محرک‌های اشتها برای کودکان

محرک‌های اشتها برای کودکان

محرک‌های اشتها برای کودکان

کودکان در خوردن بسیار ایرادگیر می‌باشند. مهم نیست که مادر غذای خوشمزه‌ای درست کند، هیچ چیز برای آنها به قدر کافی خوب نیست. اما از جنبه‌ای دیگر نیز باید به آن نگاه شود و آن از دست دادن اشتها است. این مقاله که در خصوص محرکهای اشتها است به شما در مقابله با این مشکل کمک می‌کند.
اغلب راضی ساختن کودکان به لحاظ غذایی بسیار سخت‌تر از بزرگسالان است. کودکان خصوصاً هنگامی که سخت بیمار هستند از غذا دوری می‌کنند. عوارض جانبی برخی داروهایی که مصرف می‌کنند، موجب از دست دادن اشتهای آنها می‌شود. این امر آنها را نسبت به غذا سختگیر می‌سازد. در چنین مواردی، بایستی به استفاده از محرک‌های اشتها برای آنها فکر کنید. اگر فکر می‌کنید که فرزندتان مدتی است که به خوبی غذا نمی‌خورد و یا به شدت دچار کاهش وزن شده است بایستی از یک محرک اشتها استفاده کرده و اگر این راه‌کار مؤثر واقع نشد او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

محرک اشتها برای کودکان و نوجوانان

» اگر در تلاشید که برای فرزند خود غذاهای مغذی درست کنید، روش‌های جایگزین را امتحان نمایید. به عنوان مثال: سبزیجات و گیاهانی مانند زنجبیل، شنبلیله، جینسنگ هندی، آویشن، رزماری، قنطوریون، و غیره را امتحان نمایید. این کار هم مؤثر بوده و هم بی‌ضرر است. این گیاهان امتحان شده همچنین به درمان اختلالات معده که ممکن است موجب از دست دادن اشتها شوند، کمک می‌کنند. علاوه بر اینها، محرک‌های گیاهی اشتهای بدون نسخه برای کودکان وجود داشته که می‌توانید آنها را انتخاب کنید.
» کودک خود را با انواع میوه‌ها آشنا سازید. کودکان عاشق میوه بوده و به ندرت روی خود را از آنها برمی‌گردانند. میوه منبعی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر می‌باشد. میوه‌ها را به شکل‌های جالب و زیبا قاچ کرده و از آنها در انجام این کار کمک بخواهید. همچنین می‌توانید به آب میوه و یا معجونی از آب میوه و سبزیجات متوسل شوید. میوه سطوح انرژی را بهبود بخشیده و به عنوان محرک اشتهایی عالی عمل می‌کند.
» مقداری ادویه به غذای روزانه‌ی کودکان بیافزایید (مراقب باشید این ادویه‌جات بیش از حد نباشند.) تحریک پرزهای چشایی به اشتهای بیشتر تعبیر و برگردانده می‌شود.
» مشاهده شده است که کمبود ویتامین می‌تواند موجب از دست رفتن اشتها ‌شود. به همین دلیل مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین و همچنین آهن، روی و دیگر مکمل‌های مواد معدنی جهت بالا بردن تعادل مواد مغذی در کودکان توصیه می‌شود. آنها همچنین موجب تقویت انرژی و بهبود ایمنی بدن می‌شوند. با این حال، آنها را تنها بایستی پس از تجویز پزشک مصرف نمود.
» تا آنجا که ممکن است، از مصرف مواد غذایی ناسالم توسط کودکان خودداری شود. مصرف تنقلات ناسالم، شیرینی و نوشیدنی‌های گازدار موجب از بین رفتن اشتهای کودکان می‌شود. اگر ضرورت دارد که فرزندتان میان وعده مصرف کند، برش‌ یا قاچ‌هایی از میوه و سبزیجاتی را آماده سازید که کودک بتواند به عنوان غذای انگشتی استفاده کند.
» استرس عاطفی طولانی مدت نیز می‌تواند یکی از علل درست غذا نخوردن در کودکان باشد. سعی کنید با حرف زدن با آنها مشکل را برطرف سازید. یک خانواده‌ی آشفته ممکن است علت از دست دادن اشتها در کودکان باشد. علاقه‌ی آنها را به سمت یک ورزش یا فعالیت خاص که نیاز به فعالیتهای فیزیک دارد، سوق داده و مشتعل سازید. این کار به آنها در فرونشاندن استرس کمک کرده و همچنین اشتهای آنها را تحریک خواهد ساخت.
» در صورتی که کودکان اشتهای خود را به دلیل ابتلاء به بیماری از دست داده است، بایستی مراقبت بیشتری به عمل آورید. به عنوان مثال در صورتی که از سرماخوردگی رنج می‌برد، غذاهای مغذی مانند مرغ و یا براث (آبِ گوشت) را برای او درست کنید. همچنین دقت داشته باشید که کودک مقدار زیادی آب گرم بنوشد.
کودکان حتی کوچکترین تغییر در طعم و مزه را رد کرده و طعم‌های مورد علاقه‌ی خود را به طعم و مزه‌های جدید و امتحان نشده ترجیح می‌دهد. مرتبه‌ی بعد که فرزندانتان در زمان صرف غذا الم شنگه راه می‌اندازند، محرک‌هایی که در فهرست بالا آورده شد را امتحان کنید. از دست دادن اشتها به صورت گاه به گاه و به ندرت جای نگرانی ندارد اما اگر کودک به خودداری از خوردن ادامه داده و علائمی از بیماری را از خود نشان داد، به دنبال مداخله‌ی پزشکی باشید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع:راسخون