مدیریت اقتصاد خانواده

مدیریت اقتصاد خانواده

ازنظر ارسطو اصولا علم اقتصاد علم خانه داری است. فرایندی که طی آن بین منابع و مصارف خانه تعادل برقرار می شود.

اقتصاد خانواده

اقتصاد خانواده شاخه ای از علم اقتصاد است که سالهاست در دانشگاه های معتبر جهان تدریس می شود اما بخش مهمی از این علم از برخورد ما با اجتماع و آنچه از مردم می آموزیم حاصل می شود.

مثلا مشهور است که مردم آذری زبان کشورمان بیشتر بین منابع و مصارفشان تعادل برقرار می کنند یا اهالی خطه شمال دست و دلباز ترند پس موقعیت جغرافیایی در معیشت و زندگی افراد بسیار موثر است.

مدیریت اقتصاد خانواده هم مثل تمامی شاخه های علم اقتصاد نیاز به اطلاعات دارد تا به بهترین نحو تصمیم گیری کند پیش از تصمیم گیری در خصوص هر مطلبی باید از خودتان بپرسید آیا هزینه های این کار از عهده من بر می آید؟ ویا اصلا نیازی به انجام این کار و هزینه هایش هست؟

آنچه اقتصاد خانواده را منحصر به فرد می کند وجود ارتباطات درونی بین نقش های شغلی و خانوادگی است. با این وجود نباید فعالیت های اقتصاد خانواده را شوخی و سرگرمی دانست بلکه باید با جدیت و برنامه ریزی دقیق آنها را پیگیری کرد . این بدان معناست که تمام اعضای خانواده موظف اند از سیاست های اقتصادی خانواده در جهت پیشبرد اهداف آن تبعیت کنند. مديريت اقتصادي خانواده در شرايط عادي بايد براساس ميزان درآمدهاي هر يك از اعضاي خانواده و هزينه ها تنظيم شود. همان طور كه در خانواده، والدين بايد مديريت عاطفي، رواني و اجتماعي را اعمال كنند، در بحث هزينه كردن و ايجاد تعادل بين دخل و خرج نيز نياز به مديريت است.

۱) صورت دقیقی از مخارج خود تهیه کنید تا به چشم خود ببینید که درآمدتان چگونه و به کجا می‏رود.
۲) بر اساس احتیاجات خانواده و درآمد، برای مخارج سالانه خود، بودجه تنظیم کنید.
۳) ده درصد از درآمد سالانه خود را پس ‏انداز کنید.
۴) حساب پس ‏اندازی برای روز تنگ‏دستی و حوادث غیرمترقبه، باز کنید.
۵) بودجه را با حضور اعضای خانواده تنظیم کنید.

 

«بزرگ‏ترین عامل خوشبختی در ازدواج، عقل معاش است. پول خرج کردن، هنرمندی و مهارت مخصوصی می‏خواهد که هر زنی از این هنر بهره‏مند باشد، وسایل رفاه و خوشبختی خانواده را فراهم می‏ آورد».

درست است که همه چیز را با پول نمی‏توان خرید، ولی اگر ما از روی علم و دانایی بدانیم که چگونه آن را خرج کنیم و سهم پس‏ انداز خود را برداریم، آن سرمایه، موجب آرامش روح، نشاط و پشت‏گرمی اعضای خانواده می‏شود.

بنابراین بیایید به جای آن که وقت خود را بیهوده تلف کنیم و با تشویش و اضطراب، عمر خود را از بین ببریم و بگوییم که چرا حقوق شوهرمان زیادتر نیست و چرا با آن خواستگار اولی که امروز ثروتمند است، ازدواج نکردیم، یاد بگیریم که با اعجاز عقل معاش، درآمد شوهرمان را طوری خرج کنیم که آینده بهتری داشته باشیم. اگر زنی بداند که چگونه از هر یک ریال حقوق شوهرش، حداکثر استفاده را ببرد، به مرد، اشتیاق و حرارت می‏دهد که زیادتر پول کسب کندو از آن مهم تر آرامش داشته باشد.

منبع: کتاب ازدواج موفقیت آمیز کنید