علائم آنفولانزا در کودکان

علائم آنفولانزا در کودکان

علائم آنفولانزا در کودکان

ضرورت دارد که والدین نسبت به علائم مشاهده شده از آنفولانزا در کودکان به منظور درمان عفونت در اولین مراحل آن و جهت پیشگیری از عوارض بیشتر آشنایی پیدا کنند. هدف از این مقاله‌ آگاه ساختن شما در این زمینه می‌باشد.
آنفولانزا فرم حاد عفونت ویروسی است که دستگاه تنفسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در ابتدا، عفونت در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی یعنی در بینی و گلو حادث می‌شود. پس از آن، ممکن است به ریه‌ها پخش شود. کودکان نسبت به این حمله‌ی ویروسی خصوصاً در ماه‌های سرد سال یعنی بین ماه‌های نوامبر و مارچ ( آبان و اسفند) آسیب‌پذیر می‌باشند.
ماهیت ویروس آنفولانزا، بسیار مسری بودن آن است و به سرعت از یک کودک مبتلا به کودکی دیگر به هنگام بازی و یا در کلاس درس سرایت می‌کند. این ویروس هنگامی منتقل می‌شود که ترشحات مایعی که به هنگام سرفه و عطسه در هوا پخش می‌شوند، توسط کودکی غیر مبتلا تنفس شوند. همچنین از طریق استفاده‌ی مشترک از وسایلی مانند وسایل بازی، ریموت کنترل، قاشق و غیره که به ترشحات آنفولانزای کودک مبتلا آلوده‌ هستند، منتقل می‌شود. برخی از شایع‌ترین علائم آنفولانزا، که در کودکان مشاهده شده است، در ادامه‌ی مطلب مورد بحث قرار گرفته است. غیر از آن، چند گزینه‌ی درمانی را نیز در اختیارتان قرار خواهیم داد.

علائم شایع

علائم آنفولانزا در کودکان کاملاً شبیه به سرماخوردگی می‌باشند. با وجود این، ماهیت علائم آنفولانزا، نسبتاً شدیدتر بودن آنها است. در ذیل قابل تشخیص‌ترین این علائم آورده شده‌اند.

تب بالا

• تب بالا یکی از اولین علائم مشاهده شده در کودکان است. افزایش دمای بدن در واقع نشان از این واقعیت است که بدن سعی در از بین بردن میکروب‌ها را از این دستگاه دارد.
• دمای بدن عمدتاً میان 100 و 104 درجه‌ی فارنهایت (77ر37 و 40 درجه‌ی سانتی‌گراد) متغیر است، و گاه و بیگاه بالا و پایین می‌شود. به هنگام بالا بودن درجه حرارت بدن، صورت کودک گل انداخته اما با پایین آمدن آن احساس سرما و لرز می‌کند.
• اگر سن فرزندتان کمتر از 6 ماه است و متوجه شدید که دمای بدن‌ او بالای 77ر37 درجه‌ی سانتی‌گراد (100 درجه‌ی فارنهایت) است، در این صورت بایستی بلافاصله او را به دکتر برسانید. کودکانی که تازه به راه افتاده‌اند و کودکان بزرگتر هنگامی که دمای بدنشان بیشتر از 44ر39 درجه‌ی سانتی‌گراد (103 درجه‌ی فارنهایت) رسیده باشد، به مداخله‌ی پزشکی نیاز دارند.

داشتن درد

• به محض شروع تب، کودکان از درد در قسمتهای مختلف بدن شکایت خواهند کرد. معمولاً عضلات بازو، ساق پا و ران دردناک می‌شوند و آنها را بسیار اذیت می‌کنند.
• به هنگام بالا بودن تب، آنها در کل بدن احساس درد می‌کنند. سردرد خفیف تا متوسط نیز همراه با تب خواهند داشت. این سردرد به هنگام بالا بودن تب بدتر می‌شود.

گلو درد

• گلو درد، عمدتاً به دنبال تب وجود خواهد داشت. ناحیه‌ی گلو اغلب قرمز شده و می‌توانید آن را پس از باز کردن دهان مشاهده کنید. داشتن احساس خارش مداوم در گلو آزار دهنده‌ترین نشانه در کودکان است.
• صدای آنها گرفته و خشن می‌شود و هنگامی که سعی به صحبت کردن می‌کنند در گلو احساس درد خواهند کرد. بلع مواد غذایی نیز کار دردناکی خواهد بود.

سرفه

• این علامت بسیار دیرتر از علائمی که در بالا ذکر شد، ظاهر خواهد شد. خارش گلو اغلب موجب ایجاد سرفه‌های خشک و کوتاه و زیاد می‌شود.
• تفاوت میان سرفه ناشی از آنفولانزا و ویروس سرماخوردگی معمولی در تولید موکوس است. در آنفولانزا، سرفه خشک است و هیچ مخاطی تولید نمی‌کند. حتی اگر مخاط تولید شود، مقدار آن بسیار کم خواهد بود.

مشکلات گوارشی

• بچه‌های کوچکتر هنگامی که مبتلا به آنفولانزا می‌شوند، اغلب از علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم رنج می‌برند. این علائم معمولا در کودکان مشاهده می‌شود، و بزرگسالان به ندرت این علائم را از خود نشان می‌دهند.
• کودکان همچنین دچار از دست دادن اشتها می‌شوند، و اغلب از خوردن امتناع می‌کنند. همچنین به دلیل از دست دادن بیش از حد مایعات بدن، احتمال کم آبی بدن در آنها وجود دارد.

درمان

زمانی که شدت علائم آنفولانزا خفیف تا متوسط باشد، نیازی به هیچ درمان دارویی وجود ندارد. در این شرایط می‌توان آن را به کمک درمان‌های خانگی معالجه کرد.
✔ کودکان برای آنکه از این عفونت بهبودی حاصل کنند، نیاز به استراحت زیاد و مصرف مقادیر کافی مایعات دارند. مصرف مایعات گرم مانند عصاره‌ی چای گیاهی و سوپ اثر تسکین دهندگی برای درد گلو خواهد داشت.
✔ کودکان بزرگتر می‌توانند با آب نمک ولرم غرغره کرده و شما نیز می‌توانید به منظور تسکین سرفه به آنها مقداری عسل دهید. با این حال، به بچه‌های کوچک عسل ندهید.
✔ درد عضلانی و سردرد می‌توانند تا حدی با کمک کمپرس آب گرم تحت کنترل در آیند. حوله‌ی کوچکی را در آب فرو برده و آب اضافی آن را بگیرید. سپس آن را بر روی پیشانی و دیگر قسمت‌های درناک کودک گذاشته تا به سرعت درد آنها تسکین یابد.
✔ هنگامی که تب بالا باشد و کودکان علائم دیگری مانند مشکلات تنفسی را از خود نشان دهند، بایستی بلافاصله به پزشک رسانده شوند. اگر علائم آنفولانزا را در کودکان زیر 5 سال مشاهده می‌کنید، در این صورت نبایستی آنها را در خانه معالجه نمایید، بلکه در اولین فرصت آنها را به پزشک برسانید.
✔ به طور کلی، استامینوفن و ایبوپروفن جهت پایین آوردن تب تجویز می‌شوند. در صورت مشاهده‌ی عوارض، به منظور بررسی هرگونه تشدید بیشتر عفونت، داروهای ضد ویروسی داده می‌شود.
✔ هنگامی که کودکان دچار هر نوع عفونت باکتریایی یا برونشیت شده باشند، به آنها آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. در صورتی که کودک علائم کم آبی را از خود نشان دهد، به منظور تجدید آب بدن، مایعات درون وریدی به کودک داده می‌شود.
بسیاری از علائم مرتبط با آنفولانزا در صورت انجام مراقبت‌های مناسب از کودک ظرف 3 تا 5 روز فروکش می‌کنند. با این حال، خستگی، کوفتگی و سرفه می‌تواند مدت زمان بیشتری (حدود 1 یا 2 هفته) آنها را آزار دهد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع:راسخون