فواید و خواص سبزی شاهی

فواید و خواص سبزی شاهی

شاهی 

شاهی حاوی ترکیبات گوگردی است که برای سلامتی بسیار مفید است. این سبزی پرطرفدار منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبرهای غذایی است.

شاهی و ویتامین‌ها و مواد معدنی‌اش

شاهی از ۹۳ درصد آب تشکیل شده است. برای همین هم کالری کمی دارد.
حالا که هوا دارد کم‌کم سرد می‌شود به ویتامین C بیشتری نیاز دارید و همین برگ‌های کمی تند و تیز سرشار از ویتامین C و همچنین پیش سازهای ویتامین A و ویتامین B9 یا اسیدفولیک هستند. البته تعداد ویتامین‌های این سبزی به همین جا ختم نمی‌شود و دیگر ویتامین‌های گروه B و همچنین ویتامین E و ویتامین K از دیگر ویتامین‌های موجود در شاهی می‌باشند.
مواد معدنی موجود در شاهی هم کم نیستند. پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و زینک(روی) جزو مواد معدنی شاهی می‌باشند. این سبزی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم بی‌نصیب نیست. کاراتنوئیدها، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین جزو آنتی‌اکسیدان های شاهی می‌باشند.
شاهی حاوی ترکیبات گوگردی است که می‌تواند بدن را در برابر سرطان ایمن کند. فیبرهای شاهی نیز قابل توجه است مانند سلولز، پکتین و غیره.
معمولاً کلسیم سبزیجات به سختی جذب بدن می‌شود. اما کلسیم موجود در شاهی برای بدن قابل‌استفاده و زود جذب است. در واقع میزان جذب کلسیم شاهی در بدن حدود ۶۷ درصد می‌باشد درحالی‌که فقط ۵ درصد کلسیم موجود در اسفناج جذب بدن می‌شود.

شاهی و پیشگیری از بیماری‌ها

در حالت کلی ویتامین‌ها، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و فیبرهای موجود در میوه‌ها و سبزیجات نقش مهمی در محافظت از سلامت بدن ایفا می‌کنند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد مصرف بالای میوه و سبزیجات خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد.
معمولاً کلسیم سبزیجات به سختی جذب بدن می‌شود. اما کلسیم موجود
در شاهی برای بدن قابل‌استفاده و زود جذب است. در واقع میزان جذب
کلسیم شاهی در بدن حدود ۶۷ درصد می‌باشد درحالی‌که فقط ۵ درصد کلسیم
موجود در اسفناج جذب بدن می‌شود
محققان معتقدند که در بین این میوه و سبزیجات، شاهی جزو سبزی‌هایی است که می‌تواند از ابتلا به برخی از سرطان‌ها مانند سرطان ریه، سرطان تخمدان و سرطان کلیه‌ها پیشگیری ‌کند. این خاصیت پیشگیرانه مدیون ترکیبات گوگردی موجود در این سبزی می‌باشد.
در نهایت باید بدانید که مصرف زیاد مواد غذایی سرشار از لوتئین و زآگزانتین مانند شاهی، بروکسل، اسفناج، بروکلی و غیره خطر دژنراسیون ما کولای چشم را کاهش می‌دهد.

ارزش غذایی شاهی

هر ۱۰۰ گرم شاهی که میل کنید ویتامین‌ها و مواد مغذی زیر نصیبتان می‌شود. بخشی از مواد مغذی شاهی را در زیر ذکر می‌کنیم.
انرژی ۳۲ کیلوکالری
پروتئین ۲٫۶ گرم
چربی‌ها ۰٫۷ گرم
گلو سیدها ۵٫۵ گرم
فیبر ۱٫۱ گرم
آب ۸۹٫۴ گرم
ویتامین ب١ ۰٫۰۸ میلی‌گرم
ویتامین ب٢ ۰٫۲۶ میلی‌گرم
اسیدفولیک ۱ میلی‌گرم
ویتامین ب۵ ۰٫۲۴۲ میلی‌گرم
ویتامین ب۶ ۰٫۲۴۷ میلی‌گرم
ویتامین ث ۶۹ میلی‌گرم
ویتامین ای ۰٫۷ میلی‌گرم
پتاسیم ۶۰۶ میلی‌گرم
فسفر ۷۶ میلی‌گرم
کلسیم ۸۱ میلی‌گرم
سدیم ۱۴ میلی‌گرم
منیزیم ۳۸ میلی‌گرم
آهن ۱٫۳ میلی‌گرم
زینک ۰٫۲۳ میلی‌گرم
مس ۰٫۱۷ میلی‌گرم

منبع: ashpaziyeman