زرد مخصوص

قصد داریم طرز تهیه شله زرد مخصوص و عالی را به علاقمندان آموزش دهیم . شله زرد از غذاهای محبوب، سنتی و بسیار خوشمزه ایرانیه که معمولا در ماه مبارک رمضان و مراسمات مذهبی بیشتر طبخ میشه و به عنوان نذری بین مردم پخش میشه. خیلی ها هم اون رو به عنوان دسر بعد از غذا در مهمانی ها سرو میکنن.با ما همراه شوید …

مواد لازم برای تهیه شله زرد ( برای ۴ تا ۵ پیاله )

برنج نیم دانه ………………………………… ۱ پیمانه
آب……………………………………………..۶-۷ پیمانه
شکر …………………………………………..۲ پیمانه
کره ……………………………………………۵۰ گرم
زعفران حل شده ……………………………..به میزان لازم
گلاب ………………………………………….۱/۲ پیمانه
هل ساییده………………………………….. کمی
خلال بادام و خلال پسته …………………… برای داخل شله زرد ۱/۲ پیمانه
دارچین و خلال پسته و بادام ………………..برای تزیین به مقدار دلخواه

طرز تهیه شله زرد

ابتدا برنج رو شسته و با مقدار آبی که گفتیم چند ساعت خیس کنید.

سپس با همون مقدار آب روی حرارت قرار بدید تا بپزه. حرارت رو زیاد کنید تا آب جوش بیاد و بعد حرارت رو کم کرده و اجازه بدین تا برنج کاملا بپزه. در این بین گه گداری هم هم بزنید و حواستون باشه یه موقع ته نگیره یا سر نره .

وقتی برنج پخت، شکر رو اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا برنج کاملا له بشه.

حواستون باشه هم زدن از این مرحله به بعد خیلی مهمه و باعث میشه شله زرد کاملا لعاب بندازه. این مرحله حدودا نیم تا یک ساعت زمان میبره.

بعد کره و زعفران و هل رو که از قبل آماده کردیم اضافه میکنیم و باز فرصت میدیم تا زعفران کاملا رنگش رو پس بده و شله زردمون بیشتر جا بیفته. حدودا نیم ساعت دیگه زمان بهش بدین.

کل مراحل پخت برای این مقدار حدود دو تا سه ساعت طول میکشه. وقتی که حس کردید غلظتش کافیه میتونید گلاب رو اضافه کنید و بعد از پنج دقیقه شله زرد رو از روی شعله بردارید.

اگر از خلال بادام و خلال پسته داخل شله زرد خوشتون میاد همزمان با اضافه کردن گلاب میتونید اونها رو هم اضافه کنید. یا اگه دوست دارید اصلا نرم نشن بعد از خاموش کردن شعله اونها رو اضافه کنید.

برای تزیین هم شله زرد رو بعد از پخت سریع به ظرفهای مورد نظر منتقل کنید و اجازه بدین یه کم خنک بشه و بعد تزیین کنید

نکات مهم تهیه شله زرد :

مهمترین نکته اینکه برنج شله زرد بهتره نیم دونه باشه ولی میتونید از برنج کامل هم استفاده کنید فقط کمی زمان پختش بیشتر میشه و حدود یکی دو پیمانه آب بیشتری میبره. و در نهایت شاید برنجش بیشتر مشخص بشه تو شله زرد.
حتما برنجتون ایرانی باشه تا کیفیت بهتری داشته باشین.
شکر رو حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید.
مقدار آب مورد نیاز بسته به نوع برنج اندکی متفاوته اگر احساس کردید آبش کمه میتونید مقداری آب بهش اضافه کنید و اگر هم رقیق بود بذارید تا آب اضافیش بخار بشه.
از اونجایی که شکر با حرارت دیدن کمی آب میندازه بلا فاصله بعد از اضافه کردن شکر مقداری از آب شله زرد بیشتر میشه، پس این نکته هم حتما در نظر داشته باشید و قبلش آب اضافه نکنید.
میزان غلظت شله زرد باید انقد باشه که اگر مقدار کمی ازش توی سینی ریختید کاملا پخش نشه و کمی قوام داشته باشه.
موضوع اینه که این طرز پخت برای شله زرد هایی با مقدار کم مناسبه ولی برای شله زرد های با مقدار زیاد و به عبارتی برای نذری بهتره اولا نسبتها به این صورت زیاد میشه که شکر دو برابر برنج میشه و آب پنج برابرش.حالا هر مقداری که بخواید درست کنید
برای تهیه شله زرد نذری و به مقدار زیاد بهتره برنج رو از شب قبل خیس کنید.
شله زرد یکی از مناسب ترین انتخاب ها برای دسر هست. البته کمی سنگینه و بهتره به مقدار کم سرو بشه. ولی از نظر موادی که در اون به کار میره مثل زعفران و خلال بادام و پسته بسیار مغذی هست و همچنین طعم فوق العاده ای داره.
برای تزیین شله زرد میتونید از خلال بادام و پسته و دارچین و همچنین گل سرخ استفاده کنید. چون طبع کلی شله زرد به خاطر برنج سرده، گرمای دارچین معتدلش میکنه.

نوش جان …

منبع: هفت گنج