لبخند بزنید تا قلبی سالم داشته باشید

لبخند بزنید تا قلبی سالم داشته باشید

لبخند بزنید تا قلبی سالم داشته باشید

کاملاً باور دارم که یک لبخند واقعی راهی برای رسیدن به سلامت قلبی است. این مقاله که ترکیبی از کمی تجربیات شخصی و کمی اطلاعات علمی است، علت مفید بودن لبخند برای قلب شما را عنوان می‌کند به این دلیل که لبخند در حقیقت فوائد زیادی در سلامت دارد!
لبخند به غریبه‌ای که در حال عبور است، موجب شادی او در صبحگاه می‌شود، به این دلیل که ممکن است شما را در بعدازظهر هنگامی که ناراحت هستید، ملاقات نماید!
لبخند احتمالاً یکی از ساده‌ترین درمان درد، اعتماد بنفس از بین رفته، رؤیاهای از دست رفته، حتی یک قلب شکسته در این دنیا است. تقریباً شمار دفعاتی که به آینه نگاه کرده و به خود لبخند زده و چگونگی تأثیر آن در خارج ساختن خلق و خوی بد از وجودم را فراموش کرده‌ام! در آخر تحت تأثیر لبخند خود قرار گرفته و آرزو می‌کنید که ای کاش تصویر منعکس شده از شما در آینه واقعی بود و می‌توانستید او را در آغوش گرفته و از او به خاطر مهربان و خوب بودن با شما تشکر کنید!

لبخند بزنید تا قلبی سالم داشته باشید

قلب یکی از حیاتی‌ترین اندام‌های بدن است. اندازه قلب شما تقریباً به اندازه‌ی مشت گره‌ کرده‌ی دستتان است. اکنون چنین پمپ کوچکی را تصور کرده و هر قطره خون درون آن را ببینید؛ به طوری که تعداد بی‌شمار قطره خون در 5 لیتر خون وجود داشته که تقریباً دو مرتبه در روز و هر روز در سراسر بدن جریان دارند. حقیقتاً کار زیادی است و می‌توانید میزان فشار وارده بر روی قلب و حتی رگهای خونی بدن را تصور نمایید. اکنون به مقدار و میزان دفعات و لحظات بی‌شماری در زندگی که در مورد چیزی ناراحت هستید فکر کنید ـ آیا هنوز هم به نظرتان ارزش دارد؟
در یکی از مقالات قبلی خود عنوان کرده‌ام که تنها یک بدن سالم می‌تواند ذهن و روح شادی را میزبانی کند و به عبارتی عقل سالم در بدن سالم است. امروز می‌خواهم بگویم که عکس آن نیز صحت دارد. اگر شما خوشحال باشید، احساس خوبی خواهید داشت و بدنتان به تمام این انرژی‌های مثبت درون خود پاسخ خواهد داد. اگر شاد بمانید، احساس مثبت و خوبی از زندگی خود خواهید داشت و اعتماد بنفس بیشتری برای مقابله با تمام چالشهای زندگی بدست خواهید آورد و مستقیماً با مشکلات مواجه می‌شوید. و یکی از بهترین راه‌های شاد ماندن لبخند زدن مداوم است. لبخند بیشتر برابر با اخم کمتر بوده که بدین معنی است که استرس و تنش کمتری خواهید داشت. در نهایت فشار کمتر بر روی ذهن و بدن، راه را به داشتن بدنی سالم و قلبی سلامت می‌گشاید.

خنده درمانی

آیا می‌دانستید که خنده در واقع گردش خون شما را بهبود می‌بخشد؟ مرتبه‌ی بعد که به چیزی می‌خندید به خودتان نگاهی بیاندازید، تمام قسمتهای صورت‌تان خصوصاً نوک بینی و گوش‌هایتان احتمالاً قرمز و گرم خواهند شد! اکنون ثابت شده است که خنده موجب اتساع غشاء درون رگهای خونی می‌شود. خنده همچنین موجب می‌شود بدن اکسید نیتروژن و یا به طور معمول گاز خنده، ترشح نماید. و فراتر آنکه، دیدن خنده‌ی دیگران موجب لبخند شما شده و سپس این لبخند تا بناگوش ادامه یافته و بالاخره شما را به خنده می‌اندازد! و این چیزی است که پایه و اساس افکار دکتر مادان کاتاریا یعنی هاسیایوگا یا یوگای خنده را شکل می‌دهد. اما هر کس که از کنار گروه هاسیایوگا عبور می‌کند با دیدن آنها به زیر خنده می‌زند. خنده‌ی بیشتر به معنی جریان خون بهتر بوده که به نوبه‌ی خود سلامت بدن خصوصاً سلامت قلب شما را تضمین می‌سازد.

لبخند و روانشناسی انسان

جمله‌ی معروفی که در ارتباط با مهمان نوازی بکار می‌رود این است که بایستی با «لبخند از مهمان پذیرایی کرد». هیچ کس دوست ندارد که با بدخلقی، اوقات تلخی، و اخم میزبان روبرو شود، خواه در مطب دکتر باشد و یا در یک هتل پنج ستاره. آیا تاکنون متوجه شده‌اید که اکثر ساعتهای دیواری نصب شده بر روی دیوار مغازه‌ها ساعت ده و ده دقیقه را نشان می‌دهند؟ اگر بله آیا علت آن را می‌دانید؟ به این دلیل که عقربه‌های ساعت در آن وضعیت حالت لبخند را نشان می‌دهند. دیدن لبخند دیگران مسری بوده و شما تقریباً ناخودآگاه تمایل یافته به فردی که به شما لبخند زده است، لبخند بزنید. در واقع این کلمه چنان بار یا ارتباط عاطفی زیادی دارد که با خواندن واژه‌ی «لبخند» در این مقاله احتمالاً شما را وادار ساخته لحظاتی را لبخند بزنید و اگر این چنین نبوده در این صورت من با اشاره به آن همین حالا حتماً موجب آوردن لبخند به لبان شما شده‌ام! (ببینید، دارید لبخند می‌زنید!). تا اندازه‌ای این امر می‌تواند به دلیل نورون‌های آینه‌ای موجود در بدن باشند. نورون‌‌های آینه‌ای آن دسته از نورونها می‌باشند که هنگامی که بدن در معرض یک محرک قرار گیرد و یا حتی زمانی که آن ارگانیسم، ارگانیسم دیگر را ببیند که همان محرک بر او وارد شده است، سیگنال‌های مشابهی را ارسال می‌کنند. بنابراین هنگامی که می‌گوییم «می‌توانم درد شما را احساس کنم یا درد تو می‌فهمم» حقیقتاً درد فرد را می‌توانیم احساس کنیم. و این احتمالاً به همین دلیل است که وقتی کسی را می‌بینید خمیازه می‌کشد، شما نیز خمیازه می‌کشید و هنگامی که کسی را می‌بینید که لبخند زده و یا می‌خندد، شما نیز لبخند زده و یا می‌خندید. خنده در واقع مسری است.
کسی نمی‌تواند به اندازه کافی بر اهمیت شاد بودن تأکید کند. به گفته‌ی لئو اف بوسکاگلیا (Leo F. Buscaglia) همه‌ی ما اغلب قدرت یک تماس فیزیکی، یک لبخند، یک کلمه‌ی محبت آمیز، یک گوش شنوا، یک تمجید صادقانه و یا کمترین عمل اهمیت قائل شدن و مراقبت را دست کم می‌گیریم، عواملی که پتانسیل این را دارند که زندگی فرد را تغییر دهند.
بنابراین، شادی را بگسترانید! اجازه دهید امروز کسی با لبخند میلیون دلاری شما انرژی گرفته و به حرکت در آید. به طور مداوم لبخند بزنید …، شاد باشید!

من