چگونه عفونت گوش را درمان کنیم

چگونه عفونت گوش را درمان کنیم

از چگونگی درمان عفونت گوش با چند داروی مؤثر که به درمان این بیماری به روشی طبیعی کمک خواهند کرد، اطلاع کسب کنید. به علاوه، این مقاله علل عفونت گوش را نیز معرفی می‌نماید.

گوش واحد تشکیل دهنده‌ی بسیار مهم آناتومی انسان است. از طریق توانایی ما برای شنیدن است که می‌توانیم صداهای مختلف را تشخیص داده، سر و صدا را نادیده گرفته و به صداهای اطراف و سخنان دیگران توجه و گوش فرادهیم. به هیچ وجه نبایستی توانایی شنوایی خود را مورد غفلت قرار دهید. عفونت گوش می‌تواند زندگی شما را محنت‌بار ساخته و فعالیتهای روزانه‌ی شما را دچار تلاطم دائمی سازد. چنانچه میکروب عفونت گوش شما را اسیر خود ساخته، این مقاله به شما در درک چگونگی درمان آن کمک می‌کند.

علل

به منظور درک درمان عفونت گوش، لازم است با علل این بیماری آشنا شویم. عفونت گوش زمانی ممکن است اتفاق افتد که دچار آنفولانزا همراه با زکام، سرفه، بدن درد شدید و تب شده باشید. هنگامی که مبتلا به یک سرماخوردگی وحشتناک شویم، با فشار و به زور نفس خواهیم کشید. در نتیجه مخاط به گوش داخلی منتقل شده و راکد می‌ماند، این امر موجب می‌شود گوش دچار گرفتگی شود. این انسداد موجب بروز عفونت در گوش می‌گردد. به هنگام داشتن عفونت گوش، تب همچنان ادامه خواهد یافت. علت دیگر آن می‌تواند رفتن آب در گوش در حین دوش گرفتن و یا در طول جلسه‌ی شنا باشد. آبی که وارد گوش شده است راهی به خارج پیدا نمی‌کند. در آنجا باقی مانده و تولید قارچ می‌کند. قارچی که از توقف آب درون گوش ایجاد شده است، را گوش شناگران (the swimmers ear) گویند. نوعی بیماری در ارتباط با سیستم تنفسی مانند احتقان و انسداد سنگین مجرای بینی، نیز ممکن است علت بوجود آمدن عفونت گوش شود. هنگامی که به این نتیجه رسیدید که دچار عفونت شده‌اید، عاقلانه است که با یک پزشک یا کارور پزشکی در این زمینه مشورت کرده تا به شما کمک کرده با این درد مقابله کرده و آن را درمان سازید. مراجعه به پزشک و پیروی از داروهایی که تجویز نموده همراه با راه‌کارهای خانگی به شما در مقابله با این عارضه به طور مؤثر کمک می‌کند.

درمان

این راه‌کارها موجب تسکین بیماری شده و به درمان این عارضه‌ی رنج‌آور کمک خواهند کرد.

• یک پارچه نرم (ترجیحاً یک پارچه کتانی) برداشته و در یک ظرف مقداری آب گرم بریزید. یک گلوله‌ی پنبه‌ای نیز می‌تواند برای این کار در نظر گرفته شود. پارچه را درون آب داغ فرو برده و به منظور اطمینان از خیلی داغ نبودن پارچه و نسوختن گوش‌تان، آن را با ضربه بر روی کف دست بزنید. به آرامی این تکه پارچه را در ناحیه‌ی بیرونی گوشی که دچار عفونت شده، بمالید. این کار موجب تسکین آن می‌شود. چنانچه این کار را به مدت چند روز به طور مرتب انجام دهید، تورم فروکش خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که گوش را بایستی خشک کنید. هدف ما این نیست که این مشکل را بیش از پیش پیچیده سازیم، این طور نیست؟!

• ویتامین Cرا خواه به شکل قرص و یا از طریق مواد غذایی سرشار از این ویتامین ویژه مصرف کنید. این کار موجب تقویت سیستم ایمنی شده و به مبارزه با عفونتها کمک می‌کند.

• به منظور تسکین درد عفونت گوش، از یک پد گرمایی استفاده کنید. اگر از یک بطری یا کیسه‌ی آب گرم استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که درون آن آب جوش نریزید. آب جوش ممکن است موجب پاره شدن یا ترکیدن بطری شود. استفاده‌ی مداوم از کیسه‌ی آب گرم به منظور آرام ساختن گوش مورد نیاز است.

• حتماً استراحت خوبی داشته باشید، کتاب مورد علاقه‌ی خود را بخوانید و یا کمی بافتنی کرده، به یک موسیقی آرام گوش نموده و یا صرفاً در رختخواب خود دراز بکشید.

• به منظور تسکین قطعی، روغن لوبلیا (توتون و تنباکو هندی) را با روغن زیتون مخلوط کرده و دو تا سه قطره از آن را درون گوش خود بچکانید. یک گلوله‌ پنبه را در گوش گذاشته تا روغن درون گوش مانده و به بیرون جاری نشود.

• با آب نمک، حداقل دو مرتبه در طول روز غرغره کرده تا گرفتگی شیپور استاش (پشت پرده‌ی گوش میانی) برطرف شود.

• اطمینان حاصل کنید که به طور صاف راه رفته، ایستاده و می‌نشینید. خمیده راه رفتن موجب می‌شود مایع به صورت راکد در آید، اما حفظ وضعیت راست قرار گیری بدن، موجب می‌شود مایع چرک مانند به بیرون تخلیه شود.

• سر خود را بر روی بالشهای رو به بالا قرار دهید. این کار به تخلیه‌ی مایع کمک خواهد کرد.

• جهت درمان عفونت گوش به طور طبیعی، مخلوطی را با افزودن 1 قاشق غذاخوری روغن بادام، 2 تا 3 قطره روغن اسطوخودوس و 2 تا 3 قطره اسانس درخت چای تهیه کنید. به منظور تسکین این معجون را گرم کرده و 2 تا 3 قطره از این روغن را درون گوش عفونی شده دو تا سه مرتبه در روز بریزید.

• راه دیگر استفاده از این روغن، فرو کردن یک پارچه یا گلوله‌ی پنبه‌ای درون ظرف روغن گرم و زدن آن به گوش عفونی شده است.

• یکی از راه‌های از بین بردن درد گوش، استفاده از این معجون روغنی در داخل و همچنین خارج گوشی که عفونی شده می‌باشد. گوش خود را با یک شال و یا روسری پشمی برای مدتی پوشانده تا به سرعت و به طور مؤثری از این عفونت تسکین یابید.

• از کشیدن سیگار خودداری کنید، به این دلیل که دود آن هوای اطراف را آلوده کرده و منجر به مسدود شدن شیپور یا مجرای استاش می‌شود.

• در فواصل منظم چند جرعه آب بنوشید. این عمل اجازه می‌دهد تا انسداد شیپور استاش برطرف شده و مایع به دام افتاده در گوش تخلیه شود.

• راه‌کاری که عنوان می‌کنیم ممکن است به نظر عجیب و غیر طبیعی باشد، با این حال از قضا بسیار مؤثر بوده و نتایج خوبی را رقم می‌زند. جویدن آدامس و یا غذا ماهیچه‌های گوش را به کار گرفته و عمل باز و بسته کردن دهان به شیپور استاش که در آن عفونت واقع شده است، اجازه می‌دهد مخاط و یا مایع درون گوش را سست کرده در نتیجه احتمال حرکت آنها را فراهم می‌سازد.

• می‌توانید به اجتناب از مصرف بیش از حد مواد غذایی چرب روی آورید. افراد همچنین ممکن است در معرض آلرژی نسبت به برخی محصولات لبنی مانند سویا و یا سفیده‌ی تخم مرغ قرار داشته باشند.

• مصرف مناسب مکمل‌های ویتامین و پروتئین به جلوگیری از عفونت گوش کمک خواهند کرد. مصرف این مکمل‌ها موجب تقویت سطوح سیستم ایمنی فرد شده و او را به قدر کافی مجهز کرده تا در برابر چنین عفونتهایی به مبارزه بپردازد

• در صورتی که از مصرف آنتی بیوتیک صحبتی نشود، درمان عفونت گوش ممکن است ناتمام باقی بماند. یک نکته‌ی بسیار مهم این است که یک دوره آنتی بیوتیک سریع‌ترین راه جهت درمان این عفونت است. جهت درمان این عارضه بدون استفاده از آنتی بیوتیک، یک پروسه‌ی طولانی مدت را بایستی طی کنید. استفاده از یک دوره‌ی آنتی بیوتیک همراه با راه‌کارهای خانگی عفونت گوش که در بالا اشاره شد، هوشمندانه‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر جهت ریشه کن کردن این عفونت است.

امیدوارم که این مقاله برای کسانی که از عفونت گوش رنج می‌برند، مفید بوده باشد. صمیمانه آرزو می‌کنم که این مقاله در متوقف ساختن عفونت گوش موفق عمل کرده باشد. مراقب خود باشید!

منبع:راسخون