فواید شتر مرغ

فواید شتر مرغ

ارزش غذایی تخم شترمرغ از نظر مقدار کلسترول و چربی‌های اشباع شده تقریبا همانند تخم مرغ بوده ولی نسبت اسید‌های چرب غیر اشباع به اسیدهای چرب اشباع تخم شترمرغ به مراتب بالاتر از تخم مرغ است که نشانگر ارزش غذایی بالای آن می‌باشد.
شترمرغ یکی از آفریده‌های پروردگار است که از دیرباز در زندگی بشر نقش بسزایی را ایفا کرده که از جمله این خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

گوشت شترمرغ

گوشت یکی از مهمترین منابع غذایی و تامین کننده پروتئین، مواد معدنی چون آهن، منیزیم، روی و ویتامین می‌باشد. گوشت شترمرغ در مقایسه با سایر گوشت‌ها حاوی مقدار بیشتری اسید چرب امگا 3 است. این اسید چرب نیز به نوبه خود می‌تواند در کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش سرعت رشد و نمو بافت‌ها موثر باشد.

همچنین بدلیل درصد کمتر نمک طعام موجود در گوشت شترمرغ، این گوشت منبع خوبی برای تامین پروتئین حیوانی بیمارانی است که از خوردن نمک طعام منع شده‌اند. گوشت شترمرغ به دلیل بالا بودن مقدار آهن، در تامین احتیاجات افرادی که با کمبود آهن روبه رو هستند، موثر است. این گوشت جایگزین بسیار مناسبی در تغذیه افراد کم خون و زنان باردار می‌باشد.

گوشت شترمرغ دارای پروتئین بالا، چربی و کلسترول بسیار کمی می‌باشد لذا مصرف مداوم آن ابتلا به بیماری‌های شریانی را کاهش می‌دهد.

پوست (چرم) شترمرغ

چرم شترمرغ نرم و قابل انعطاف بوده و در عین حال زیبا و با دوام است و6 برابر مقاوم‌تر از چرم گاو می‌باشد. چرم شترمرغ از دو قسمت متمایز تشکیل شده است؛یک قسمت که بدن پرنده را پوشانده و در محل اتصال پرها به پوست می‌باشد برجسته است و بیشترین مساحت چرم را تشکیل می‌دهد. قسمت دیگر چرم حاصل از ساق پای پرنده است که سطح آن از پولک و تقریبا مشابه پوست خزندگانی چون سوسمار است.

تخم شترمرغ

شترمرغ در مقایسه با سایر پرندگان بزرگترین تخم را می‌گذارد. وزن آن معادل 1 درصد وزن شترمرغ است که بین 1 تا 2 کیلوگرم می‌باشد.

تخم شترمرغ تقریبا معادل 24 عدد تخم مرغ است که از 20 درصد زرده و 65 درصد سفیده تشکیل شده است و می‌تواند حداقل صبحانه 12 نفر را تامین نماید.

ارزش غذایی تخم شترمرغ از نظر مقدار کلسترول و چربی‌های اشباع شده تقریبا همانند تخم مرغ بوده ولی نسبت اسید‌های چرب غیر اشباع به اسیدهای چرب اشباع تخم شترمرغ به مراتب بالاتر از تخم مرغ است که نشانگر ارزش غذایی بالای آن می‌باشد.

پر شترمرغ

پر شترمرغ در تولید محصولات زینتی کاربرد دارد. پر این پرنده به علت داشتن خاصیت الکترو استاتیک قادر است نه تنها گرد و غبار معمولی، بلکه تمام ذرات را به خود جذب کند. به همین جهت است که در صنایع الکترونیکی مصرف فراوان دارد. پرهای سفید شترمرغ نر جزو با ارزش‌ترین پرها می‌باشد.

این پرها غالبا برای تزئین لباس‌های گران قیمت و نمایشی استفاده می‌شود. حال با توضیحات ارائه شده درباره برخی از موارد استفاده محصولات شترمرغ در زندگی امروزه مردم، در زیر، یکی از این موارد به تفصیل بیان می‌گردد:

چربی (روغن) شترمرغ

روغن شترمرغ طی سال‌های اخیر و به خصوص پس از تائید خواص آن از سوی مراجع علمی مورد استفاده قرار گرفته و تحقیقات انجام شده در مراکز دانشگاهی معتبر استرالیا، اروپا و ایالات متحده که نتایج آن در ژورنال‌های معتبر منتشر شده ،از تاثیر غیر قابل انکار روغن شترمرغ در کمک به حفظ سلامت پوست، تسکین درد و التیام زخم‌های موضعی حکایت دارد.

ترکیب شیمیایی خاص روغن شترمرغ به واسطه وجود چربی‌های سبک به گونه‌ای است که بر خلاف سایر روغن‌ها، موجبات انسداد منافذ پوستی را فراهم نمی‌آورد. بسته شدن منافذ پوستی مهم‌ترین دلیل لطمات پوستی ناشی از مصرف جلدی روغن‌ها است که موجب شده مضرات استفاده از روغن‌ها در اکثر موارد بر مزایای آن پیشی بگیرد.

روغن شترمرغ فاقد هرگونه فسفو لیپید می‌باشد و به همین دلیل بدون چربی دادن به سطح پوست،سریع جذب می‌شود. روغن شترمرغ سرشار از اسید‌های چرب ضروری امگا 3، 6 و 9 می‌باشد که مورد نیاز بدن انسان است و بدن قادر به ساختن این اسید‌های چرب ضروری نیست و باید روزانه از بیرون بدن تامین گردد.

این اسید‌های چرب برای تقسیم، بهبود و رشد سلولی پوست لازم و مفید هستند. روغن شترمرغ یکی از شگفت انگیزترین روغن‌های جهان است که به علت ریز مولکول بودن در لایه‌های مختلف پوست نفوذ کرده و باعث بازسازی پوست و تسکین درد می‌گردد. اسیدهای چرب موجود در روغن شتر مرغ غنی از اکسیژن می‌باشد و به همین علت است که در محل مورد استفاده یا آسیب دیده باعث افزایش گردش خون می‌شود.

استفاده از روغن شترمرغ علاوه بر ایجاد غشای محافظ بر روی پوست، بدون مسدود کردن منافذ پوستی، با تامین ترکیبات شیمیایی مورد نیاز سلول‌های پوستی، به رفع عوامل بیماری‌زا و مقابله با میکروب‌های مضر به واسطه خاصیت گندزدایی این روغن کمک می‌کند…

منبع: shooroshirin.ir