فواید یونیفرم مدرسه

فواید یونیفرم مدرسه

فواید یونیفرم مدرسه

اغراق نیست اگر بگوییم که موضوعات و مشکلات مختلفی همچون بی‌نظمی، فشار همسالان و عملکرد درسی ضعیف می‌توانند رفع شوند اگر که کودکان محبور شوند از یک یونیفرم جدی پیروی بکنند.
ما اغلب می‌شنویم که لباس وسیله‌ا‌ی برای ابراز خود برای کودکان کوچک و هم چنین ارتقای فردیت آنها است. منتقدان یونیفرم مدرسه، اغلب از این خط فکری برای نگه داشتن مخالفت خود علیه یونیفرم‌های مدرسه استفاده می‌کنند.
ظاهراً ممکن است معتبر به نظر برسد اما با بررسی نزدیک‌تر می‌توان متوجه عیب‌های ذاتی آن شد. مدرسه به عنوان خانه‌ی دوم تعبیر می‌شود که در آن کودکان در سال‌های تکوینی خود، کاملاً منضبط بار می‌آیند تا وقتی از آن بیرون آمدند افراد روشن فکر و مسئولی شوند. بدون توجه به این واقعیت، مطالعات علمی به ما می‌گویند که مدارس، نیازمند دانش آموزانی هستند که یونیفرم بپوشند تا سطح پایینی از بی‌نظمی، تأثیر منفی از همسالان و خشونت میان کودکان را نشان دهند و در عوض آنها را با اعتبار می‌سازند و باعث می‌شوند آنها کاملاً روی درس‌های خود تمرکز کنند.

ویژگی‌های مثبت یونیفرم‌های مدرسه :

تشخیص آسان‌تر دانش آموزان از غریبه‌ها :

یونیفرم مدرسه شناسایی دانش آموزان متعلق به مدرسه‌ی خود را برای مسئولان مدرسه، آسان‌تر می‌سازد. مسئولان، آسان‌تر متوجه حضور هر گونه غریبه در محیط مدرسه‌ی خود می‌شوند. هم چنین یونیفرم، مدیران مدرسه را از کنترل کردن آنچه که دانش آموزان می‌پوشند حفظ می‌کند. هیچ جنگ و جدل روزانه وجود ندارد تا لباس مناسب را از بقیه جدا کند.

تحصیل قبل از مد :

هم چنین گفته می‌شود که یونیفرم مدرسه دانش آموزان را از این که مد را قبل از الزامات تحصیلی قرار دهند حفظ می‌کند. وقتی که آنها مجبور نشوند وقت خود را صرف این که چه چیزی بپوشند و چگونه مد جدیدی داشته باشند نکنند، می‌توانند وقت بیشتری را به یادگیری اختصاص دهند. با پوشیدن لباس یونیفرم، دانش آموزان می‌توانند روش‌های بهتری برای نشان دادن خلاقیت خود پیدا بکنند.

کاهش فشار همسالان :

پوشیدن نوع لباس یکسان، افاده‌ی اجتماعی و فشار همسالان را در موسسات آموزشی کاهش می‌دهد. هم چنین تصور می‌شود وقوع دزدی و لاف زنی را نیز کاهش می‌دهد. چگونه شما کسی را به خاطر پوشیدن لباسی همانند خودتان سرزنش می‌کنید؟ چرا باید کفشی را بدزدید که شما هم آن را دارید و از عهده‌ی خرید آن برمی‌آیید؟ در نتیجه اختلافات کمتری به وجود می‌آیند و پوشیدن لباس یکسان بیش از همسان سازی، اهمیت دارد.
هم چنین پوشیدن یونیفرم سبک اعضای گروه را نشان می‌دهد. آنها مجبورند همدیگر را از روی نام و چهره بشناسند به جای این که با پوشیدن کت‌های رنگی، تی شرت‌هایی با پیام‌های غیر اخلاقی، بدلیجات و همانند اینها جلوه بکنند.
تشویق و ترغیب کردن به انضباط و اجتماع :
یونیفرم مدرسه می‌تواند حس انضباط و اجتماع را القا کند. این موضوع طبیعتاً وقوع خشم و خشونت را کاهش می‌دهد. دانش آموزان می‌توانند بدون احساس نگرانی در مورد امنیت شخصی، به مدرسه بیایند. معلمان مجبور نیستند نگهبانی بکنند و می‌توانند روی تدریس تمرکز بکنند. در سن خیلی پایین، یونیفرم مدرسه روح کار گروهی را القا می‌کند و فرد احساس غرور می‌کند از این که بخشی از مدرسه باشد اگر که در هر موقعیتی، مدرسه را نمایش دهد.

یونیفرم‌ها مقرون به صرفه هستند :

از همه مهم‌تر، یونیفرم‌ها مقرون به صرفه هستند چون والدین مجبور نیستند مکرراً برای لباس‌های کودکان خود، پول صرف کنند در نتیجه به سود آنها است.
از طرف دیگر، والدین در موارد زیر ابراز نگرانی می‌کنند :
• یونیفرم‌های مدرسه آزادی دانش آموزان را از ابراز خود می‌گیرد و از حقوق شخصی آنها تخطی می‌کند.
• پوشیدن لباس مذهبی کودکان را به پیروی از مذهبی متفاوت مجبور می‌کند.
• از لباس مذهبی آنها پیروی نشده و یا به حد کافی مورد احترام قرار نگرفته است.
• سعی می‌کنند که کودکان اظهارات سیاسی و یا اخلاقی داشته باشند.
• هزینه‌های مربوط به خرید یونیفرم مورد نیاز و متعلقات آن.
تمام آنچه که گفته شد نشان می‌دهد فواید پوشیدن لباس یونیفرم برای دانش آموزان، بر مضرات آن برتری دارد. بنابراین برای جمع بندی می‌توان گفت که با پوشیدن لباس یونیفرم، دانش آموزان به یک جامعه‌ی منفرد تعلق پیدا می‌کنند، به زمان کمتری نیاز دارند تا تصمیم بگیرند که چه چیزی بپوشند و از مرتکب شدن به عمل اشتباه و نادرست جلوگیری می‌شود در نتیجه حس نظم و انضباط را به آنها القا می‌کند.

منبع:راسخون