مزایای دیوارپوش با روکش پی وی سی چیست؟

مزایای دیوارپوش با روکش پی وی سی چیست؟

دیوارپوش‎ها‎ و روکش‎ها‎یPVC جدیدترین نوع پوشش‎ها‎ی دیواری داخلی محسوب می‎شوند که به دلیل زیبایی و مزایای متعددی که دارند، طرفداران زیادی پیدا کرده اند. در زیر به بررسی مزایای دیوارپوش‎ها‎ و روکش‎ها‎ی پی وی سی می‎پردازیم.

1- دیوارپوش‎ها‎ی پی وی سی

– دیوارپوش‎ها‎ی پی وی سی دارای استحکام بالایی هستند و به همین دلیل در مقابل ضربه مقاوم می‎باشند. از سوی دیگر این نوع دیوارپوش‎ها‎ عایق خوبی برای دما و صوت به شمار می‎روند.
– نصب آسان این نوع دیوارپوش‎ها‎ موجب کاهش هزینه استفاده از آنها شده است. دیوارپوش‎ها‎ی پی وی سی به زیرسازی نیاز ندارند و به همین دلیل در کوتاهترین زمان ممکن نصب می‎شوند.
– این نوع دیوارپوش‎ها دارای رنگ‎ها‎ و طرح‎ها‎ی متنوعی هستند و در مدل‎ها‎ی متفاوتی قابل نصب می‎باشند. به همین دلیل در مکانهای مختلفی استفاده می‎شوند. به عنوان مثال در بانک‎ها‎ و یا حتی سالن‎ها‎ی پذیرایی می‎توان از دیوارپوش‎ها‎ی پی وی سی استفاده نمود.
– دیوار پوش نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. به همین دلیل تا زمانی که در معرض نور مستقیم خورشید نباشند و یا اجسام نوک تیز به آنها برخورد نکند، به تعمیر نیاز ندارند.
– مدت دوام و عمر دیوارپوش‎ها‎ی پی وی سی طولانی است. بنابراین از میزان مخارج اضافی از قبیل تعویض و رنگ آمیزی هر ساله کاسته می‎شود. اگر قسمت کوچکی از دیوارپوش دچار آسیب شود می‎توان تنها آن نقطه را تعویض نمود.
– استفاده از دیوارپوش‎ها‎ی پی وی سی پس از اتمام مرحله سفت کاری ساختمان، یکی دیگر از مزایای این نوع دیوارپوش‎ها‎ می‎باشد. به همین دلیل می‎توان در هزینه‎ها‎یی که برای خرید مصالح اضافه استفاده می‎شود، صرفه جویی نمود و سرعت تکمیل ساختمان را افزایش داد.
– به دلیل وجود اتصالات و قابلیت اتصال کشویی، استفاده از پانل‎ها‎ی پی وی سی تسهیل شده است.
– این نوع پانل‎ها‎ی موجب نظافت محیط می‎شود چرا که ضد حشرات و باکتری‎ها‎ می‎باشند. از سوی دیگر امکان تمیز کردن و شستشوی فضا ممکن می‎شود. البته باید دقت داشت که از مواد شوینده غیراسیدی استفاده نشود چرا که دیوارپوش‎ها‎ی پی وی سی به شدت نسبت به اسیدها واکنش نشان می‎دهند.
– دیوارپوش‎ها‎ی پی وی سی می توانند تجهیزاتی که در داخل ساختمان به کاربرده شده است از قبیل لوله کشی، سیم کشی برق، کابل و … را پنهان می‎کنند و به همین دلیل در زیبایی محیط نقش مهمی را ایفا می‎کنند.
– اگر چه برخی بر این نظرند که پی وی سی‎ها‎ عایق خوبی برای انرژی نیستند، در پاسخ باید گفت لایه ای که میان دیوار ساختمان و سطح دیوارپوش‎ها‎ی پی وی سی قرار می‎گیرد، مانع از عبور جریان هوا می‎شود. به همین دلیل این نوع دیوار پوش‎ها‎ در فصل زمستان از خروج گرما و در فصل تابستان از خروج سرما جلوگیری می‎کنند. بنابراین می‎توانند برای صرفه جویی در انرژی مورد استفاده قرار بگیرند.
– افزایش استحکام ساختمان در مقابل حوادث طبیعی از قبیل رانش زمین و زلزله یکی دیگر از مزایای دیوارپوش‎ها‎ی پی وی سی به شمار می‎رود.

2- مزایای استفاده از روکش‎ها‎ی پی وی سی

روکش‎ها‎ی پی وی سی با ضخامت، رنگ و طرح‎ها‎ی مختلفی وارد بازار می‎شوند که نقوش مختلفی اعم از براق، مات، رگه چوبی و … بر روی آنها حک می‎شود. این نوع روکش‎ها‎ دارای چندین لایه شامل پلی وینیل كلراید، آستری و لاك می‎باشند. میزان استاندارد ضخامت دیوارپوش‎ها‎ی پی وی سی در حدود 2/0 تا 3 میلی‌متر است. این نوع روکش ها نیز همچون دیوارپوش‎ها‎ مزایای متعددی دارند که در زیر به آنها اشاره می‎کنیم:
– دارای انعطاف پذیری بالا هستند و به همین دلیل می‎توانند در اشکال متنوعی طراحی شوند. برای مثال چنانچه موارد استفاده از این نوع روکش‎ها‎ برای نوار لبه فرم دار و فرز خورده یا روکش کردن پروفیل باشد، به راحتی می‎توان آنها را مطابق با خواسته مشتریان تغییر حالت داد.
– این نوع روکش‎ها‎ در ساخت انواع مصنوعاتی که به پیوستگی روكش در ابعاد مختلف یك سازه و یا ایجاد شیار V شكل روی تخته نیاز داشته باشند، قابل استفاده هستند.
– به منظور روکش کردن تخته‎ها‎ی ام دی اف ابزار خورده در سطح لبه، می‎توان با ابزار پرس ممبران، از روکش‎ها‎ی پی وی سی استفاده کرد.
– جهت زیبایی سازی مبلمان، آشپزخانه، کابینت‎ها‎، اتاق‎ها‎ی خواب و … می‎توان از روکش‎ها‎ی پی وی سی استفاده کرد.
– به دلیل قابلیت بالا و انعطاف پذیر، می‎توان با استفاده از حرارت پرس ممبران بر روی این نوع روکش‎ها‎، نقش‎ها‎ی زیبایی را حک نمود.
– می توان بر روی این نوع روکش ها، نقش های برجسته و یا دو لایه با دو رنگ و نقش ایجاد کرد. با چسباندن دو لایه متفاوت PVC،‌ می توان لایه رویی را طبق نقشی خاص برداشت تا حالت دو رنگ زیر و رو هویدا گردد.

منبع: www.azaran.com