علت جوش زدن مداوم پیشانی چیست؟

علت جوش زدن مداوم پیشانی چیست؟

جوش پیشانی

جوش‌های روی پیشانی یک اتفاق بسیار معمول است و چندین عامل مختلف در بوجود آمدن آنها دخیلند، از آن جمله شوره سر، غدد چربی بیش از حد فعال، موهای چرب، و مانند آنها. این مقاله شما را با برخی از داروهای خانگی آشنا می‌سازد و راهنمایی‌هایی مؤثر جهت درمان آن را ارائه می‌دهد.

پیشانی قسمت شناخته شده‌ی ناحیه‌ی T است که بسیار مستعد ابتلا به جوش می‌باشد.

ناحیه‌ی T

منطقه‌ای از صورت است که از پیشانی، بینی و چانه تشکیل می‌شود. این منطقه دارای غدد چربی بوده که از طریق منافذ پوست ترشح چربی پوست را بر عهده دارد. هنگامی که چربی پوست به مقدار فراوان ترشح ‌شود، باعث مسدود شدن منافذ می‌گردد. علاوه بر آن در منافذ مسدود شده به رشد باکتری می‌انجامد و نتیجتاً جوش به وجود می‌آید.

به غیر از غدد چربی، عوامل دیگری اعم از شوره در پوست سر تا موهای چرب باعث جوش روی پیشانی می‌شوند.

تغییرات هورمونی

که در دوران بارداری و یا دوره قاعدگی رخ می‌دهند، می‌توانند از عوامل مؤثر در ایجاد جوش باشند. جدای از این، استرس، سیگار کشیدن، استفاده از مواد مخدر، مصرف بیش از حد کافئین، مصرف زیاد الکل، مصرف بیش از حد شیرینی، مکمل‌های غذایی، گوشت، مواد غذایی چرب و تند، مصرف ناکافی آب، آرایش باقیمانده بر روی صورت، استفاده از محصولات مو، عادات بد خوابیدن و مانند آن می‌توانند به شکل گیری جوش و برآمدگی روی صورت منجر شوند. این عقیده نیز وجود دارد که گذاشتن کلاه، سرپوش و کلاه ایمنی می‌تواند به ایجاد جوش پیشانی بیانجامد.

چندین داروی خانگی وجود دارد که اگر استفاده کنید از شر جوشهای پیشانی خلاص می‌شوید؛ بعضی از این موارد در زیر ذکر شده‌اند.

پاک کردن و بخار دادن

روز خود را با یک روش پاکسازی شروع کنید. از یک پاک کننده با کیفیت استفاده کرده، آن را به کمک یک پد پنبه‌ای به مدت 5 دقیقه به صورت دورانی برای صورت بمالید و تا تمیزی کامل پوست این کار را ادامه دهید.
سپس، به صورتتان بخار دهید. می توانید از یک کاسه پهن استفاده کرده، آن را پر از آب داغ کنید. بخار بهترین راه برای باز کردن منافذ مسدود پوست شماست. در مرحله بعد، از یک اسکراب ملایم بر روی پوست خود استفاده کرده و آن را با آب ولرم بشویید. کار خود را با یک تونر و یا لوسیون ضد عفونی کننده پایان دهید، به طوری که منافذ پوست باز باقی نمی‌مانند. آب گرم منافذ پوست را باز می‌کند، در حالی که آب سرد، یخ، تونر، قابض، و لوسیون ضد عفونی کننده در بستن منافذ کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید، که بایستی از این روش دو مرتبه در روز پیروی کنید.
نکته: آب نارگیل می‌تواند به عنوان یک تونر مورد استفاده قرار گیرد، بطوریکه پوست نرم و انعطاف پذیر می‌شود.

موی خود را بشویید

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، جوش پیشانی در بسیاری مواقع، ناشی از شوره سر یا موی چرب می‌باشد. به همین دلیل است، که باید مطمئن شوید که شامپوی ضد شوره سر خوبی را انتخاب کرده‌اید. موهای خود را با آن هفته‌ای یک مرتبه شسته تا شوره را برطرف نمایید. شامپویی را انتخاب کنید که حاوی کتوکونازول باشد، که دارویی است ضد قارچ و در درمان شوره سر بهترین عملکرد را دارد.
هر وقت به موی خود روغن می‌زنید، آن را از پشت بسته و یک هدبند ببندید تا از ریختن آن بر روی پیشانی جلوگیری شود. اجازه ندهید که پوست سرتان برای مدت طولانی چرب بماند. از یک شامپوی پاک کننده خوب استفاده کنید تا مویی بسیار تمیز داشته باشید.
نکته: با حوله موهای خود را خشک کنید، به این دلیل که سشوار پوست سر را خشن کرده و شوره‌ی سر را افزایش می‌دهد.

گِل سرشور یا رُس رنگ‌زدا Fuller’s earth

یکی از بهترین راه‌های درمان جوش است. می‌توانید با مخلوط آن با آب، برای صورتتان ماسک درست کنید. سپس، یک لایه‌ی ضخیم از آن را روی قسمتی که جوش زده بمالید. شما می‌توانید چند قطره گلاب یا شیر را به این خمیر بیافزایید.
نکته: افزودن چند رشته زعفران به این خمیر جهت درخشندگی چهره مفید می‌باشد.
خمیر چوب صندل سفید Sandalwood Paste
یک تکه از چوب صندل سفید را برداشته و آن را مرطوب کنید. سپس، آن را بر روی یک سنگ صاف و تمیز بسابید تا از آن یک خمیر بدست آید. از این خمیر استفاده کرده تا جوش‌های روی پیشانی کاهش یابند. همچنین می‌توانید مقداری گلاب یا آب خیار را به این خمیر بیافزایید. جهت داشتن چهره‌ای درخشان، از 2 قاشق چایخوری پودر چوب صندل سفید، 1 قاشق چایخوری عسل و ½ قاشق چایخوری پودر زردچوبه استفاده کرده و خمیری برای قسمت جوش زده درست کنید. چنانچه به طور منظم استفاده نمایید، ظاهری با طراوت به صورت خود می‌بخشید.

نکته: چنانچه پوست خشکی دارید، چند قطره شیر به این خمیر بیافزایید.

آبلیمو

آب لیمو را با یک گلوله پنبه به طور منظم بر روی پیشانی بمالید تا پوستتان تمیز و روشن شود. با این کار همچنین اثرات باقیمانده در نتیجه‌ی جوش درمان می‌شود. در صورتی که پوست حساسی دارید، برای درمان جوش، می‌توانید مقداری آب لیمو را با گلاب مخلوط نمایید.
نکته: به این دلیل که آب لیمو خاصیت اسیدی داشته و همچنین پوست را خشک می‌کند، می‌توانید یک قاشق مربا خوری عسل را پیش از مالیدن آب لیمو روی صورتتان، به آن بیافزایید.

خمیر مخلوط میوه

میوه دارای آنتی اکسیدان بوده که به کاهش زخم و آکنه کمک می‌کند. تنها بایستی میوه را به خوبی شسته و به کمک یک مخلوط کن از آن، خمیری درست کنید. میوه‌ی له شده را روی صورت مالیده و به مدت 20 تا 30 دقیقه روی صورت باقی بماند. پس از آنکه خشک شد، می‌توانید آن را با آب سرد بشویید.
نکته: جهت کسب بهترین نتایج، از نارنگی، انگور، سیب، و گوجه فرنگی استفاده کنید.

روغن درخت چای

چند قطره از روغن درخت چای می‌تواند در هر ماسک صورت مورد استفاده قرار گیرد. روغن درخت چای به علت داشتن خاصیت ضد باکتریایی خود و خواص آرایشی و بهداشتی معروف است که نسبت به داروی شناخته شده‌ی درمان آکنه یعنی بنزوئیل پراکسید جایگزین بهتری است و به طور قابل توجهی عوارض جانبی کمتری دارد. تنها نقطه ضعف آن این است که این روغن شگفت انگیز دارای اثر نسبتاً کمتری از دیگر داروهای استاندارد جوش مانند بنزوئیل پراکسید است.

نکته: یک قطره از روغن درخت چای را روی پنبه ریخته و آن را به آرامی بر روی جوشهای خود یکی دو بار در هفته بمالید.

منبع: drentezari