طرز پخت اشترودل مرغ و قارچ

طرز پخت اشترودل مرغ و قارچ

اشترودل مرغ و قارچ

 

تعداد : ۴ نفر –  زمان آماده سازی : ۳ ساعت –   زمان پخت : ۳۰ دقیقه – سطح دشواری : متوسط

اشترودل یک نوع غذای اتریشی هست و بسته به موادی که در آن قرار می دهند به عنوان دسر یا غذا سرو می شود. معروف ترین نوع اشترودل در اتریش، اشترودل سیب هست که برای صبحانه از آن استفاده می کنند. اما در ایران اشترودل مرغ و قارچ از انواع آن محبوب تر بوده و به عنوان نهار یا شام همرا ه با سالاد غذایی شیک و سالم می باشد. این غذای خوشمزه با خمیر خانگی و مرغ و قارچ پخته می شود. ابتدا خمیر را درست کرده و داخل آن را با مرغ و قارچ و مخلفات پر کنید. به جای مرغ میتوانید از گوشت چرخ کرده نیز استفاده کنید.

 

مواد لازم برای خمیر :

آرد : ۴۵۰ گرم
شکر : یک قاشق غذا خوری
روغن مایع : شش قاشق غذا خوری
خمیر مایه : یک قاشق سوپخوری
شیر ولرم : یک پیمانه
نمک : یک قاشق مربا خوری

طرز تهیه خمیر :

در یک ظرف بزرگ شکر، روغن مایع، خمیر مایه، شیر و نمک را باهم خوب مخلوط کنید به طوری که تمام مواد کاملا صاف و یکدست شود سپس آرد را کم کم در ۳ مرحله اضافه کنید و همزمان حین اضافه کردن مدام هم بزنید. وقتی تمام مواد کامل یکدست شدند روی آن را با یک نایلون تمیز بزرگ کامل بپوشانید. روی کیسه را با پارچه تمیز بزگ کامل بپوشانید و به مدت ۲ ساعت کنار بگذارید تا حجم خمیر دو برابر شود در این مدت زمان اصلا روی آن را باز نکنید و خمیر را تکان ندهید تا کامل پف کرده و نرم و لطیف شود.

مواد لازم برای داخل خمیر :

سینه مرغ : ۳ تکه متوسط
قارچ : ۲۰۰ گرم
پنیر پیتزا : ۲۰۰ گرم
هویج : ۴ عدد
فلفل دلمه ای قرمز یا سبز : یک عدد بزرگ
پیاز : ۲ عدد ( یکی متوسط، یکی بزرگ )
زردچوبه : نصف قاشق پایخوری
زعفران : نصف قاشق سوپخوری
زرده تخم مرغ : ۱ عدد
روغن : به میزان لازم
نمک : به مقدار لازم

طرز تهیه مواد داخل خمیر :

فر را از ۲۰ دقیقه قبل در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن کنید.
سینه مرغ را با یک عدد پیاز متوسط همراه با مقداری آب داخل یک قابلمه، روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت ۱ ساعت بپزد. بعد از پخت کامل سینه ها را از قابلمه بیرون آورده و روی یک بشقاب گذاشته تا کمی سرد شوند، سپس با چنگال سینه را تکه تکه کنید.
یک عدد پیاز بزرگ را نگینی خرد کرده و همراه با زردچوبه، نمک و کمی روغن درون یک ماهیتابه بزرگ روی گاز گذاشته و سینه مرغ را اضافه کنید تا به مدت ۱۰ دقیقه سرخ شوند.
هویج ها را تمیز شسته، پوست بگیرید و همراه با مقداری آب داخل قابلمه گذاشته تا به مدت ۲۰ دقیقه بپزد. بعد از پخت کامل و کمی سرد شدن آن ها نگینی خرد کرده و کنار بگذارید.
قارچ ها و فلفل دلمه ای را نیز نگینی خرد کنید و کنار بگذارید.
داخل یک بشقاب زرده تخم مرغ، زعفران و یک قاشق غذا خوری روغن مایع را با چنگال هم بزنید و خوب مخلوط کنید و کنار بگذارید. ( قبل از استفاده زعفران را داخل یک فنجان همراه با ۲ تکه یخ کوچک و یک قاشق غذا خوری آب به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید بعد به مواد اضافه کنید، زعفران دم کرده لازم نیست.)

مواد را لایه لایه روی هم داخل خمیر قرار دهید. اول یک لایه سینه مرغ، سپس یک لایه هویج و بعد یک لایه قارچ و فلفل دلمه ای و لایه آخر، با مقداری پنیر پیتزا روی همه آنها را بپوشانید.

 

  • کناره های خمیر را با کارد تیز برش دهید.

 

سر و ته خمیر را روی مواد قرار دهید سپس برش های خمیر را یکی یکی روی مواد قرار دهید تا کامل همه مواد را بپوشانید.

 

 

با یک فرچه تمیز مخلوط تخم مرغ و زعفران را یک طرف خمیر بمالید.
اشترودل را داخل فر در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا رنگ آن طلایی شود و بپزد.

نکته :

برای تهیه خمیر به جای شیر میتوانید از آب هم استفاده کنید.
خمیر مایه یک نوع مخمر است که در تهیه بیشتر خمیر ها مخصوصا خمیر نان و شیرینی از آن برای پف کردن و دو برابر شدن حجم خمیر استفاده میشود. خمیر مایه را میتوانید از قنادی یا نانوایی تهیه کنید.
اشترودل را بدون پنیر پیتزا هم میتوان درست کرد.