فوائد حلقه‌ی ورزشی هولاهوپ در سلامت

فوائد حلقه‌ی ورزشی هولاهوپ در سلامت

پرورش دادن باسن، کمر و پاها برخی از مزایای حلقه‌ی لاغری و یا هولاهوپ (hula hoop) برای سلامتی است. نگاهی دقیق به چگونگی انجام این فعالیت سرگرم کننده می‌تواند برایتان مفید واقع شود.

آیا می‌دانید حلقه‌ی هولاهوپ قرن‌ها است که وجود داشته است؟ شواهد تاریخی نشان می‌‌دهند که تمرین با حلقه‌ یکی از ورزشهایی بوده که توسط یونانیان باستان انجام می‌شد. در گذشته، این حلقه‌های ورزشی از چوب، بامبو، علف، درخت مُو و حتی از فلزاتی مانند آهن و مس ساخته می‌شدند. حلقه‌های هولاهوپی که امروزه در بازار وجود دارند از پلاستیک‌های بی‌خطر ساخته می‌شوند. حلقه زدن به عنوان یک وسیله‌ی سرگرمی و بازی برای کودکان در قرن چهاردهم در بریتانیای کبیر معرفی شد. در اوایل قرن 19، بعضی از سربازان انگلیسی به طور اتفاقی شاهد حرکات «هولا» در جزایر هاوایی بودند.

گرایش استفاده از حلقه‌ی هولا هوپ به منظور از دست دادن وزن مانند بسیاری از رژیم‌های غذایی مد شده، رواج یافته است، اگر چه حلقه، ورزشی است که می‌تواند به عنوان وسیله‌ای جهت کاهش وزن سالم طبقه‌بندی شود، و نه یک مد زود گذر. آندسته از کسانی که به دنبال پرورش و قوی ساختن ماهیچه‌های شکمی، و نیز تقویت دیگر عضلات بدن هستند، حلقه‌ی هولاهوپ انتخابی عالی جهت کاهش وزن و حفظ تناسب اندام محسوب می‌شود.

امروزه استفاده از حلقه‌ی ورزشی جهت کاهش وزن و تقویت عضله، در مقایسه با نسخه‌ی معمول آن که از حلقه‌های پلاستیکی ساخته می‌شدند، طراحی متفاوت‌تری دارد. این حلقه‌ها اکنون از موادی ساخته می‌شوند که سخت بوده و به کم وزنی حلقه‌های معمول نیستند، بطوریکه از 3 پوند (361ر1 کیلوگرم) تا 7 پوند (175ر3 کیلوگرم) طبقه‌بندی می‌شوند. در این حلقه‌ها پدها و لایه‌هایی تعبیه شده تا هنگام چرخاندن، سفتی مواد بکار رفته در آن بر روی نیم تنه کاهش یابد. قیمت‌های آن نیز بسته به مارک و ساخت آن متغیر می‌باشد.

مزایای ورزش با حلقه‌ی هولاهوپ

حلقه‌ی ورزشی که به عنوان یک تمرین روزانه‌ی قلبی عروقی لقب گرفته، حتی در باشگاه‌های ورزشی و مراکز بدن‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که این حلقه برای بدنتان چه مزیتی دارد، به ادامه‌ی مطلب نگاهی بیاندازید….

بالا بردن روحیه و شور شوق

حلقه‌ی ورزشی فعالیتی است که بسیار خوشایند و سرگرم کننده است و هنگام کار با آن احساس خستگی نخواهید کرد. با انجام آن خلق و خوی شما بهتر شده و همچنین به افزایش اعتماد بنفس در حالی که سخت در تلاش رسیدن به اندام دلخواهتان هستید، کمک می‌کند.

افزایش انعطاف پذیری

حلقه‌های وزنی (این نوع حلقه‌ها بزرگتر و سنگین‌تر از نمونه‌های عادی می‌باشند) گزینه‌ی بسیار خوبی برای تمرینات ورزشی می‌باشند، به این دلیل که در استفاده از همتای پلاستیکی آن نتایج ضعیف‌تری حاصل می‌شود. چنانچه ستون فقرات سفت و غیر قابل انعطافی دارید، آنگاه با انجام این ورزش می‌توانید فوائدی به این ناحیه از بدن برسانید، به این دلیل که حرکات چرخشی به این کار (انعطاف‌پذیر ساختن ستون فقرات) کمک می‌کند. با این کار می‌توانید مشکلات و آسیب‌دیدگی‌ها را تحت کنترل در آورده و به هنگام انجام کارهای سنگین و دیگر تمرینات ورزشی تأثیر آن را متوجه خواهید شد.

تقویت بدن

با زدن حلقه‌ی هولاهوپ باسن، ماهیچه‌های سرینی، شکم، ران‌، پا، و زانو به طور کامل به کار گرفته می‌شوند. و به این دلیل که تعادل خود را به گونه‌ای حفظ می‌کنید که این حلقه به چرخش خود به دور نیم تنه ادامه دهد، عضلات شما به منظور حفظ ثبات در حالت کشیدگی زیادی قرار خواهند گرفت. همواره می‌توانید با عوض کردن حرکات خود و چرخاندن حلقه به دور بازو همراه با پیشرفت خود در این ورزش موجب تقویت این ناحیه از بدن نیز گردید.

سلامت قلب و دستگاه گردش خون

به دلیل حرکت مداوم کل بدن گردش خون بهبود می‌یابد، بطوریکه به افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می‌شود، و در عین حال به قلب شما کمک کرده توده‌ی عضلانی خود را پرورش داده و بدین ترتیب با سکته و حملات قلبی مقابله می‌شود. نکته‌ی دیگر این که حتی سطوح استرس نیز به دلیل تأثیر آرام بخشی آن بر روی بدن، کاهش می‌یابد.

مبارزه با افکار منفی و موانع پیشِ رو

بسیاری از افراد هنگامی که شروع به کار با حلقه‌ی ورزشی می‌کنند، ممکن است دلسرد شوند، اما لازم است که بدانید با تمرین می‌توانید به مهارت و استادی برسید. کسی را پیدا کنید که به شما در شروع کار کمک کند. چنانچه به هنگام چرخاندن حلقه، بارها آن را انداختید، دلسرد نشده و این را به خاطر داشته باشید که در ابتدای راه قرار دارید. وقتی حرف از چرخاندن حلقه می‌شود، بایستی بدانید که هیچ کس متخصص به دنیا نمی‌آید، پس به خود زمان دهید تا با این تمرین جدید هماهنگ شوید. در مراکز ایروبیک و باشگاه‌های ورزشی، مربیانی وجود دارند که آماده‌ی کمک به شما می‌باشند و چگونگی استفاده از حلقه‌های هولاهوپ را آموزش می‌دهند. برای شروع حلقه‌ای را بردارید که کار با آن راحت باشد، به این دلیل که اگر پد آن دارای لایه‌ی نرم نباشد اطراف بالا تنه‌تان کوفته و کبود خواهد شد. از اینکه نمی‌توانید حلقه را نگه دارید خود را اذیت نکنید، زیرا به محض کسب مهارت و تسلط بر آن، راه رسیدن به اندام مورد دلخواه‌تان هموار خواهد شد. کار با حلقه ورزش بی‌نظیری است و به شما در حفظ تناسب اندام بدون خسته شدن از این تمرین کمک می‌کند. همواره می‌توانید با دیدن نوارهای آن در خانه و یا ثبت نام در نزدیکترین باشگاه به منزلتان همراه با دوستان طرز کار با آن را یاد بگیرید تا بتوانید از این وسیله‌ی عالی بیشترین بهره را ببرید.

منبع:  rasekhoon.net