این محصولات را از خانه‌تان حذف کنید

این محصولات را از خانه‌تان حذف کنید

۷ محصول سرطان‌زا 

در بسیاری از شامپو فرش‌ها و لکه‌برهای پارچه، که قدرت لکه‌بری فوق‌العاده بالایی را پیشنهاد می‌کنند، از محصولی به نام پرکلرواتیلن استفاده می‌شود. پرکلرواتیلن، که نام دیگر آن تتراکلرواتیلن است، با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه ارتباط دارد.


سرویس سبک زندگی فردا: این روزها زندگی ما را محصولات و مصنوعات سرطان زا احاطه کرده اند. سرطان های مختلف به شکل وحشتناکی در حال گسترش هستند و سلامت ما را تهدید می‌کنند. شما به عنوان یک مادر، پدر، یا همسر سعی می‌کنید از سلامت و شادی خانواده‌تان مطمئن شوید، هرچه در توان‌تان است انجام می‌دهید تا آنها را از خطرات حفظ کنید. حتی به ذهن‌تان هم خطور نمی‌کند محصولاتی که برای محافظت از خانواده‌تان استفاده می‌کنید ممکن است در واقع آنها را در معرض آسیب قرار دهد. در ادامه این مطلب را به نقل از بازده بخوانید.
 این ۷ محصول سرطان زا را از خانه‌تان حذف کنید
وقتی به بهداشت و سلامت فکر می‌کنید، تغذیه‌ی خوب و کامل اغلب در صدر فهرست روش‌های محافظت از خانواده قرار می‌گیرد. برای مثال، به تحلیل محصولاتی که برای اهداف نظافتی به کار می‌برید فکر نمی‌کنید.

حقیقت این است که تعدادی مواد سرطان زا در حمام، دست‌شویی، کابینت آشپزخانه و باقی جاهای خانه کمین کرده‌اند که می‌توانند خطر ابتلای شما و خانواده‌تان را به سرطان افزایش دهند.
در این نوشتار فهرستی از خطرات بالقوه، از خوش‌بوکننده‌های هوا گرفته تا پرده‌ی حمام، آمده‌است که می‌توانید آنها را جست‌وجو کنید تا دوباره خانه‌ای امن داشته‌باشید. این محصولات سرطان زا هستند و بهتر است تا می‌توانید خانه‌تان را از آنها پاک سازی کنید:

۱. خوشبوکننده‌های هوا

براساس گزارشی که توسط انجمن حفاظت از منابع طبیعی چاپ شده‌است، بسیاری از خوشبوکننده‌های هوا که ما به‌طور مرتب در خانه استفاده می‌کنیم حاوی ترکیباتی هستند که به‌طور بالقوه سرطان زا هستند. بیش‌تر خوشبوکننده‌های هوا، حتی آن‌هایی که نشان «کاملا طبیعی» یا «فاقد گازهای زیان‌آور» دارند، حاوی ترکیباتی به نام فتالات است.

انواع مختلف فتالات پیامدهای مختلفی برای سلامتی دارند، هرچند بیش‌تر آنها روی سلامت باروری تاثیر دارند. بسیاری از آنها می‌توانند بیماری تنفسی مانند آسم را تشدید کنند.

خوشبوکننده‌ی هوای خانگی یکی از چیزهایی است که درست کردن آن بسیار ساده است. آب‌مقطر و چند قطره اسانس مورد علاقه‌تان و یک آب‌پاش تمام چیزی است که نیاز دارید تا رایحه‌ای فوق‌العاده در خانه‌تان داشته‌باشید. هر وقت می‌خواهید هوای خانه‌تان را خوشبو کنید، قبل از هر بار مصرف آن را به خوبی تکان دهید و گوشه و کنار خانه‌تان اسپری کنید. یا می‌توانید در دستگاه خوشبوکننده‌ی هوا از آنها استفاده کنید.

۲. شمع

محصول دیگری که می‌تواند در خانه خطرناک و سمی باشد، ممکن است در شمع معطر محبوب‌تان پنهان شده‌ باشد. همه‌ی ما می‌دانیم سرب خطرناک است و مسمومیت با سرب می‌تواند برای سلامتی فاجعه‌بار باشد، اما وقتی توصیفاتی از قبیل اسانس و رایحه‌درمانی را می‌بینید، به‌طور خودکار تصور می‌کنید این محصولات سالم هستند. هرچند انجمن مصرف‌کنندگان امریکا فروش شمع‌هایی با فتیله‌ی سرب‌دار را ممنوع کرده‌است، اما فکر خوبی است که شمع‌هایتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید حاوی این ماده‌ی خطرناک بالقوه نیستند. بسیاری از محصولات معطر نیز حاوی مقادیری سم‌های مضر و سرطان زا هستند. بنابراین مواد شیمیایی به کاررفته در معطرسازی محصول را نیز بررسی کنید.

یک روش ساده برای بررسی شمع‌هایتان، استفاده از یک تکه کاغذ است. سعی کنید با فتیله روی کاغذ خط بکشید. اگر خط نکشید، احتمالا فتیله سرب ندارد. هم‌چنین می‌توانید شمع را روشن کنید و کاغذ را بالای شعله بگیرید. اگر دوده‌ای خاکستری روی آن تشکیل شد، ممکن است شمع‌تان سرب داشته‌باشد.

۳. پرده‌ی حمام و پلاستیک‌های دیگر

خطر بعدی از سموم پلاستیک نشأت می‌گیرد که به نظر می‌رسد در همه جای خانه وجود دارد. شاید کلریدپلی‌وینیل را با نام مخفف آن بشناسید: پی‌وی‌سی. پی‌وی‌سی نوعی پلاستیک است که در میان پرتولیدترین انواع پلاستیک‌ها رتبه‌ی سوم را در دنیا دارد. با این‌که ممکن است برخی کارایی‌های پی‌وی‌سی، مثلا لوله‌های فاضلاب، بی‌ضرر باشد، اما استفاده از این پلیمر پلاستیک در محیط‌هایی که می‌تواند ترکیبات پی‌وی‌سی سمی و سرطان‌زا را انتشار دهد، می‌تواند مانند یک بمب ساعتی باشد.

پرده‌ی حمام، حاوی پی‌وی‌سی و ترکیبات سمی دیگر است که می‌تواند هنگام استحمام منتشر شود. این سموم می‌توانند روی دستگاه تولید مثل و دستگاه تنفسی تاثیر بگذارند و شاید سرطان‌زا هم باشند. هم‌چنین ممکن است برخی محصولات پلاستیکی که برای ساخت اسباب‌بازی کودکان، ظروف، و چیزهای پلاستیکی دیگر استفاده می‌شود، خطری بالقوه برای سلامتی باشد.

جایگزین‌های سالم‌تر برای پرده‌ی حمام، پرده‌ی نخی طبیعی یا پرده‌ی ای‌وی‌اِی است(EVA جایگزینی غیرسمی برای پی‌وی‌سی است). اسباب‌بازی‌های کودکان‌تان و ظروف پلاستیکی‌تان را بررسی کنید تا مطمئن شوید فاقد پی‌وی‌سی هستند.

۴. پاک‌کننده‌های فرش و شوینده‌های مخصوص پارچه

در بسیاری از شامپو فرش‌ها و لکه‌برهای پارچه، که قدرت لکه‌بری فوق‌العاده بالایی را پیشنهاد می‌کنند، از محصولی به نام پرکلرواتیلن استفاده می‌شود. پرکلرواتیلن، که نام دیگر آن تتراکلرواتیلن است، با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه ارتباط دارد.

پاک‌کننده‌های فرش و شوینده‌های پارچه نیز گاهی حاوی ترکیبی به نام نفتالین هستند. نفتالین ماده‌ی سازنده‌ی اصلی قرص نفتالین است، و قرار گرفتن در معرض این ماده با افزایش خطر ابتلا به سرطان های گلو و ریه ارنباط دارد.

جوش شیرین برای از بین بردن بو عالی است و سرکه‌ی سفید برای پاک کردن کثیفی و لکه‌ها موثر است. اگر می‌خواهید از شر شامپو فرش خلاص شوید، روی فرش‌تان جوش شیرین بپاشید، برای شستن آن، سرکه‌ی سفید را به آب اضافه کنید، و بعد صبر کنید تا فرش خشک شود. در صورت لزوم دوباره جوش شیرین بپاشید و سپس باقی‌مانده‌ی این پودر را با جاروبرقی جارو کنید.

بخارشویی یک روش سالم دیگر برای تمیز نگه‌داشتن فرش بدون مواد شیمیایی موجود در شامپو فرش است.

۵. محصولات خشک‌شویی

بر اساس گزارش انجمن سرطان امریکا، یک ماده‌ی سرطان زای دیگر که در کمدتان مخفی شده‌است می‌تواند پرکلرواتیلن یا تتراکلرواتیلنی باشد که در محصولات خشک‌شویی به کار رفته‌است. این مواد شیمیایی اغلب به عنوان حلّال در محصولاتی مانند محصولات خشک‌شویی استفاده می‌شود.

پوشیدن لباس‌هایی که به روش خشک‌شویی تمیز شده‌اند می‌تواند شما را ناخواسته در معرض این مواد مضر قرار دهد. مطمئن شوید خشک‌شویی محل‌تان برای تمیز کردن لباس از پرکلرواتیلن استفاده نمی‌کند.

۶. حشره‌کش‌ها و آفت‌کش‌ها

اصطلاح ‘خانواده’ اغلب دوستان پشمالوی ما را نیز شامل می‌شود. ممکن است یک فرد فکر کند محصولاتی که به عنوان دوستدار حیوانات خانگی تبلیغ می‌شوند در واقع دوستدار انسان و حیوانات خانگی هستند. با این حال، مانند مواد پاک‌کننده، تعدادی مواد شیمیایی سرطان‌زا در بسیاری از محصولات کنترل تیک، کک، و شپش حیوانات نیز وجود دارد.

برخی از محصولات کنترل تیک و کک حاوی آفت‌کش‌های ارگانوفسفره، پرمترین، و کاربامات هستند. این محصولات در فهرست موادی هستند که احتمالا برای انسان سرطان‌زا است.

شما می‌توانید برای این مقاصد از روش‌های طبیعی استفاده کنید.

۷. محصولات آنتی‌باکتریال

ما اغلب فریب می‌خوریم و فکر می‌کنیم برخی محصولات به‌طور خودکار مطمئن هستند. این مخصوصا درباره‌ی محصولاتی از قبیل محصولات آنتی‌باکتریال صدق می‌کند، که ظاهرا برای اطمینان بیش‌تر از تمیزی محیط‌مان طراحی شده‌اند.

نگرانی‌های اخیر درباره‌ی ماده‌ی تشکیل‌دهنده‌ای که در بسیاری از محصولات آنتی‌باکتریال به کار می‌رود، باعث شده‌است استفاده از این محصول در مناطقی مانند اروپا ممنوع شود. تریکلوزان یک ماده‌ی آنتی‌باکتریال و ضد قارچ است که در بسیاری از محصولات آرایشی، صابون‌ها، و شوینده‌ها یافت می‌شود.

شواهد حاکی از آن است که شاید تریکلوزان سرطان‌زا باشد. با این‌که آزمایش‌های اولیه تنها روی موش‌ها انجام شده‌است، اما نگرانی‌ها به حدی بوده‌است که این محصول در اروپا ممنوع شود.

محصولاتی مانند نقره به علت خواص آنتی‌باکتریالی و ضدمیکروبی که دارند، مورد استفاده قرار گرفته‌اند(مثلا، در بیوفناوری پیشرفته نقره‌ی یونیدنی را با هدف استفاده‌ی بالینی به پارچه می‌زنند تا خطر عفونت را کاهش دهند)، و به نظر نمی‌رسد استفاده از نقره خطر مهمی به انسان‌ها تحمیل کند. با این حال، شما می‌توانید خودتان در خانه صابون آنتی‌باکتریال طبیعی درست کنید، یا پاک‌کننده‌ی خانگی خودتان را به‌طور طبیعی و بهداشتی درست کنید.

مصون بودن از خطر را بدیهی نپندارید
فهرست محصولات سرطان زا که در این نوشتار ذکر شد تنها نمونه‌ای از خطرات بالقوه‌ی محصولاتی است که ما بدون تردید تصور می‌کنیم سالم هستند. شما باید فعالانه به سالم بودن محصولاتی که برای حفظ خانواده‌تان از خطر به آنها اتکا می‌کنید، اهمیت بدهید. درباره‌ی محصولاتی که مرتبا استفاده می‌کنید و مواد تشکیل‌دهنده‌شان تحقیق کنید.

سم‌زدایی از خانه‌تان بخشی جدایی‌ناپذیر از مفهوم سم‌زدایی است. این فرآیند نه‌تنها شامل سم‌زدایی از بدن می‌شود، بلکه سم‌زدایی از ذهن و نزدیک‌ترین محیط‌هایتان را نیز در برمی‌گیرد.
منبع:فردا نیوز