مراقبت از مو با روشهای گیاهی

مراقبت از مو با روشهای گیاهی

حفظ سلامت مو:

اگر طالب بودید كه همیشه سلامت موی خود را حفظ كنید در پاكیزگی آن بكوشید. از ماست شیرین و تازه، كلم، هویج، زرده تخم مرغ، لوبیا ژاپنی و انواع ویتامین ب استفاده كنید.

تمیز كردن مو:

اگر میل دارید موهای شما بسیار تمیز شود قبل از شست و شو با هر موادی، یك دست سر را با مواد گیاهی زیر شست و شو دهید. با آب جوشانده‌ی حضض و آویشن یا آب جوشانده‌ی سنبل الطیب یا آب جوشانده‌ی درمنه تركی سر را بشویید.

براق و شفاف كردن مو:

كتیرا مفتولی را در آب جوش حل كرده و در حمام با آن سر را بشویید و كمی هم تحمل كنید روی سر بماند.

تقویت مو:

مو دارای ریشه یا به قولی دارای پیاز است. هرچه از داخل یا خارج بدن بهتر و بیشتر تقویت شود كمتر دچار آسیب شده و انسان همیشه سلامت موی خود را حفظ خواهد كرد. لذا بهتر است برای حفظ سلامت مو و تقویت آن از دستورات زیر پیروی كنید.
• هر 2 تا سه ماه، یك شب 20 گرم مورد نرم و 20 گرم آرد نخود خام و 20 گرم وسمه نرم و 5 گرم قهوه‌ی نرم را مخلوط كرده و به آن سه یا چهار عدد زرده‌ی تخم مرغ و كمی آب اضافه كنید تا به صورت خمیری مانند ماست درآید و شب، هنگام خوابیدن آن‌ها را بر پوست سر بمالید و آن را بپیچید و صبح در حمام سر را بشویید.
• دویست گرم نخود خام و 100 گرم مورد و 100 گرم گل ریواس و 50 گرم گل بنفشه و 50 گرم پر سیاوشان و 50 گرم قهوه و 50 گرم حنا و 50 گرم شنبلیله خشك همه را مخلوط كرده، نرم بسایید و جداگانه مغز بادام خام و مغز پسته خام و مغز فندق خام و مغز گردو از هر كدام 50 گرم، با هم مخلوط كرده و نرم بسایید، سپس همه‌ی مواد را با 500 گرم سدر مخلوط كنید و هر سه شب در میان یعنی در هر هفته 2 شب مقدار مورد نیاز از آن مخلوط را با تخم مرغ (شامل زرده و سفیده) مخلوط كنید تا به صورت خمیری درآید. این مخلوط را شب هنگام خواب بر پوست سر ضماد كرده و سر را بپیچید و بخوابید و صبح در حمام بشویید.
• گل ریواس و مغز حب المحلب و مورد و سیاه دانه و قهوه و نخود خام و مغز گردو از هركدام 50 گرم مخلوط كرده و بسیار نرم بسایید. سپس مغز پسته‌ی خام، مغز فندق خام و مغز بادام خام و مغز گردو از هركدام 50 گرم مخلوط كرده و نرم بسایید. همه‌ی مواد ساییده شده را مخلوط كرده و به دوازده قسمت مساوی تقسیم كنید و در هفته یك شب یك قسمت از آن را با تخم مرغ (شامل زرده و سفیده) مخلوط و بر پوست سر بمالید و سر را بپیچید و بخوابید و صبح در حمام با آب گرم بشویید. در صورتی كه پوست سر چرب نباشد می‌توانید شب‌ها روغن محافظ مو یا روغن آمله یا روغن مورد یا آب شاهی تازه یا آب جوشانده‌ی پر سیاوشان را بر سر بمالید و صبح حمام كنید.

برای تقویت و رشد مو:

كلم، ترب سیاه، تربچه‌ی قرمز، نعنا، شاهی، شنبلیله‌ی پخته، پیاز، انجیر، هویج، بولاغ اوتی، چلتوك برنج، سبوس برنج، سبوس گندم، سبوس جو، سوپ سبوس برنج با ماست شیرین و تازه، سوپ با سبوس گندم، سوپ با سبوس جو، آب دم كرده چلتوك برنج، آب دم كرده آویشن شیرازی، همچنین ویتامین آ و ویتامین گروه ب نیز مفید می‌باشند.

ریزش مو

ریزش مو ممكن است در اثر عوامل طبیعی یا غیرطبیعی باشد، عوامل طبیعی ریزش مو عبارتند از: 1-پیری، 2-ارثی
1-پیری یكی از عوامل مهم و طبیعی ریزش مو به شمار می‌آید.
2-ارثی- در خانواده‌ای كه پدر یا مادر دچار طاسی یا كم مویی باشند، معمولاً فرزندان آن خانواده هم دچار كم مویی هستند.

عوامل غیرطبیعی ریزش مو عبارتند از:

1-غم و اندوه. 2-شوك‌های ناگهانی 3-مطالعه و تفكر زیاد بدون تغذیه خوب و مناسب 4-بروز اختلال در ترمیم‌های سلولی.
5-امراض مو:
1-چربی بیش از حد 2-خشكی بیش از حد 3-شوره‌ی سر 4-موخوره 5-شكستگی مو 6-عفونت‌های استافیلوكوكی 7-عفونت‌های قارچی.
6-عوامل عفونی در هر نقطه بدن 7-كم خونی و ضعف عمومی.

عوامل دیگری كه باعث ریزش مو ی می‌شوند، عبارتند از:

1-غم و اندوه:
غم و غصه‌ی زیاد و فشارهای شدید روحی آن قدر در وضع مو مؤثرند كه می‌توانند در مدت زمان كوتاهی منجر به ریزش شدید و یا سفید شدن آن‌ها گردند.
2-شوك‌های ناگهانی:
رشته‌های عصبی تحت تأثیر شوك‌های ناگهانی چنان ضربه‌های چكش مانندی را به ریشه‌ی مو وارد می‌آورند كه ریشه‌ی مو توان نگهداری مو را از دست داده و در نتیجه موها شروع به ریزش می‌كنند.
3-مطالعه و تفكر زیاد بدون تغذیه خوب و مناسب:
مطالعه و تفكر زیاد از حد سبب می‌شود كه خون مرتباً متوجه‌ی سلول‌های مغزی باشد. در این حالت چون خون كافی به ریشه‌ی مو نمی‌رسد لذا در اثر كمبود تغذیه موها كم كم شروع به ریزش می‌نمایند. بنابراین كسانی كه مطالعه و یا كارهای فكری زیادی دارند بهتر است برای حفظ موهای خود به امر تغذیه‌ی مناسب بسیار توجه داشته باشند. یكی از عوامل مهم ریزش مو كمبود آهن شناخته شده است. لذا مصرف غذاهایی كه حاوی آهن باشند در درازمدت می‌توانند ریزش مو را متوقف نمایند.
4-بروز اختلال در ترمیم‌های سلولی:
در ترمیم‌های سلولی غده‌ی هیپوفیز (غده‌ای كوچك است واقع در قاعده‌ی جمجمه) نقش مهمی را به عهده دارد و كیفیت مو را می‌تواند تغییر دهد، آن را زبر و خشن و یا خشك و شكننده نماید. هر فعالیت اضافی غده‌ی هیپوفیز ممكن است باعث ریزش مو گردد.

5-امراض مو
چربی بیش از حد:

چربی بیش از حد پوست باعث ریزش مو می‌گردد. این چربی دو علت می‌تواند داشته باشد: اول تحریك زیاد غدد چربی در اثر شست و شوی روزانه مو با شامپو یا صابون (هر نوع شامپو یا صابون) دوم ناراحتی‌های اعصاب.

خشكی بیش از حد:

خشكی بیش از حد به دو علت به وجود می‌آید. اول كمبود ویتامین‌های مختلف یا به طور كلی ضعف عمومی بدن. دوم استفاده زیاد از مواد شیمیایی مانند رنگ، دكلره، پرمنانت و غیره كه موها را خشك و شكننده می‌كنند.

شوره‌ی سر:

شوره سر عبارت است از سلول‌های مرده‌ی پوست كه در روی پوست سر و موها دیده می شود و بر دو نوع است:

اول شوره‌ی خشك

به صورت گرده‌های ریزی روی موها پراكنده می‌باشد. برای معالجه‌ی آن باید شامپوهای طبی مخصوص موهای خشك به كار برده و پس از شامپو كردن از كرم‌های تقویتی یا كاندیشنر یا روغن‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن بادام و غیره استفاده كرد.

دوم شوره‌ی چرب

در انتهای موها روی پوست سر پوسته‌هایی دیده می‌شود كه اگر آن‌ها را بین دو انگشت فشار دهیم شوره به صورت چربی روی انگشت باقی می‌ماند. برای معالجه‌ی آن باید از شامپوهای اسیدی یا طبی مخصوص موهای چرب استفاده نمود.

موخوره:

موخوره عبارت است از دو یا چند شاخه شدن نوك موها.
موخوره در اثر كم شدن و یا خشك شدن مایه كورتكس (آب داخل مو) به وجود می‌آید. لازم به یادآوری است كه شكنندگی مو، خشكی بیش از حد مو و موخوره موقعی در مو ظاهر می‌شود كه تمام چربی روی مو از بین رفته باشد.

علل از بین رفتن چربی مو عبارت است از:

1-شست و شوی مو با شامپوهایی كه پ- هاش آن‌ها قلیایی و یا قلیایی ضعیف باشد.
2- در اثر بكار بردن مكرر مواد شیمیایی مانند رنگ، دكلره، پرمنانت و غیره.
3-استفاده‌ی مكرر از آب شور دریا.
4-قرار گرفتن مو در مقابل آفتاب، باد، گرد و غبار هوا.
5-استفاده‌ی مكرر از سشوار.
6-خوب آبكشی نكردن موها هنگام شست و شو كه در این صورت مقداری از ذرات شامپو یا صابون روی موها باقی می‌ماند.

شكستگی مو:

شكستگی مو عبارت است از اینكه موها از وسط شكسته شده و می‌ریزند. علت اصلی شكستگی مو، خشكی بیش از حد می‌باشد.

عفونت‌های استافیلوكوكی:

عبارتند از ضایعات كوچكی كه حاوی ترشحات چركی باشند. این ضایعات جوش مانند (فورنكل) پیاز مو را سست كرده و باعث ریزش مو در آن ناحیه می‌گردد. عفونت‌های استافیلوكوكی دردناك بوده و به ناحیه خاصی از پوست سر نیز محدود نمی‌شود و تولید یك ضایعه چركی موضعی در پوست سر می‌نماید. با مشاهده‌ی این عارضه باید بیمار را برای معالجه به پزشك متخصص پوست راهنمایی كرد.

عفونت‌های قارچی (تینیا):

تینیا اصطلاحی پزشكی است برای عفونت‌های قارچی، همه انواع آن مسری بوده و می‌توانند از یك نفر به فرد دیگر توسط پوسته‌ها و یا موهای حاوی قارچ منتقل شوند. وسایل غیربهداشتی مخصوصاً در سالن‌های آرایش و هم چنین وان و استخر شنا منابع اصلی انتقال این بیماری می‌باشند.

تینیافاووس:

این بیماری را از پوسته‌های زرد گوگردی خشك روی پوست سر می‌توان تشخیص داد. علائم فاووس قسمت‌های بی مویی است كه امكان دارد به رنگ صورتی و یا سفید براق باشد كه در روی پوست سر به وجود می‌آید. این بیماری قارچی بسیار مسری بوده و ممكن است در اثر عدم درمان به تمام افراد یك خانواده سرایت نماید. لذا لازم است بیمار را هرچه سریع‌تر به پزشك متخصص پوست هدایت نمود.

6-عوامل عفونی در هر نقطه بدن:

عوامل عفونی در بدن كه موجب آلودگی خون می‌شود ضمن ایجاد ناراحتی‌های متعدد در ارگان‌های مختلف بدن ممكن است ریزش مو را نیز سبب گردد. برای معالجه باید سریعاً به پزشك مراجعه نمود تا نقطه عفونی شناسایی و معالجه گردد.

7-كم خونی و ضعف عمومی بدن:

چنان چه كم خونی و ضعف عمومی به علت بیماری‌های مختلف تداوم داشته باشد به علت اینكه ریشه مو نمی‌تواند به طور كافی تغذیه شود لذا موها ریزش پیدا می‌نمایند بنابراین برای معالجه باید به پزشك مراجعه نمود.
در اكثر افراد بعد از سن 25 سالگی در اثر ضعیف شدن پیاز مو، موها كم پشت می‌شود. این بدین جهت است كه رسیدن مواد لازم و مورد احتیاج پیاز مو كاهش می‌یابد. ریزش مو در مردان از جلوی سر شروع و به طرف پشت سر ادامه می‌یابد ولی موهای طرفین و پشت سر بادوام و ماندگارتر هستند. در اكثر افراد روز به روز در جلوی سر موها كم پشت شده و پیشانی بلندتر از قبل به نظر می‌رسد. اگر جلوی پیشرفت آن گرفته نشود از چهل سالگی كه گذشت ممكن است فرد به طاسی كامل برسد. درصد این عارضه در مردان بیشتر مشاهده می‌گردد. اما در زنان به ندرت مشاهده می‌شود و دلیل آن این است كه وزن مغز مردان نسبت به زنان و حرارت آن نیز بیشتر است. معمولاً زنان در صورتی موهایشان را از دست می‌دهند كه بیش از حد از رنگ‌های مختلف استفاده كنند و یا به طریقی رنگ موها را از بین ببرند و مو را بی رنگ كنند و یا از شوینده‌های شیمیایی نامناسب بیش از حد استفاده نمایند.
یكی از دلایل اینكه اكثر افراد مرد یا زن از ریزش مو رنج می‌برند این است كه پوست سر بیش از حد معمول چرب می‌شود و برای برطرف كردن آن كوشش نمی‌كنند. باید توجه داشت كه حتی در صورت استفاده از شوینده‌های مناسب اگر فاصله‌ی دو حمام زیاد باشد موفق به برطرف كردن چربی سر نمی‌شوند. لذا محافظ پوست سر بسته شده و رشد مو متوقف می‌گردد. اما گاهی نیز در افراد زیر 25 سال ریزش مو مشاهده می‌شود. در بعضی افراد هم این عارضه ارثی می‌باشد كه در صورت ارثی بودن هم باز می‌توانند با جستجو كردن دلایل ریزش مو اقدام به درمان نمایند. ممكن است در اثر كثیفی، مصرف مواد شیمیایی، تنظیم نبودن هورمون، شست و شوی بیش از حد، مشكلات عصبی یا خونی، نرسیدن مواد مورد احتیاج به مو، مصرف كردن داروهای نامناسب كه برای مو مضر است، ریزش مو شروع شود.
ممكن است علت ریزش مو از كثیفی خون یا تنبلی كبد یا كم‌كاری و مشكلات كلیه‌ها باشد كه با یافتن علت آن و مشورت با افراد متخصص و مصرف داروی مناسب می‌توان ریزش مو را متوقف نمود. اگر علت ریزش مو از كثیفی خون باشد می‌توان حجامت نمود. به تعداد سن هر شخص بدن احتیاج به حجامت دارد. (یعنی اگر سن 25 سال باشد هر 25 روز یك بار و اگر سن 41 سال باشد هر 41 روز یك بار حجامت احتیاج است). همچنین به جای حجامت می‌توان از زالو استفاده كرد كه باید به طور كاملاً بهداشتی و زیر نظر متخصص انجام شود و حتماً باید از زالوهای یك بار مصرف استفاده شود.

• برای رفع كثیفی خون باید 3 گرم گل قاصدك و 5 گرم شاه تره و 200 گرم تمرهندی و 100 گرم آلوی بخارا و 20 گرم برگ درخت فندق و 50گرم برگ گزنه یا ریشه‌ی گزنه و یا برگ و ریشه و 50 گرم ریشه‌ی بابا آدم و50 گرم ریشه‌ی ترشك یا حماض و 50 گرم ریشه‌ی كاسنی و 50 گرم تخم گشنیز و 10 گرم شوید خشك و 100 گرم عناب و 100 گرم زرشك همه را مخلوط كرده و در جای خنك نگهداری كنید و هر صبح، ظهر و شب هر بار 2 قاشق غذاخوری از آن را در یك و نیم لیوان آب سرد بجوشانید تا آب آن به حدود نصف برسد. سپس آب آن را صاف و شیرین نموده بنوشید.
• گل بنفشه، گل پنیرك، گل نیلوفر، گل محمدی، تخم خرفه، تخم خشخاش، تخم كاهو، تخم كاسنی، تخم گشنیز، تاجریزی، بالنگو، ریشه‌ی ریوند چینی، برگ سنای مكی، شاه تره، كاكنج، علف مخلصه، پوست خشخاش و پوست هلیله‌ی زرد از هركدام 10 گرم مخلوط كرده، بسیار نرم بسایید و هر روز صبح، ظهر و شب هر بار یك قاشق شربت خوری از آن را در دهان بریزید و با آب بخورید، یا یك قاشق شربت خوری از دارو را با یك فنجان آب سرد و شكر مخلوط كرده و میل نمایید.
• هر روز صبح قبل از صبحانه مقداری توت وحشی یا یك لیوان آب هویج یا یك لیوان آب سیب درختی یا آب جوشانده‌ی 5 گرم ریشه‌ی ترشك یا كوبیده‌ی سه عدد پوست هلیله‌ی زرد، حدود 5 گرم از آن را با نبات ساییده شده مخلوط كرده و بخورید.
• آب دم كرده‌ی 2 گرم شاه تره را بنوشید و یا آب جوشانده 10 گرم گل قاصد را میل نمایید.
• آب جوشانده‌ی 5 مثقال از مخلوط برگ و ریشه گزنه را میل كنید كه بسیار مفید خواهد بود.
ضمناً باید از مصرف دخانیات نیز پرهیز شود و از مایعات بیشتر استفاده گردد. همچنین از خوراكی‌های زیر بیشتر استفاده كنید.
توت فرنگی، انگور فرنگی، انگور زرد و كاملاً رسیده، پرتقال، خیار، انار، آلوی بخارا، ازگیل، زرشك، گیلاس، هندوانه، آلبالو، لیموترش، لیمو شیرین، ‌سیر، پیاز، كاهو، تمشك، عناب، عرق كاسنی، عرق بید، عرق نیلوفر، عرق شاه تره، عرق بنفشه، آش تمر، آش آب غوره، خاكشیر، آب دم كرده‌ی فراسیون، آب دم كرده‌ی گل گندم، آب دم كرده‌ی بنفشه فرنگی، آب دم كرده‌ی افسطین، آب دم كرده‌ی غاز یاقی، آب دم كرده‌ی شاه تره، آب جوشانده‌ی ریشه كاسنی، آب جوشانده‌ی ریشه باباآدم، ترشك، تخم گرمك، تخم خیار، تخم هندوانه، زغال اخته، غاز یاقی تازه، آرتیشو خام، شیر.
هم چنین می‌توانید شب‌ها از داروهای زیر نیز به عنوان مالیدنی استفاده كنید. آب مرزنجوش- آب پر سیاوشان- آب قرنفل- آب تره- زهره‌ی گاو- روغن گل- انقوزه‌ی پخته شده در روغن زیتون- آب زیره‌ی حل شده در پیه مرغ- مخلوط شهم حنظل در روغن زیتون- آب خرفه- سركه- مخلوط سركه با روغن گل- مخلوط آب شهم حنظل تازه با روغن كنجد.

ریزش مو در اثر صدمات خارجی

ریزش مو ی سر ممكن است در اثر عوامل خارجی یا صدمه‌ی فیزیكی، صدمه‌ی شیمیایی و یا صدمه‌ی با اشعه‌ها ایجاد شود.
كشیدن شدید موها به وسیله‌ی برس یا به وسیله‌ی شانه یا كشیدگی مداوم در اثر استفاده از سنجاق سر، بیگودی، هدبند یا باندهای كشی می‌تواند باعث ریزش مو شود كه در صورت تداوم ممكن است باعث مو ریختگی و طاسی دائمی گردد. تخریب فولیكول مو ممكن است در اثر حرارت، در اثر سوختگی الكتریكی یا سایر سوختگی‌ها ایجاد شود. تخریب حرارتی اگر عمیق باشد می‌تواند باعث از دست رفتن دایمی مو در موضع گردد. همچنین سرمای بیش از حد نیز می‌تواند باعث تخریب فولیكول‌های مو شود. مواد شیمیایی سوزاننده اگر بر روی پوست قرار گیرند و فولیكول‌های مو را تخریب كنند، می‌توانید باعث طاسی دایمی گردند. همچنین اشعه‌ی X، مواد رادیواكتیو، انفجارهای اتمی و انرژی‌های تشعشعی نیز می‌توانند باعث ریزش مو و طاسی موقت و یا دایمی گردند. در طاسی موقت فولیكول های مو وارد مرحله‌ی «تلوژن» یا «غیرفعال» می‌شوند و پس از 3 تا 5 هفته ریزش مو ایجاد می‌شود، و آنگاه بعد از سپری شدن 10 هفته رویش مجدد موها شروع می‌گردد. اشعه‌ی X به میزان بالاتر از 1500 راد باعث تخریب سلول‌های مولد مو شده و طاسی دایمی تولید می‌كند. در مورد این اشعه جهت «اپیلاسیون» (2) یا «ریشه كنی موهای زاید»، معیار سالمی وجود ندارد.

• گل اروانه، گل زوفا و حنا از هركدام 10 گرم. گل ریواس، گل بابونه، شنبلیله‌ی خشك و پر سیاوشان از هركدام 20 گرم. آرد نخود و مورد از هركدام 100 گرم همه را مخلوط كرده و بسیار نرم بسایید. همچنین مغز گردو، مغز بادام خام، مغز پسته‌ی خام و مغز فندق خام از هر كدام 100 گرم مخلوط كنید و بسیار نرم بكوبید. سپس همه را مخلوط كرده و در هر هفته دو شب هنگام خوابیدن یك استكان از دارو را با 2 عدد سفیده‌ی تخم مرغ و در صورت نیاز كمی آب خمیر كرده و بر پوست بمالید و سر را بپیچید و بخوابید و صبح در حمام بشویید.
• پر سیاوشان قهوه، حنا، گل ریواس، شنبلیله‌ی خشك از هركدام 25 گرم. مورد، نخود خام و سیاه دانه همه را مخلوط كرده و بسیار نرم بسایید. همچنین مغز پسته‌ی خام، مغز فندق خام، مغز بادام خام و مغز گردو، از هركدام 50 گرم مخلوط كرده و نرم بكوبید سپس با داروهای دیگر مخلوط كرده و در هر هفته دو شب هنگام خواب یك استكان از دارو را با 2 عدد تخم مرغ كامل شامل زرده و سفیده مخلوط كنید و بر پوست سر بمالید و سر را بپیچید و بخوابید و صبح در حمام بشویید.
• اقاقیا 10 گرم، مستكی رومی 20 گرم، تخم كرفس و گل شقایق از هركدام 30 گرم، مورد 50 گرم، همه را مخلوط كنید و بجوشانید سپس آب آن را صاف كرده و به اندازه‌ی نصف آب، روغن كنجد به آن اضافه كنید و روی آتش ملایم بجوشانید تا آب آن تمام شود و روغن بماند و هر روز یا هر شب آن را بر پوست سر بمالید.
• پوست هلیله‌ی زرد و مازو از هركدام 10 گرم، تخم مورد 20 گرم، آمله مقشر 30 گرم، همه را مخلوط و نیم كوب كنید، سپس در چهار لیوان آب بجوشانید تا حدود 2 لیوان آب بماند. بعد آن آب را صاف كرده و با یك لیوان روغن كنجد آنقدر روی آتش ملایم بجوشانید تا آب تمام شود و روغن بماند و آن روغن را همیشه بر سر بمالید.
• مازو، مرصاف، مستكی رومی و كندر از هركدام یك قسمت و قردمانا 2 قسمت و لادن 3 قسمت. داروها را بسیار نرم بسایید بعد در روغن گل مخلوط كرده و همیشه بر سر بمالید.
• اقاقیا، مصطكی رومی، هسته‌ی خرمای سوخته و خاكستر ریشه‌ی درخت كاج از هركدام 10 گرم، آمله مقشر، برگ مورد، برگ شقایق، برگ درخت سرو، پر سیاوشان، سنبل الطیب، سعد كوفی، تخم كرفس، تخم چغندر و پوست سبز گردوی تازه از هركدام 20 گرم همه را مخلوط و نرم بكوبید بعد با روغن كنجد مخلوط كنید و همیشه بر سر بمالید.
ریزش مو در اثر كم كاری كبد
• اگر علت ریزش مو از ضعف و كم‌كاری كبد باشد می‌توان سنبل الطیب، شاه تره، ریوند چینی و تخم كرفس از هر كدام 20 گرم و ریشه‌ی زرشك، شوید خشك و خارخاسك از هركدام 50 گرم، انجیر خشك، تخم كاسنی، ریشه‌ی كاسنی و لیمو عمانی از هركدام 100 گرم مخلوط و نیم كوب كنید و در جای خشك نگهداری شود و هر صبح، ظهر و شب هر مرتبه 2 قاشق غذاخوری از آن را در یك و نیم لیوان بجوشانید و پس از اینكه آب آن به حدود نصف رسید آبش را صاف نموده با سكنجبین یا شكر شیرین ساخته بنوشید.
• گل محمدی، گل خطمی سفید، گل بنفشه، گل پنیرك، تخم خرفه، تخم كاسنی، تخم كرفس، تخم گیشوث، تخم كاهو، انجیر خشك، انیسون، شاه تره، خارخاسك، شوید خشك، نعنای خشك، حماض، تاجریزی، ریشه‌ی ریوند چینی و ریشه‌ی كاسنی از هر كدام 30 گرم مخلوط كرده و نیم كوب كنید، سپس به 20 قسمت مساوی تقسیم كرده و هر قسمت را شب در یك و نیم لیوان آب جوش بخیسانید و صبح با همان آب بجوشانید تا آب آن به نصف برسد سپس آب آن را صاف و با شكر شیرین نموده قبل از صبحانه بنوشید و تفاله‌ی آن را مجدداً در یك و نیم لیوان آب جوش بخیسانید و شب باز هم با همان آب بجوشانید و هنگامی كه آب آن به نصف رسید صاف و شیرین ساخته و قبل از شام بنوشید.
• گل محمدی و تباشیر هندی از هركدام 50 گرم، ریشه‌ی ریوند چینی و تخم كرفس از هركدام 20 گرم، تخم خرفه و تخم كاسنی از هركدام 30 گرم، همه را مخلوط كنید و بجوشانید سپس آب آن را با فشار صاف كنید بعد 200 گرم چهار تخم خنك كوبیده شده شامل مغز تخم گرمك، مغز تخم كدو، تخم خیار سبز و تخم خیار چنبر به نسبت مساوی را در آن آب ریخته و تا گرم است خوب مخلوط كنید، مجدداً از صافی رد كنید و در یخچال نگهدارید و به مدت ده روز هر روز صبح قبل از صبحانه یك دهم از آن را میل نمایید.
• به مدت 20 روز هر روز ریشه‌ی ریوند چینی، تخم كرفس، انیسون، اسارون، قسط شیرین، نعنا خشك و قردمانا از هركدام 2 گرم مخلوط كرده بكوبید و در یك و نیم لیوان آب بجوشانید تا آب آن به حدود نصف برسد. سپس آب آن را صاف كرده با سكنجبین شیرین، و قبل از صبحانه بنوشید.
• هر روز تخم ترشك، تخم گیشوث، اترج و تمرهندی از هركدام مقداری تهیه و مخلوط كنید و بجوشانید بعد آب آن را صاف كرده با مقداری مساوی آب انار مخلوط و در طول روز به مرور بنوشید.
• مقداری پوست ریشه‌های درختچه‌ی زرشك را در آب سرد به مدت 20 دقیقه بخیسانید، بعد با همان آب بجوشانید و صاف كنید سپس آن را در یخچال نگهدارید و بعد از هر غذا یك فنجان بنوشید.
• مدت چند ماه هر روز صبح قبل از صبحانه یك قاشق غذاخوری خاكشیر را با یك یا نصف استكان سكنجبین مخلوط كرده و بخورید و هر روز عصر یك قاشق سوپ خوری روغن زیتون را با یك قاشق آب لیمو ترش مخلوط نموده، میل نمایید.
ضمناً می‌توانید از خوراك‌های زیر به منظور تقویت كبد بیشتر استفاده كنید. آب انار، آب خیار، آب خرفه‌ی تازه، آب كدو یا كدوی پخته یا خام، آب كاسنی تازه، آب جوشانده خارخاسك، آب جوشانده‌ی ریشه‌ی كاسنی، آب دم كرده‌ی سنبل الطیب، آب دم كرده‌ی رقیق شاه تره، لعاب اسبرزه، شربت به لیمو، شربت سكنجبین، شربت آب لیمو، شربت زرشك، روغن زیتون با غذای روزانه، آب سیب درختی، به شیرین خام یا آب آن، انجیر، زیره‌ی سیاه.

ریزش مو از تنبلی كلیه‌ها

اگر علت ریزش مو از تنبلی كلیه‌ها باشد می‌توانید برگ كاسنی، ریشه‌ی كاسنی، تخم كاسنی و ریشه‌ی مرغ از هركدام 50 گرم. چای سیاه (چای معمولی)، علف هفت بند، برگ گزنه، انیسون، رازیانه، اذخرمكی، كاكنج، خارخاسك، پونه‌ی خشك، افسنطین، پر سیاوشان، ناخنك، گل پنیرك، گل محمدی و خارشتر از هركدام 30 گرم، كاكل ذرت و دم گیلاس از هركدام 100 گرم همه را نیم كوب نمایید و بیست قسمت كنید و هر قسمت را شب در یك و نیم لیوان آب جوش خیسانده و صبح در همان آب بجوشانید، چون آب آن به حدود نصف رسید آن را صاف و با شكر شیرین كنید و بنوشید، تفاله‌ی آن را مجدداً در یك و نیم لیوان آب جوش خیسانده و شب باز هم بجوشانید و آب آن را مصرف نمایید و از خوراك‌های زیر نیز بیشتر استفاده كنید.
سیر، اسفناج، شنگ، كاسنی، بادنجان، زعفران، زیره‌ی سیاه در این مورد مفید خواهد بود.

ریزش مو در اثر چربی پوست سر

اگر علت ریزش مو از چربی پوست سر باشد می‌توانید گل ریواس، گل ختمی و كتیرا از هركدام 30 گرم، شاه تره، مورد، گل بنفشه و شنبلیله‌ی خشك از هر كدام 10 گرم، لیموعمانی یا پوست لیموترش خشك 300 گرم همه را مخلوط كرده و با یك كیلو سدر مخلوط كنید، هر سه روز یك بار به حمام بروید و مقدار لازم از آن را با آب گرم مانند ماست درست كنید و پس از ده دقیقه ماندن، سر را با آن شستشو دهید و پس از شستشو بگذارید حدود بیست دقیقه تا نیم ساعت روی سر بماند بعد سر را با آب بشویید.

ریزش مو به دلایل مختلف

اگر ریزش مو در اثر تنگی مسام و به علت رطوبت باشد باریكی مو و عدم آثار یبوست مشاهده می‌شود. لذا باید بوره و شوره را مساوی با زهره‌ی گاو مخلوط نموده بر سر بمالید و پس از مدتی صبر كردن، به حمام رفته با آب جوشانده‌ی مخلوط درمنه‌ی تركی و گل بومادران سر را بشویید و مدتی در حمام صبر كنید بعد دوش بگیرید.

• اگر ریزش مو ها در اثر انقباض و بسته شدن مسام در اثر خشكی و كثیفی پوست باشد، خشكی و یبوست مزاج، خشكی، خشونت و سیاهی در مو مشاهده می‌شود. در موقع كشش یا شانه زدن موها زود كنده شده و جدا می‌گردد. درمان باید به ترتیب با نرم كردن مزاج شروع شده و شب‌ها روغن بابونه یا روغن گل را روی سر ماساژ دهید و در حمام نیز موها را با آب جوشانده‌ی مخلوط درمنه تركی و گل برنجاسب بشویید و كمی صبر كنید و بعد دوش بگیرید.
• اگر ریزش مو در اثر تخلخل جلد و اتساع مسام باشد علائمی چون نرمی پوست، نازكی پوست، لاغری و باریك شدن موها، و سرعت ریزش مو مشاهده می‌شود. به عنوان درمان اقاقیا و مازو را مخلوط كرده، بجوشانید و آب غلیظ آن را بر سر بمالید، یا روغن مورد یا روغن لادن یا روغن مازو یا روغن هلیله‌ی كابلی یا روغن اقاقیا یا روغن آمله بر سر بمالید.
• اگر ریزش مو به دلیل ضعف و ناتوانی دوران نقاهت یا پس از دوران نقاهت بیماری باشد، از گوشت مرغ و كباب و آب میوه‌جات و زرده‌ی تخم مرغ بیشتر استفاده شود. همچنین می‌توان 2 قاشق عسل را در یك لیوان شیر حل كرده، بعد یك زرده‌ی تخم مرغ خام در آن مخلوط كرده و میل نمایید.

منبع:rasekhoon