علائم بیماری قلبی در زنان

علائم بیماری قلبی در زنان

علائم و نشانه‌های بیماری‌های قلبی در زنان

علائم و نشانه‌های بیماری‌های قلبی در زنان نسبت به مردان حداقل 10 سال دیرتر خود را نشان می‌دهند. زنانی که از این بیماری‌ها رنج می‌برند، ممکن است علائمی مانند درد در ناحیه قفسه سینه، تنگی نفس و افزایش تعریق را احساس نمایند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر ادامه‌ی مطلب را مطالعه نمایید.
بیماری‌های قلبی، شامل بیماری‌های بسیاری بوده که قلب انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. هرگونه اختلال در قلب و رگ‌های خونی موجب بروز یکی از این بیماری‌ها می‌شوند. گرچه این بیماری‌ها هم در مردان و هم زنان اتفاق می‌افتند، بیش از 40 درصد کل مرگ و میر در زنان به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی است. در ایالات متحده، برآورد می‌شود که از هر سه زن، یک نفر از بیماری قلبی فوت می‌کند.
در زنان، بسیاری از مشکلات مربوط به قلب پس از یائسگی یعنی زمانی که هورمون استروژن دیگر از عروق خونی محافظت نمی‌کند، رخ می‌دهد. از اینرو، زنان یائسه نسبت به خانم‌هایی که در مرحله‌ی یائسگی قرار دارند، بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری‌ها می‌باشند. براساس مطالعات انجام شده، مشخص شده است که این علائم در زنان نسبت به مردان، کمتر قابل پیش بینی است. در ادامه چند بیماری قلبی مهم در زنان و علائم مرتبط با آنها آورده شده است.

بیماری عروق کرونر (CAD):

بیماری عروق کرونر به علت تشکیل پلاک در دیواره‌های شریانی، که به نوبه خود باعث اختلال در سیستم گردش خون می‌شود، بوجود می‌آید. علائم این بیماری در زنان شامل احساس سوزش در قسمت فوقانی شکم، افزایش خستگی، اختلالات خواب، سوء هاضمه، استرس، ناراحتی قفسه سینه، تنگی نفس و اضطراب می‌باشد. حمله‌ی قلبی و آنژین عوارض عمده بیماری عروق کرونر می‌باشند. بیش از 70 درصد زنان باور دارند که حداقل یکی از این علائم را یک ماه پیش از حمله‌ی قلبی احساس می‌کردند.

حمله قلبی:

حمله قلبی به علت انسداد شریان که خون اکسیژن دار شده را (غنی از اکسیژن) به قلب عرضه می‌کنند، اتفاق می‌افتد. علائم شایع حمله قلبی در زنان احساس درد و یا فشار در ناحیه سینه قبل از حمله می‌باشد. زنانی که دچار حمله قلبی شده عنوان می‌کنند که وقوع علائم هشدار دهنده حتی هفته‌ها قبل از حمله را احساس می‌کردند. سایر علائم حمله قلبی، درد در فک، بازو و پشت، سوء هاضمه، اضطراب، خستگی، ضربان قلب نامنظم، تهوع، ضعف، تعریق و تنگی نفس را شامل می‌شود.

آنژین مزمن:

آنژین صدری، درد مزمن قفسه سینه مرتبط با سلامت قلب است که به علت عدم عرضه اکسیژن به قلب اتفاق می‌افتد. علائم آنژین اغلب داشتن دردی شدید، سوزش دار و تیز را شامل می‌شود. در ایالات متحده، بیش از 70 درصد افراد مبتلا به آنژین صدری، زن می‌باشند. چنانچه شخصی به مدت بیش از پنج دقیقه درد قفسه سینه داشته باشد، آنگاه همواره توصیه می‌شود که در اسرع وقت به پزشک رسانده شود، به این دلیل که ممکن است نشانه‌ای از حمله‌ی قلبی باشد.

بیماری عروق محیطی :(PAD)

بیماری عروق محیطی نوعی تصلب شرایین (تنگی عروق به دلیل رسوب چربی در پوشش شریانی) است، که گردش خون در ناحیه‌ی پا را محدود می‌سازد. علائم PAD در زنان ممکن است از درد خفیف تا درد شدید پا متغیر باشد و اغلب با خستگی افزایش یافته همراه است. بیماری عروق محیطی در موارد شدید ممکن است به مرگ بافت در بخش پا و زخم‌هایی در پا منجر شود.
یکی از دلایل اصلی مرگ و میر بالا در میان زنان مبتلا به بیماری‌های قلبی، این است که خیلی از آنها این مشکلات را به عنوان یک خطر بالقوه برای سلامتی خود به حساب نمی‌آورند. در صورتی که خانمی دچار هر یک از علائم مشکوک به بیماری‌های قلبی شده باشد، بهتر است از یک پزشک حاذق کمک خواسته و عوامل خطر را مورد ارزیابی قرار دهد. تنها در این صورت است که از این بیماری‌ها در زنان می‌توان به طور مؤثری جلوگیری کرد. زمان مناسبی است که زنان این علائم و نشانه‌ها را جدی گرفته و در فرصت مناسب مراقبت‌های پزشکی را دریافت نماید.

منبع:راسخون