لوازم آشپزخانه جهیزیه

لوازم آشپزخانه جهیزیه

لوازم آشپزخانه جهیزیه

ریزه کاری های خرید لوازم آشپزخانه برای جهیزیه عروس

رسم است که موقع تعیین مهریه عروس می‌گویند «کی داده و کی گرفته»، ولی وقتی نوبت به خریدن و بردن جهیزیه می‌رسد، اوضاع کاملا فرق می‌کند یعنی جهیزیه نقد نقد است و معمولا پرخرج ترین و پر زحمت ترین بخش از تدارکات عروسی است. اصل فلسفه خرید جهیزیه کمک والدین برای آغاز زندگی مشترک است ولی مشکل اینجاست اغلب وسایلی که روزبه روز هم به لیست بلند بالای جهیزیه اضافه می شود، کارایی چندانی ندارند. این مساله به ویژه در مورد وسایل آشپزخانه نمود بیشتری داشته و بخشی از لوازم برقی آشپزخانه عروس و حتی سرویس ظرف و ظروف و انواع تابه ها و قابلمه ها تا مدت ها بدون استفاده گوشه کابینت می‌ماند و خاک میخورد. اگر در مرحله خرید جهیزیه هستید و می‌خواهید لوازم آشپزخانه تا را تهیه کنید، این راهنما را از دست ندهید.

لوزام ضروری برای آشپزخانه

فهرست چیزهایی که یک نوعروس می تواند در آشپزخانه‌اش داشته باشد، بسیار بلند بالاست. اگر می خواهید این فهرست را داشته باشید لیست کامل خرید جهیزیه را از سایت نوعروس دانلود کنید.

موقع خرید لوازم آشپزخانه به چه نکاتی دقت کنیم؟

قبل از اینکه خرید لوازم آشپزخانه را آغاز کنید، رنگ اتاق‌ها و آشپزخانه تان را مشخص کنید و در مورد رنگ غالب لوازم خانه تصمیم بگیرید. این مساله به ویژه در خانه‌هایی با آشپزخانه های اپن (باز) اهمیت بیشتری دارد. از لوازم برقی بزرگ شروع کنید، سپس سراغ لوازم برق کوچک بروید و بعد ست لوازم غذاخوری و در نهایت وسایل پلاستیکی و به اصطلاح خرده ریزها را کامل کنید.
لوازم برقی آشپزخانه از نظر رنگی تنوع کمتری دارند و شما باید از میان رنگ‌های سفید و سیلور انتخاب کنید. فروشندگان معمولا رنگ سفید را پیشنهاد می‌کنند چون کمتر لک می‌شود و تمیز کردن آن ساده تر است. البته ست کردن سایر وسایل با رنگ سفید معمولا راحت تر از رنگ سیلور است. با اینحال هیچ اجباری در کار نیست و شما می توانید همه لوازم برقی آشپزخانه را به رنگ نقره‌ای تهیه کنید.

  • یخچال: انتخاب یخچال هم بستگی به بودجه،سلیقه و البته فضای آشپزخانه شما دارد. اگر جایتان کوچک است بهتر است سراغ یخچال ساید با ساید نروید. در ضمن بهتر است که یخچال بالا و فریزر پایین باشدچون استفاده شما از یخچال بیشتر از فریزر خواهد بود. این یخچال ها هم آب سرد کن و هم یخ ساز یا یکی از این دو را دارند و قیمتشان هم معمولا از یک میلیون و پانصد هزار تومان به بالاست. بوش، سامسونگ، ال جی، فلیپس،کنوود،بلک اند دکر، مولینکس و… برندهای مختلفی هستند که می توانید لوازم برقی بزرگ و کوچکتان را از میانشان انتخاب کنید. البته اگر قصد صرفه جویی دارید، در میان برندهای ایرانی هم جنس خوب، با کیفیت و در قیمت مناسب تر وجود دارد. کیفیت لاستیک های دور درها که بهتر است ضد باکتری باشد، دستگیره ها که باید یک تکه و متصل به بدنه باشد، قابلیت تنظیم ارتفاع طبقات داخلی و طبقات فلزی یا شیشه های نشکن که استفاده بیشتر و کیفیت بالاتری دارند، سیستم های خنک کنندگی دوگانه و داشتن آبریز و یخساز از خصوصیاتی است که باید در زمان خرید یخچال به آنها دقت کنید. بار خانگی، محفظه صفر درجه، نمایشگر LCD و قابلیت انجماد سریع جزو امکاناتی است که شاید چندان هم ضروری نباشد و تنها باعث بالا رفتن قیمت یخچال می شوند.
  • ماشین لباس شویی: ماشین لباس شویی در سایزهای مختلف هست اما برای یک زوج جوان که حداقل تا 5 سال می خواهند از این وسیله استفاده کنند، ماشین لباس شویی 5 کیلویی کافیست. قابلیت ادامه عملکرد دستگاه با وجود نوسانات برق، هشدار و عیب یاب با اینکه بر قیمت لباسشویی تاثیر دارند اما در طولانی مدت استفاده زیادی دارند. مدل های داخلی با مدل های مشابه وارداتی تفاوت قیمتی حداکثر 500 هزار تومان دارند. انتخاب محصول داخلی یا وارداتی به بودجه شما بستگی دارد.
  • ماشین ظرفشویی: ماشین ظرفشویی یک ضرورت نیست. اگر فضای آشپزخانه تان به اندازه کافی جا دارد، ماشین ظرفشویی بخرید و بهتر است سراغ مدل های رومیزی نروید چون ظرف چندانی در ان جای نمی گیرد و فقط هزینه بر است. در ضمن تنها چند مدل از مدل های رومیزی که در بازار ایران وجود دارد دارای گارانتی اصلی و خدمات پس از فروش هستند پس تنها به گفته فروشندگان اکتفا نکنید و حتما از کشور تولیدکننده و شرکت ضمانت کننده محصولی که می خرید مطمئن شوید. برچسب مصرف انرژی، امکان استفاده از نیمه ظرفیت، سنسور ورود و نشتی آب نشاندهنده اقتصادی بودن یا نبودن ماشین های ظرفشویی است. برنامه های مختلف شست و شو مثل آبکشی اولیه و سریع، ظروف حساس و سیستم شروع با تاخیر هم جزوامکاناتی است که این روزها روی اکثر مدل های بازار تعبیه شده است اما تفاوت آنها در نحوه تنظیم، کاربردی و واضح بودن گزینه های تنظیم آن است اما مهمتر از هر نکته ای این است که زمان خریدن ماشین ظرفشویی به خاطر قیمت پایین تر برندهای متفرقه وسوسه نشوید و با پرداخت مبلغی کمی بیشتر از نمایندگی های برندهای شناخته شده خریدی مطمئن تر داشته باشید.
  • اجاق گاز: در حال حاضر گازهای موجود در بازار مبله یا رومیزی هستند. اگر گاز رومیزی می خرید، آن را روی یک کابینت کشویی سوار کنید تا هر خانه ای که رفتید، آنرا همراه خود ببرید و نیازی به خرید مجدد نداشته باشید. در ضمن یادتان باشد که با انتخاب یک گاز رومیزی به یک فر تو کار هم احتیاج خواهید داشت.
  • سرویس چینی: سرویس های چینی آلمانی را می توان با قیمتی نزدیک به یک میلیون تومان تهیه کرد در حالیکه یک سرویس کامل چینی مربوط به یکی از مارک های معروف ایرانی نزدیک به 500هزار تومان قیمت دارد. سرویس ظرف های دم دستی اما قیمت کمتری دارد و با مبلغی نزدیک به 300 هزار تومان می توان این مورد از جهیزیه را تهیه کرد.

  •  ست چاقو، کف گیر، ملاقه و قاشق چنگال: این ست ها هم بسته به نوع داخلی و خارجی قیمت های متفاوتی دارند به طوریکه نوع ساده ایرانی آن را حتی می توان با 200 هزار تومان تهیه کرد اما نوع خارجی آن حتی در برخی موارد تا 5 میلیون تومان هم قیمت دارد! این امر در مورد ست ظروف تفلون و استیل هم صدق می کند به طوریکه یک ست کامل قابلمه و ماهیتابه تفلون ایرانی یا استیل معمولی را می توان با 200 هزار تومان تهیه کرد اما نوع خارجی همین ست تا یک میلیون تومان قیمت دارد.ست آبکش، ظرف در دار، جای حبوبات، سطل برنج یا بسیاری موارد ریز دیگر که در آشپزخانه به آن ها نیاز است را هم می توان با بودجه ای نزدیک به 500 هزار تومان تهیه کرد.

منبع:www.noarous.com