فایرفاکس شبیه کروم می‌شود

فایرفاکس شبیه کروم می‌شود

شرکت موزیلا می‌خواهد با الگوگیری از نحوه‌ی عملکرد مرورگر کروم تغییراتی در راستای ثبات و امنیت بیشتر در مرورگر فایرفاکس ایجاد کند.

موزیلا قصد دارد تغییرات مهمی در مرورگر مشهورش ایجاد کند؛ تغییراتی که نحوه‌ی عملکرد زیربنایی آن را مشابه کروم گوگل می‌کند. علاوه بر این، موزیلا تاکید ویژه‌ای دارد بر اینکه افزونه‌های (add-ons) مرورگرش در مرورگرهای مهم دیگر مثل کروم و اپرا قابل اجرا باشند.

شرکت موزیلا یک رابطه برنامه‌نویسی جدیدی منتشر کرده که اکثر افزونه‌های فایرفاکس را با کروم و اپرا سازگار می‌کند. این بدین معنی است که توسعه‌دهندگان باید افزونه‌های فعلی فایرفاکس را از نو برنامه‌نویسی کنند. با انجام این کار، انتقال افزونه‌ها در میان مرورگرهای مهم برای کاربران بسیار آسان‌تر خواهد بود. از سوی دیگر این رابط برنامه‌نویسی جدید، کار توسعه‌دهندگان را هم راحت‌تر خواهد کرد زیرا دیگر نیازی نخواهد بود که افزونه‌هایشان را برای مرورگرهای مختلف به طور مجزا برنامه‌نویسی کنند و با یک کد مبنا هر دو مرورگر فایرفاکس و کروم را پشتیبانی خواهند کرد.

موزیلا همچنین به دلیل تدابیر امنیتی، تمام افزونه‌های مستقل را از نظر امنیتی مورد بررسی قرار خواهد داد و پس از تایید شدن، می‌توانند نصب شوند.

گذشته از این، موزیلا قصد دارد یک تکنولوژی به نام «الکترولیسیس» (Electrolysis) را به کار گیرد که باعث می‌شود نحوه‌ی عملکرد فایرفاکس شباهت زیادی به کروم داشته باشد؛ به این صورت که هر تب (و احتمالا هر افزونه) پردازش مخصوص به خود را خواهد داشت که به پردازش اصلی فایرفاکس متصل خواهد شد. این شگرد مرورگر را امن‌تر کرده و ثبات آن را بیشتر می‌کند. به عبارت دیگر اگر یک تب ناگهان بسته‌ شود یا دچار مشکل شود، هیچ اختلالی در دیگر تب‌ها ایجاد نخواهد شد. از طرفی وقتی که تب‌ها مستقل از هم باشند، امنیت مرورگر هم بیشتر خواهد شد. البته این شرکت قول داده که با این تغییرات عملکرد فایکرفاکس هم بهتر شود؛ این در حالی است که طی این سا‌ل‌ها انتقاداتی به کروم وارد شده حاکی از این که این مرورگر به دلیل همین سیستم چند‌پردازشی، رم زیادی مصرف می‌کند. حالا باید دید که فایرفاکس با پیشه گرفتن همین سیستم چگونه عمل خواهد کرد.

روی هم رفته این تغییرات، بهینه‌سازی‌های مهمی هم برای کاربران و هم برای توسعه‌دهندگان محسوب می‌شود. زیرا توسعه‌دهندگان افزونه می‌توانند با یک تیر دو نشان بزنند و کاربران هم از افزونه‌های بی‌شماری که در پلت‌فرم‌های مختلف قابل اجرا هستند، بهره خواهند برد.