عوارض جانبی مصرف پیش از حد پروتئین

عوارض جانبی مصرف پیش از حد پروتئین

عوارض جانبی مصرف پیش از حد پروتئین

همه‌ی کسانی که رژیم غذایی کربوهیدرات کم، پروتئین زیاد دارند، باید قبل از پیاده سازی این نوع رژیم غذایی، این موضوع را مد نظر داشته باشند که مصرف بیش از حد پروتئین عوارض جانبی خطرناکی را به همراه خواهد داشت. در این مقاله برخی از این عوارض را برای شما ذکر خواهیم کرد.
پروتئین برای بدن ما به منظور عملکرد مناسب آن ضروری می‌باشد و به عنوان بلوک ساختمانی بدن در نظر گرفته می‌شود. ام، اگر این ماده‌ی غذایی بیش از حد مصرف شود، می‌تواند عوارض جانبی متعددی را به همراه داشته باشد. این ترکیبات آلی ایجاد شده از آمینواسیدها تنها در مقدار مناسب، برای بدن مفید می‌باشد. نیاز به این ماده مطابق با سن، شیوه‌ی زندگی و جنسیت متنوع می‌باشد. با این وجود، به طور متوسط بین 8/0 تا 1 گرم پروتئین در هر کیلو گرم وزن بدن باید مصرف شود.
زنان باردار ممکن است به 10 گرم بیشتر از مقدار معمول از این ماده نیاز داشته باشند، در حالی که زنان شیرده، 15 گرم اضافی برای شش ماه اول شیردهی نیاز دارند. بعد از آن، 12 گرم کافی است. در صورتی که شما مقادیر بیش از حد پروتئین تهیه شده از غذاهای چرب حیوانی را مصرف کنید، ممکن است باعث اضافه شدن کالری و در نتیجه افزایش وزن بدن گردد.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد پروتئین

افرادی که بیش از حد پروتئین مصرف می‌کنند، احتمال ابتلا به مشکلات کلیوی در آن‌ها بیشتر است. مصرف بیش از حد باعث ایجاد فشار به کلیه‌ها شده و عملکرد کلیه را دچار مشکل می‌کند. تصفیه‌ی مقدار اضافی پروتئین برای کلیه‌ها مشکل است. این موضوع می‌تواند به کلیه فشار آورده و باعث ایجاد سنگ کلیه گردد. این مشکل با افزایش سن، بیشتر می‌شود.
اگر مقدار زیادی کربوهیدرات و مقدار کمی چربی‌ را مصرف کنید، می‌تواند منجر به مقدار کم فیبر در بدن شده و بنابراین پروتئین بیش از حد باعث یبوست می‌شود. فقدان فیبر نیز می‌تواند باعث پولیب، بواسیر، و بدتر از همه، سرطان گردد. عوارض جانبی دیگر پروتئین بیش از حد، ابتلا به بیماری‌های مربوط به قلب و چاقی می‌باشد.
یکی دیگر از عوارض جانبی این موضوع، تجمع کتون‌ها در خون می‌باشد. که کتوز نامیده می‌شود. کتوز منجر به کم شدن آن بدن می‌گردد. همراه با گرگرفتکی با پروتئین‌ها، کلیه ها نیز آب خود را دفع کرده که منجر به آب از دست دهی بدن شده و در این صورت ممکن است شما احساس تشنگی و خستگی کنید.
با مصرف بیشتر پروتئین، کلسیم بیشتری نیز توسط بدن مورد نیاز می‌باشد. اگر مقدار کمتری کلسیم مصرف کنید، کلسیم مورد نیاز از استخوان‌های شما گرفته می‌شود. این کار باعث پوکی استخوان شده و استخوان‌ها شکننده خواهند و می‌توانند به آسانی بشکنند.
همراه با مشکلات ذکر شده در بالا، عوارض جانبی دیگر مصرف بیش از حد پروتئین شامل: فشار خون بالا، سرگیجه، خستگی، سردرد و حالت تهوع می‌باشد. انواع مختلف آلرژی‌ها و مشکلات موجود در مچ دست، به ویژه در زنان نیز می‌تواند دیده شود. مصرف بیش از حد پروتئین تمایل به افزایش محتوای اسید در خون دارد.
بعد از دانستن عوارض جانبی این پدیده، باید قبل از استفاده از رژیم غذایی حاوی پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین دقت کنید. اگرچه مصرف بیش از حد پروتئین مضر است، اما مصرف درست آن نیز برای عملکرد مناسب بدن مورد نیاز می‌باشد. بنابراین جهت سالم ماندن، پروتئین را در مقدار مناسب مصرف کنید.

منبع: راسخون