عادات غذایی سالم

عادات غذایی سالم
سلامت کلی و خوب ماندن ما، به چیزی که می‌خوریم، وابسته است. غذا، منبع اصلی برای کسب مقادیر کافی مواد مغذی است که برای رشد و عملکرد نرمال بدن ما ضروری هستند. در نتیجه بسیار مهم است که عادات غذایی برای سلامتی و تناسب اندام جسمانی را توسعه دهیم.

رژیم غذایی متعادل چیست؟

رژیم غذایی شما باید سالم و متعادل باشد. این رژیم باید شامل مقادیر کافی چربی، کربو هیدرات‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنزیم‌ها و فیبرها باشد. شما باید مقادیر فراوانی از سبزیجات تازه و میوه‌ها و هم چنین محصولات لبنی را در برنامه‌ی رژیم غذایی روزانه‌ی خود جای دهید. این رژیم غذایی عموماً باید کمی چربی داشته باشد و غنی از پروتئین‌ها و کربو هیدرات‌ها باشد.

توصیه‌هایی برای تغذیه‌ی سالم :

کلید تغذیه‌ی سالم، توصیه‌ی قدیمی تنوع، تعادل و میانه روی است. شما باید انواعی از غذاها را بدون کسب کالری و یا هر گونه مواد مغذی اضافی بخورید. در اینجا چند توصیه‌ی مفید برای تغذیه‌ی سالم آورده شده است :

بیش از 40 ماده غذایی مختلف برای رشد و عملکرد نرمال بدن ضروری و مورد نیاز هستند. وعده‌های غذایی روزانه‌ی ما باید شامل محصولات دانه‌ای و حبوبات کامل، میوه‌ها و سبزیجات تازه، مرغ، محصولات لبنی، ماهی، گوشت و غذاهای پروتئینی دیگر باشد. سبزیجات و میوه‌ها غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و چربی، سدیم و کالری کمی دارند. بیشتر سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان‌های فوتو شیمیایی هستند که از برخی بیماری‌های مزمن نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی و انواعی از سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند.
از صبحانه صرف نظر نکنید. بعد از نخوردن چیزی به مدت 10 تا 12 ساعت در طول شب، بدن ما نیازمند غذا است تا سطح انرژی خود را افزایش و ارتقا دهد. صبحانه‌ی شما باید شامل میوه‌ها و یک لیوان کامل شیر و یا آب میوه‌ی تازه باشد. از خوردن چیزهای چرب و میان وعده‌های با کالری بالا، در صبحانه اجتناب کنید.
نهار شما باید بزرگ‌ترین وعده‌ی غذایی روز باشد. هر وعده‌ی غذایی نهار را با استارتر کم چرب مثل سوپ، سالاد، آبگوشت و یا یک لیوان آب، شروع کنید. نهار شما باید شامل مقدار کافی از پروتئین‌ها، کربو هیدرات‌ها و چربی‌ها باشد. برخی از سبزیجات خام و میوه‌ها را در نهار خود جای دهید. به آرامی بخورید و مراقب باشید که بیشتر از حد نیاز نخورید. بعد از نهارتان باید آب میوه و یا سالاد میوه بخورید.
همه‌ی ما به میان وعده‌هایی بین دو وعده نیاز داریم. بنابراین میان وعده‌های خود را خیلی به دقت انتخاب کنید. از خوردن هله هوله که فاقد مواد مغذی و حاوی چربی بالا است، اجتناب کنید. به جای آن، برخی میان وعده‌های سالم نظیر سبزیجات، میوه‌ها، پنیر روستایی با سس سیب، ماست کم چرب، شیرینی گندم کامل و یا مخلوط تریل را انتخاب کنید. شیرین کننده‌های بدون کالری را می‌توانید جایگزین شیرینی‌های رژیمی بکنید.
روزانه حداقل 8 لیوان آب بخورید. این مقدار آب، بدن شما را مرطوب نگه می‌دارد. هم چنین برای تصفیه‌ی بدن و کاهش وزن نیز مفید است.
اگر اندازه‌ی معقول و متناسب سرو غذا را داشته باشید، خوردن مقدار کافی از غذا و سالم ماندن، آسان می‌شود. خوردن افراطی و بیش از حد می‌تواند موجب بروز برخی مشکلات سلامتی و هم چنین چاقی شود.
اگر تلاش می‌کنید که وزن خود را کم کنید، پس به دنبال رژیم‌های ناگهانی و یا حذف کامل غذاهای ویژه‌ای نباشید. شما می‌توانید غذاهایی را که غنی از قند، چربی و یا نمک هستند، کم کنید. هم چنین می‌توانید محصولات لبنی کم چرب و یا بدون چربی را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید تغییراتی در رژیم غذایی خود بدهید، پس این کار را به تدریج انجام دهید. تغییرات ناگهانی می‌توانند موجب بروز آلرژی‌ها و حساسیت‌های غذایی بشوند.
همیشه به خاطر داشته باشید که هیچ غذایی خوب و یا بد نیست. این امر بستگی به شما دارد که چگونه تنوعی از غذاها را متعادل کنید. اتخاذ عادت‌های سالم برای سلامتی و تناسب اندام جسمانی، منجر به زندگی شاد و سالم خواهد شد.
منبع:راسخون