از فواید میوه های تابستانی چه می دانید؟

از فواید میوه های تابستانی چه می دانید؟

فصل تابستان، فصل گرماست، بنابراین به دلیل تعریق بیشتر، نیاز بدن به آب، املاح و ویتامین ها بیشتر می شود و میوه ها از بهترین منابع تامین کننده این مواد مغذی هستند زیرا علاوه بر تامین نیازهای بدن موجب شادابی و طراوت پوست و پیشگیری از بیماریها می شوند.
هندوانه، خربزه و میوه های آبدار شیرین مزه این خانواده شامل هندوانه، خربزه، طالبی، گرمک و بسیار نشاط آور برطرف کننده عطش و تشنگی و تامین کننده آب از دست رفته بدن به خصوص در فصل تابستان هستند. در بین میوه های این خانواده طالبی منبع غنی از ویتامین C و همچنین منبع خوبی از ویتامین های B۶ و A است.
خربزه:
خربزه نیز علاوه بر تامین ویتامین C، منبع غنی از پتاسیم است که به کاهش فشارخون کمک می کند؛ همچنین دارای خاصیت ادرار آوری است. هندوانه با ٩٢ درصد آب علاوه بر رفع نیاز بدن به آب، دارای رنگدانه گیاهی به نام لیکوپن است که یک آنتی اکسیدان است که موجب محافظت بدن در برابر سرطان می شود. همچنین قند موجود در آن می تواند بخشی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند.
گیلاس:
گیلاس این میوه آب دار و خوش طعم و متنوع در رنگ های زرد، قرمز یا سیاه است. انواع گیلاس منبع خوبی از ویتامین C و پیش ساز ویتامین A (کاروتن) هستند به ویژه گیلاس های ترش نسبت به انواع شیرین، از این نظر غنی ترند.
همچنین گیلاس های حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام ترین ها هستند که احتمالا به پیشگیری از سرطان کمک خواهد کرد.
خرید و نگهداری: در انتخاب گیلاس ها، آنهایی را که سفت، روشن و براق هستند انتخاب کنید، میوه های نرم یا چروکیده یا چرب تیره نشان از کهنگی یا شرایط نگهداری نادرست دارد بعد از خرید چنانچه گیلاس ها فورا مصرف نمی شوند، به دلیل خاصیت جذب باید در ظرف سربسته در یخچال نگهداری شوند. گیلاس های تازه را می توان تا یک هفته در یخچال تا یکسال در فریز نگهداری کرد.
هلو:
هلوها میوه های نارنجی رنگی هستند که با داشتن رنگدانه های گیاهی از انواع کاروتن های آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان موثرند.
فوائد مصرف هلو
هلوی تازه با داشتن مقدار قابل توجهی پتاسیم می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.
هلوها مقدار قابل توجهی کاروتن های آنتی اکسیدان، فلاونوئیدر و ویتامین C دارند و نقش مهمی در مقابله با بیماریهای مزمن نظیر بیماریهای قلبی و انواع سرطان دارند.
شواهد علمی بیان می کند که بیماری خونریزی از لثه ها و شل شدن و افتادن دندانها در افرادی که سطوح ویتامین C پایین تری دارند، ٥/٣ برابر افرادی است که ویتامین C آنها نرمال است. بنابراین مصرف هلو که منبع غنی از ویتامین C است (هر یک هلوی متوسط، ٣٤ میلی گرم ویتامین C دارد) به پیشگیری از این بیماری کمک شایانی می کند.
مطالعات نشان داده است رژیم غذایی شامل دریافت میوه های غنی از ویتامین C نظیر هلوها می تواند به بهبود ناتوانی جنسی در مردان کمک کند. همچنین برای افراد سیگاری که در معرض خطر مواد سرطانزای بیشتری هستند، بسیار مفید است.
نگهداری: برای کمک به رسیدن هلو، می توان هلوهای نارس را در یک پاکت کاغذی پیچیده و به مدت ٢-۳ روز در دمای اتاق نگهداشت. پس از رسیدن می توان آنها را به صورت ٣-۴ روز در دمای اتاق یا برای مدت بیشتری در یخچال نگهداری کرد.
زردآلو:
زردآلو با داشتن مقدار زیادی قند ساکاروز، میوه ای شیرین است، رنگ زرد پوست و گوشت آن به خاطر رنگدانه آنتی اکسیدان آن، B کاروتن است که هر قدر رنگ آن پررنگ تر باشد محتوی B کاروتن آن بیشتر است.
فوائد مصرف زردآلو
B – کاروتن زرد آلو در پاک سازی ترکیباتی که مسوول ایجاد تغییرات سرطان در سلولها هستند کمک می کند و این امر بین سیگاری ها و غیر سیگاری ها در پیشگیری از سرطان ریه در زنان و مردان به طور یکسان صادق است.
برگه های زردآلو منبع غنی از پتاسیم هستند و تحقیقات نشان داده است که دریافت پتاسیم مازاد در رژیم غدایی روزانه، موجب کاهش فشار خون در افراد دارای فشار خون طبیعی و افراد یا فشار خون بالا می شود.
زرد آلو به دلیل داشتن پتاسیم بالا، به عنوان یک میان وعده و دسر خوب برای سالمندان که از افسردگی روانی و گیجی ناشی از فقدان پتاسیم در رژیم غذایی رنج می برند بسیار مفید است.
زردآلوها به دلیل داشتن کاروتن کافی از شب کوری و دیدکافی در افراد به خصوص سالمندان که میوه و سبزی تازه کمتری مصرف می کنند، جلوگیری می کنند.
زردآلو به دلیل داشتن فیبر غذایی و افزایش تدریجی قند خون به عنوان یک میان وعده کامل کم کالری برای افراد که برنامه کاهش وزن دارند، مفید است.
توجه: هرگز مغز هسته تلخ زرد آلو نخورید چون حاوی ماده ای بنام آمیگدالین است که در بدن سیانید آزاد می کند و موجب اختلال تنفسی، فلج و حتی مرگ می شود.
خرید و نگهداری: زردآلو باید برای مصرف روزانه یا حداکثر ٢ روز بعد خریداری شود. در مورد زردآلوی تازه انواع نرم و گوشتی آن را خریداری کنید اما از خرید برگه های زردآلوی زرد و روشن به دلیل SO۲ موجود در آن، پرهیز کنید.
زردآلوها را در کیسه های پلاستیکی درون یخچال نگه داشته و در عرض چند روز مصرف نمایید.
منبع : روزنامه جوان