فوائد میوه‌ی انجیر

فوائد میوه‌ی انجیر

فوائد میوه‌ی انجیر

خوردن چند وعده انجیر لذت بخش است اما غیر از طعم دوست داشتنی آن، فوائد میوه انجیر متعدد می‌باشد به طوری که برخی از آنها در این مقاله مورد بحث قرار گرفته‌اند.
انجیر تاریخچه‌ی تغذیه‌ای بلند بالایی داشته که فوائد گوناگونی را شامل می‌شود. این میوه سرشار از ویتامین‌هایی مانند A و B و مواد معدنی خوراکی مانند آهن، کلسیم و منگنز می‌باشد. ارزش غذایی این میوه خواه به شکل تازه و یا خشک شده، تغییری نمی‌کند. در ادامه برخی از فوائد آن آورده شده است.

کمک به سلامت استخوان‌ها

انجیر که سرشار کلسیم می‌باشد، به تقویت استخوان‌ها و حفظ تراکم طبیعی استخوان کمک کرده، در نتیجه از بروز اختلالات مرتبط با استخوان مانند پوکی استخوان در دوران پیری جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از یبوست

مواد غذایی با فیبر بالا نقش بسیار مهمی در نرم کردن مدفوع ایفاء می‌کنند. این امر به روده اجازه داده، به راحتی از شر مدفوع خلاص شود. محتوای فیبر موجود در انجیر بسیار بالا بوده، از اینرو مصرف منظم انجیر یبوست را دور نگاه می‌دارد به این دلیل که تشکیل مدفوع حجیم را موجب می‌شود.

افزایش سلامت قلب

مشخص شده است که انجیر منبع بزرگی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 و امگا 6 است. بنابراین خوردن چند وعده انجیر قطعاً می‌تواند قلب را در برابر طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها حفظ کند. امگا 3 همچنین می‌تواند به جلوگیری از بروز سرطان و سایر بیماریهای التهابی کمک کند، بنابراین می‌توان درک کرد که مصرف این میوه‌ی «جادویی» تا چه میزان دارای اهمیت است.

کمک به کنترل فشار خون

این یک واقعیت شناخته شده است که مواد غذایی غنی از پتاسیم به جلوگیری از فشار خون بالا کمک می‌کنند. میزان سدیم انجیر پایین بوده، اما مقدار پتاسیم آن بسیار بالا است، در نتیجه از آن میوه‌ای ایده‌آل برای جلوگیری و مدیریت مؤثر فشار خون بالا می‌سازد.

کاهش سطح کلسترول بالا

مطالعات نشان داده‌اند که انجیر دارای فیبر محلول مهمی تحت عنوان پکتین بوده که در کاهش سطوح کلسترول شگفتی می‌کند. پکتین جذب کلسترول در روده را محدود ساخته و به نوبه‌ی خود به کاهش سطوح کلسترول در خون کمک می‌کند. بنابراین، به منظور برخورداری از کلسترول سالم، قطعاً توصیه می‌شود، چند وعده از این میوه مصرف شود.

حفظ وضعیت مناسب روده بزرگ

خوردن انجیر می‌تواند به محافظت از روده بزرگ در برابر بیماری‌های مختلف کمک کند. مصرف مرتب انجیر عملکرد سالم روده‌ را تضمین ساخته و می‌تواند از بدن در براب ابتلاء به سرطان روده‌ی بزرگ محافظت نماید.

مفید برای بینایی

به منظور برخورداری از سلامت مطلوب چشم، خوردن انجیر قطعاً انتخاب خوبی است. انجیر منابع بسیار خوبی از ویتامین A بوده که مانع از زوال بینایی می‌شود که با افزایش سن رخ می‌دهد.

سرشار از آنتی اکسیدان

انجیر همچنین دارای ظرفیت آنتی اکسیدانی ستودنی است. دو ترکیب که به وفور در انجیر یافت می‌شود فنول و فلاونوئید بوده که آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی می‌باشند که اثرات ضد پیری را برجای می‌گذارند. داشتن پوستی درخشان و یا بینایی خوب برخی از فوائد ماده‌ی غذایی سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد.
به دلیل آنکه انجیر یک میوه‌ی فصلی است، در تمام طول سال در دسترس نبوده و معمولاً در اوایل پاییز در بازار به فروش می‌رسد. با این حال، هر زمان که در دسترس بود، فرد نباید در خرید این میوه‌ی مغذی درنگ کند.

منبع:راسخون