عوارض نگهداری گربه

عوارض نگهداری گربه

عوارض نگهداری گربه بر سلامت

همیشه درباره بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات یعنی بیماری هایی که ما از حیوانات می گیریم، نگرانی های زیادی وجود دارد، مانند نگرانی در مورد آنفلوآنزای مرغی. اگرچه تعداد بیماری های مشترک بین انسان و گربه زیاد است، ولی تعداد واقعی بیماری هایی که گربه به انسان انتقال می دهد، کم است.

گربه خانگی و انتقال بیماریها

گربه‌های اهلی به بیماریهای ویروسی و باكتریایی مختلفی حساس هستند. در ضمن گربه‌ها می‌توانند بوسیله انگلهای خارجی مانند كنه‌ها ، كك‌ها و جربها آلوده شوند. از سایر بیماری هایی كه در شرایط غیربهداشتی، ممكن است گربه خانگی به آن مبتلا شود می توان آلودگی به انگلهای خارجی مانند ، كك‌ها، كنه‌ها و همچنین بروز عفونتهای قارچی را نام برد كه در این آلودگیها ، خارش ، موریختگی ، التهاب پوست و همچنین جراحات ثانویه پوست ، ناشی از خارش اولیه ، ممكن است حادث شود بهترین و كارآمدترین راه پیشگیری از وقوع این چنین آلودگی هایی رعایت بهداشت مو و پوست حیوان، شانه كردن مداوم موها و شستن آنها است .
انگل‌ خونی‌ توكسوپلاسموز‌ در اكثر گربه‌های‌ ولگرد مشاهده‌ می ‌شود و در صورت‌ خارج‌ شدن‌ گربه ی‌ خانگی‌ از منزل‌ و معاشرت‌ با گربه‌های‌ ولگرد احتمال‌ آلوده‌ شدن‌ آن‌ بسیار است‌. چنین‌ گربه‌ ای‌ باید به‌ صورت‌ دوره‌ای‌ تحت‌ درمان‌ باشد. اگر چه‌ در انسان‌ عوارض‌ آن‌ خفیف‌ است‌، ولی‌ در خانم‌های باردار می ‌تواند منجر به‌ سقط‌ جنین‌ شود یا خانم های باردار در تماس با گربه آلوده دچار زایمان زودرس و زایمان نارس شود . گربه ها اغلب علائمی از بیماری ندارند پس با دیدن وضعیت ظاهری و معاینه نمی توان بیماری را در آنها تشخیص داد. ولی افرادی که درگیر این بیماری هستند با علائمی شبیه به سرماخوردگی مانند ضعف و درد عضلات و بزرگی غدد لنفاوی در معرض ابتلا قرار می گیرند.

به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر، عامل بیماری دیگری که از طریق خراشیدگی‌ها و گازگرفتگی‌های گربه انتقال می‌یابد، بروتونلاهنسلا نامیده می‌شود که بیماری CSD را ایجاد می‌کند که باعث تورم غدد لنفاوی، تب، سردرد، بی‌اشتهایی، بیماری‌های کبدی و زخم‌های پوستی می‌شود.

عفونت ناشی از کوکسیلا برنتی (تب کیو)‌ نیز بیماری باکتریایی دیگری است که از طریق گربه‌ها انتقال می‌یابد. بیماری ویروسی هاری و بیماری انگلی ناشی از کرم‌های قلابدار و کرم‌های حلقوی نیز می‌تواند از طریق گربه‌ها به انسان منتقل شود.

به طور معمول،‌ زیر ناخن‌ گربه‌ یك سری‌ میكروب‌ وجود دارد كه‌ در صورت‌ چنگ‌ زدن‌ گربه،‌ این میکروب ها‌ از طریق خراش وارد بدن شده و باعث بروز بیماری می شوند. دراین بیماری انسان‌ تا 3 روز متوالی‌ تب‌ می كند و گاهی‌ نیز دچار تهوع‌ و سردرد می ‌شود.

اما در صورت تمایل نگهدای این حیوان و دانستن بیماریهایی که از طریق گربه به انسان منتقل می شود، لازم است برای محافظت از خود در برابر انتشار بیماری‌های احتمالی از این حیوانات، نکاتی را رعایت کنید باید دست ‌های‌ تان را بعد از تماس با حیوان خانگی حتماً بشویید، روزانه خاک گربه ها (مدت 24 ساعت) زمان کافی جهت انتشار انگل توکوپلاسما است، تعویض کنید، هنگام تعویض از دستکش های یکبار مصرف در هنگام جایگزین کردن خاک گربه ها و دستها را با آب و صابون بشویید. جعبه نگهداری بچه‌ گربه‌ها را روزانه تعویض کنید، به بچه‌ ها اجازه ندهید در مکان ‌هایی که به‌ وسیله ‌ی مدفوع حیوانات خانگی یا سایر حیوانات آلوده شده است بازی کنند. هرگز بچه‌ های کوچک را با گربه خانگی خود تنها نگذارید. آنها را دور از آشپزخانه و اتاق غذاخوری نگه دارید. برای جلوگیری از خراش توسط گربه‌ها، ناخن‌های حیوان را کوتاه کنید و در صورت خراشیده‌شدن یا گازگرفتگی شدید، فورا زخم‌ها را خوب با آب و صابون بشویید.

مراقب باشید که حیوان خانگیتان تنها از غذاهای مخصوص حیوانات یا گوشت‌های کاملا پخته تغذیه کند و اجازه ندهید که حیوان دیگری را شکار کند یا مدفوع (فضولات)‌ حیوان را بخورد. حیواناتی را که دچار اسهال شده‌اند، لمس نکنید و اگر اسهال حیوان بیش از ۲ روز طول بکشد، حیوان را نزد دامپزشک ببرید. از خرید حیوانات ناسالم و حیوانی که کمتر از ۶ ماه سن داشته باشد، خودداری کنید. از تماس با حیوانات ولگرد و بدون صاحب خودداری کنید، چراکه می‌توانند عفونت‌های زیادی را منتقل کنند.