علائم کمبود اسید فولیک

علائم کمبود اسید فولیک

علائم کمبود اسید فولیک

اسید فولیک ویتامین مهم مورد نیاز بدن است که برای عملکرد مناسب آن مورد نیاز است. کمبود اسید فولیک می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود. موارد ذکر شده در زیر علایم کمبود اسید فولیک همراه با علل و درمان آن هستند.
اسید فولیک همچنین به عنوان ویتامین B9، فولات، اسید pteroylglutamic، و فولاسین شناخته می‌شود. واژه فولیک از کلمه لاتین فولیم گرفته شده است، که به معنی برگ است. فواید اسید فولیک فراوان است، و به تقسیم سلولی و رشد آن‌ کمک می‌کند و به تولید سلول‌های سالم قرمز خون کمک می‌کند. مصرف مقادیر کافی از مواد مغذی در مبارزه با کم خونی کمک کننده است، این بیماری به دلیل کمبود اسید فولیک در بدن ایجاد می‌شود. یک فرد بزرگسال به حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک در هر روز برای عملکرد مناسب بدن نیاز دارد. اجازه دهید در مورد علایم آن، قبل از بحث در مورد علل و درمان آن بپردازیم.

علایم

• شایع‌ترین علایم مشاهده التهاب است. اسید فولیک سیستم عصبی مرکزی را سالم نگه می‌دارد؛ با این حال، کمبود اسید فولیک باعث افسردگی، کندی و ضعف می‌شود.
• به دلیل کمبود اسید فولیک است که برخی از مردم مقدار زیادی نوسانات خلقی را گزارش می‌کنند. هنگامی که اسید فولیک به مقدار توصیه شده و کافی یافت نشود؛ احتمال این وجود دارد که سبب تحریف حافظه، و تلقین فرایندهای تفکر افسردگی شود.
• کمبود فولیک اسید ممکن است سبب از دست رفتن میل جنسی در مردان شود.
• کمبود اسید فولیک در دوران بارداری نیز می‌تواند روی جنین تاثیر منفی داشته باشد. از این رو، زنان باردار و کسانی که تلاش می‌کنند باردار شوند باید اسید فولیک و مکمل‌های آن‌را را به مقدار کافی مصرف کنند. کمبود اسید فولیک یکی از علل سقط جنین و نرخ بالای مرگ و میر در نوزادان است. مصرف مقدار کافی از اسید فولیک به رشد طبیعی ستون فقرات و مغز کودک کمک می‌کند. کمبود اسید فولیک مانع نرخ رشد در کودکان شده و در بعضی از موارد باعث تحریف جسمی خفیف تا برگشت‌ناپذیر می‌شود.
• کاهش اشتها، مشکلات گوارشی و کاهش وزن نیز معمولا از علایم کمبود اسید فولیک است. اشخاص با کمبود اسید فولیک همچنین به سختی تمرکز می‌کنند و روی یک چیز خاص متمرکز می‌شوند. آن‌ها همچنین رنگ پریده هستند.
• انواع مختلفی از سرطان با کمبود اسید فولیک در ارتباط هستند.
• علایم دیگر که کمتر ماهده شده‌اند شامل: شکم درد، درد قفسه سینه، ترک خوردن لب (به خصوص در لبه)، ضربان نامنظم قلب، تنگی نفس و زخم و صافی زبان است.
• کمبود اسید فولیک همچنین سبب تغییر رنگ پوست به قهوه‌ای متمایل به خاکستری می‌شود. این کمبود همچنین می‌تواند باعث اختلال در گردش خون، ریزش مو و خستگی شود.

علل

• در دوران بارداری و شیردهی نیاز به اسید فولیک افزایش می‌یابد؛ با این حال، اگر براورده نشود ممکن است منجر به کمبود آن شود.
• مصرف الکل نیز می‌تواند یک علت برای کمبود اسید فولیک باشد. الکل میزان تجزیه اسید فولیک را افزایش می‌دهد و همچنین با متابولیسم فولات تداخل دارد.
• بیماری‌های سوء جذب مانند بیماری سلیاک و بیماری‌های معده منجر به کمبود اسید معده می‌شود که این امر می‌تواند سبب کمبود شود.

علایم درمان

• دلیل برای کمبود اسید فولیک در بدنتان را شناسایی و اقدامات جهت جایگزینی آن را انجام دهید. به منظور افزایش اسید فولیک، شما می‌توانید از غذاهای سرشار از اسید فولیک مانند سبزیجات سبز برگ‌دار (اسفناج و شنبلیله) مصرف کنید.
• مصرف ماهی آزاد، سویا و نارنجی را افزایش دهید. مصرف دانه‌های تازه و خشک شده به تراز مناسب محتوای اسید فولیک کمک می‌کند. شلغم، کاهو، مارچوبه و دانه آفتاب‌گردان منبع غنی از اسید فولیک هستند. غذاهای محتوی اسید فولیک مانند محصولات غلات، حبوبات و نان غنی شده را افزایش دهید.
• همچنین می‌توانید از مکمل‌های اسید فولیک مصرف کنید. این مکمل‌ها با توجه به تجویز توسط پزشک معالج یک تا دو عدد در روز مصرف می‌شود.
اگر شما رژیم غذایی سالم مصرف کنید، سطح اسید فولیک در بدن شما ثابت می‌ماند. پس از اطلاع از کمبود آن، مطمئن هستم که مصرف آن‌را افزایش خواهید داد. بنابراین رژیم غذایی سرشار از اسید فولیک داشته باشید. شاد و سالم بمانید.

منبع:راسخون