عرق کردن در خواب، علت چیست؟

عرق کردن در خواب، علت چیست؟

تعریق گهگاه شبانه چندان نگران کننده نیست، اما تعریق مزمن و مداوم به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد.
آیا تا به حال در خواب عرق کرده اید؟ حتماً این سؤال ذهنتان را مشغول کرده که چرا باید در خواب خیس عرق شوید. اگر اغلب و به طور مکرر دچار این مشکل می شوید، ممکن است مشکلاتی در زمینه سلامتی داشته باشید که نیاز به بررسی های بیشتر داشته باشد. علت تعریق در خواب در کودکان می تواند متفاوت باشد. تعریق های شبانه در بانوان نیز می تواند دلایل دیگری نظیر گر گرفتگی های شبانه دوران یائسگی داشته باشد. تعدادی از دلایل تعریق شبانه را در این مقاله با هم بررسی می کنیم.

دمای بدن و محیط خواب

اولین و رایج ترین دلیل تعریق در خواب، افزایش دمای بدن به ‌خاطر گرمای محیط است. اگر دماسنج اتاق خواب‌تان خراب است، اگر لباس ضخیم و گرمی پوشیده‌ اید، و یا اگر پتو را تا نزدیک سر خود بالا کشیده اید، اصلا عجیب نیست که گرم تان شود و عرق کنید. این تعریق کاملا طبیعی است.

تغییر دمای بدن در طول خواب طبیعی است ، اکثر مردم نزدیک‌ صبح ، یعنی حدود ساعت، ۴ کاهشی در دمای بدن را تجربه می‌کنند.علاوه براین در طول فازهای خاصی از خواب، ممکن است سیستم عصبی خودکار ( که مسئول کنترل دمای بدن، ضربان قلب، فشارخون، و سایر عوامل است ) فعال شده و منجر به تعریق شود.

اختلالات خواب؛ یکی از دلایل تعریق

جای تعجب نیست که اختلالات خواب نیز موجب تعریق شبانه شوند.شایع‌ترین اختلال خواب، وقفه تنفسی در خواب است. اگر مشکل تنفس درخواب دارید، این مشکل منجر به تلاش بیشتر بدن برای تنفس می‌شود. کافیست تصور کنید هنگامی که در یک مسابقه دو می‌دوید و سخت نفس می‌کشید، چقدر عرق می‌کنید. هر بخش از وقفه تنفسی در خواب ، می‌تواند موجب ترشح هورمون کورتیزول شود. کورتیزول هورمون طبیعی استرس بدن است که باعث تنفس طبیعی و عادی می شود.

اختلال تنفسی خواب در کودکان، به خصوص کودکان نوپا، می تواند به صورت خوابی نا آرام و همراه با تعریق بروز کند. در این حال، کودک با صورتی قرمز، خیس عرق، و در رختخوابی بهم ریخته از خواب بیدار می شود. در صورت بروز این وضعیت هر چه سریع تر بررسی های بیشتری باید صورت گیرد. به خصوص اگر علائمی نظیر خُرخُر و سایر علائم وقفه تنفسی در خواب نیز مشاهده شود.

زنان ممکن است در آستانه یائسگی با برافروختگی و گر گرفتگی های شدید مواجه شوند. جالب است بدانید که در دوران یائسگی، خطر وقفه تنفسی انسدادی در خواب به‌ دلیل کاهش هورمون های استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد. بنابراین تعریق شبانه در زنان مسن تر که دوران یائسگی را سپری می کنند ممکن است ناشی از وقفه تنفسی در خواب باشد.

ممکن است برخی افراد احساس کنند پس از نوشیدن الکل، بیشتر در خواب عرق می‌کنند . الکل ، آرامش بخش عضلات است که می‌تواند بر دستگاه تنفسی فوقانی اثر گذاشته و باعث تشدید خر و پف و وقفه تنفسی در خواب شود. بنابراین مصرف الکل می‌تواند با ایجاد اختلال تنفسی خواب، مانند وقفه تنفس در خواب، دلیلی برای تعریق شبانه باشد. درنهایت کابوس‌ها و اضطراب ها هم می‌تواند باعث حمله‌های هراس و تعریق در خواب شود. اگر به طور مکرر خواب های بد می‌بینید، به خصوص اگر در مرحله اختلال استرسی پس از ضایعه روانی (PTSD) باشید، درمان می‌تواند مفید باشد. کودکان هم ممکن به ‌دلیل وحشت‌های شبانه عرق کنند.

سایر دلایل پزشکی تعریق در خواب

دلایل متعدد دیگری نیز برای تعریق شبانه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. تعریق گهگاه شبانه چندان نگران کننده نیست، اما تعریق مزمن و مداوم به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد. اگر سایر علائم و نشانه ها مانند تب و کاهش وزن را هم دارید ، باید به پزشک مراجعه کرده و‌ درمورد آزمایشات بیشتر مشورت کنید.

از دلایل پنهانی دیگر تعریق های شبانه، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- عفونت (مانند سل)

۲- درمان های دارویی (داروهای ضد افسردگی، جایگزین های هورمونی، انسولین)

۳- پر کاری تیروئید

۴- دیابت (قند بالا در اثر دارو)

۵- اختلالات سیستم عصبی خودکار (که روی مغز و سیستم عصبی اثر می گذارد.)

۶- دلایل دیگر

منبع: niniban.com